Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste moutbrouwsel - geschikte recepten

Gestart door mrbassman1974, 05-10-2018 13:43 u

Vorige topic - Volgende topic

mrbassman1974

Hallo allemaal,

Komend weekend ga ik mijn laatste extractbrouwsel maken en in mijn net gerealiseerde gistkast zetten zodat ik die ook een keer goed kan testen. Daarna wil ik overstappen naar brouwen uit mout en het hele brouwproces zelf gaan doen, iets waar ik nu al naar uitkijk. :)

Ik wil nu alvast even vooruit kijken en op zoek gaan naar een geschikt recept voor mijn vuurdoop. Wie heeft er een geschikt recept voor me? Wat betreft smaak lust ik het al snel  8) maar misschien probeer ik het beter niet al te complex te maken om het proces goed onder de knie te krijgen. Ik heb al van een paar mensen , onder ander ook hier, gehoord, dat het misschien verstandig is om met een SMaSH-biertje te beginnen om de parameters beperkt te houden en te begrijpen.

Als aanvulling: Ik ben niet lui en er zijn hier veel recepten te vinden maar dat is het ook een beetje. Het zijn er erg veel en ik kan zo niet inschatten wat geschikt is voor nu.

Wie maakt me los?  :D

Groeten,
Danny

lier

Zoek naar een smash recept (single malt, single hop) of houd het in elk geval simpel.

j.heesters3

Zou ook gaan voor een simpel bier. Ook niet te veel alcohol. Maischt wat makkelijker dan dat de hele ketel gevuld is met mout. En waar houd je het meeste van. Donker of lichte bieren?

BROUW ZE
Broudoe

Jos

Fractus

Ik zou beginnen met een blond of zwaar blond, dat is lekker simpel en je hoeft niet veel verschillende ingrediënten in huis te halen.

Een voorbeeldrecept:
90% pilsmout
10% kristalsuiker (of als je een iets donkerder bier wilt, donkere kandijsuiker)

Met een doel-SG van zeg 1,070.

Uurtje koken, 3 giften met Saaz hop op 60 min, 30 min en 15 min met een totale bitterheid van ongeveer 3525 IBU. Vergisten kan met een korrelgist zoals de Mangrove Jack M41 of een smackpack zoals de WLP550 van White labs.

Het mooie van een blond bier is ook dat het een allemansvriend is, bijna iedereen vindt het lekker :)

Edit: typefoutje, 25 IBU, 35 kan ook maar is redelijk bitter voor een blond

Lees ook eens dit https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37567.msg568621.html#msg568621

Ongeveer dezelfde vraag van 2 weken geleden, staan misschien ook tips in voor je

mrbassman1974

Citaat van: Fractus op 05-10-2018  15:10 uLees ook eens dit https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37567.msg568621.html#msg568621

Ongeveer dezelfde vraag van 2 weken geleden, staan misschien ook tips in voor je

Oeps, dat is mij eigen post  :)

Maar klopt daar kwamen al wat tips vandaan, o.a. dat SMaSH concept wat me zeker aanspreekt  om mee te beginnen.Ik zoek nu nog wat concrete recepten. Er is hier zat gepubliceerd en ik ben het overzicht een beetje kwijt...

marc0871

Heel simpel;
4,5 Kilo Pils of Pale Ale,
Beginnen met 18 liter water. 68 graden,
Geschrote mout toevoegen. Temperatuur zakt een paar graden,
Maischen op 65 graden. 1 Uur. Regelmatig roeren. Als de temperatuur te ver zakt, bijwarmen,
Filteren naar andere pan of emmer. Met easybrew of vergelijkbaar apparaat; moutkorf omhoog,
Spoelen met nog 10 liter water. Ongeveer 80 graden. Rustig, per liter opgieten, als het moutbed bijna droog valt,
1 Uur koken. Rollende kook, zonder deksel,
25 Gram Cascade bij begin koken,
25 Gram Cascade 10 minuten voor het eind,
Koelen tot 20 graden, of niet te ver daarboven,
Gistvat,
Zakje US-05 gist over het wort uitstrooien,
Vergisten tussen de 18 en 20 graden.

Simpeler dan dit zal je niet snel vinden ;)

Variaties;
1. Doe er 10 minuten voor eind koken nog een kilo kristalsuiker bij en vervang de gist voor BE-256, voor een Tripel.
2. Doe er na de hoofdgisting nog wat Cascade hop bij, voor een IPA

Heisenberg

Citaat van: marc0871 op 07-10-2018  14:45 uHeel simpel;
Maischen op 65 graden. 1 Uur. Regelmatig roeren. Als de temperatuur te ver zakt, bijwarmen,
Spoelen met nog 10 liter water. Ongeveer 80 graden. Rustig, per liter opgieten, als het moutbed bijna droog valt,
Gistvat,

Variaties;
1. Doe er 10 minuten voor eind koken nog een kilo kristalsuiker bij en vervang de gist voor BE-256, voor een Tripel.
2. Doe er na de hoofdgisting nog wat Cascade hop bij, voor een IPA
Zo heb ik laatst ook gebrouwen. Kwam een smakelijk biertje uit. Alleen de volgende keer ook eens suiker toevoegen. Inderdaad, simpeler kan haast niet.

mrbassman1974

Dit is een eenvoudig blond biertje? Sorry nog niet helemaal thuis in alle soorten.

mrbassman1974

Citaat van: Heisenberg op 07-10-2018  15:01 uZo heb ik laatst ook gebrouwen. Kwam een smakelijk biertje uit. Alleen de volgende keer ook eens suiker toevoegen. Inderdaad, simpeler kan haast niet.

Met een éénstaps-maischschema? En met Pils of Pale Ale mout?

Heisenberg

Citaat van: mrbassman1974 op 07-10-2018  16:11 uMet een éénstaps-maischschema? En met Pils of Pale Ale mout?
Half half. Had laatst 25 kilo pilsmout en 25 kg pale ale mout gekocht (veel goedkoper per 25 kg). Cascade hop en wat safale gist.
Genoeg voor zo´n 11 brouwsels. Al is het maar om mijn ketel te leren kennen.
Voor in totaal een dikke 200 liter bier.
En inderdaad met een éénstaps-maischschema. Gewoon op 67 graden.

marc0871

Citaat van: mrbassman1974 op 07-10-2018  15:12 uDit is een eenvoudig blond biertje? Sorry nog niet helemaal thuis in alle soorten.

Eenvoudiger kan haast niet ;D

O.a. Pils, Pale Ale, Vienna en Munich Light mouten, zijn basismouten.
Deze mouten kunnen voor 100% de stort beslaan.
Dat is omdat ze het meeste van de enzymen, nodig voor de omzetting van zetmeel in suikers, ontstaan bij het mouten, nog in zich hebben.
Dit zijn meestal de lichtste mouten, omdat ze minder (lang) hitte bij het drogen en het roosteren hebben gehad.
Dit kan je zien aan het EBC getal; Hoe lager het getal, hoe lichter het bier.

Pils en Pale Ale mout komt niet boven de 4 tot 6 EBC uit, dus dat wordt een Blond bier.
Daar staat dan weer een gebrande gerst tegenover, met een EBC van 1600.
Deze kan je enkel beperkt als toevoeging gebruiken, om bijvoorbeeld een diep donkerzwart bier te maken.

mrbassman1974

Citaat van: marc0871 op 07-10-2018  19:20 uEenvoudiger kan haast niet ;D

O.a. Pils, Pale Ale, Vienna en Munich Light mouten, zijn basismouten.
Deze mouten kunnen voor 100% de stort beslaan.
Dat is omdat ze het meeste van de enzymen, nodig voor de omzetting van zetmeel in suikers, ontstaan bij het mouten, nog in zich hebben.
Dit zijn meestal de lichtste mouten, omdat ze minder (lang) hitte bij het drogen en het roosteren hebben gehad.
Dit kan je zien aan het EBC getal; Hoe lager het getal, hoe lichter het bier.

Pils en Pale Ale mout komt niet boven de 4 tot 6 EBC uit, dus dat wordt een Blond bier.
Daar staat dan weer een gebrande gerst tegenover, met een EBC van 1600.
Deze kan je enkel beperkt als toevoeging gebruiken, om bijvoorbeeld een diep donkerzwart bier te maken.

Wat doet de keuze voor pilsmout of Pale Ale mout met de smaak van je uiteindelijke bier?
En wat is je uiteindelijke opbrengst bij de hoeveelheden die je aangeeft?

O ja, en wat zijn de SG waardes? :D

Hard aan het overwegen om hiermee te starten!

Heisenberg

Citaat van: mrbassman1974 op 08-10-2018  09:11 uWat doet de keuze voor pilsmout of Pale Ale mout met de smaak van je uiteindelijke bier?

Hard aan het overwegen om hiermee te starten !
Als je hiermee start brouw je op een eenvoudige manier een lekker biertje, gegarandeerd. Het kan haast niet fout gaan!  ;) ;) :biersmile: :brouwen: :proost:
Uiteraard kun je de mout ook in kleinere verpakkingen kopen.

marc0871

Citaat van: mrbassman1974 op 08-10-2018  09:11 uWat doet de keuze voor pilsmout of Pale Ale mout met de smaak van je uiteindelijke bier?

Hard aan het overwegen om hiermee te starten !

Pils en Pale Ale zitten heel dicht bij elkaar.
De kleur van je bier zal met Pale Ale iets donkerder zijn, en de smaak iets voller.
Verschillen zijn niet heel groot.

Bovenstaand recept is voor 20 liter, met een SG van zo rond de 1.050.
Dat zou een bier moeten geven van 5 tot 5,5%, afhankelijk van de vergistingsgraad.

Jacques

Elke mout heeft zijn eigen smaakeigenschappen.
Er zit zelfs smaakverschil tussen de ene en de andere pilsmout.

Palemout geeft een meer moutige smaak dan pilsmout.

lier

Alleen zou ik bij 100% pilsmout de kooktijd naar 90 min brengen.

Jacques

Citaat van: lier op 10-10-2018  21:23 uAlleen zou ik bij 100% pilsmout de kooktijd naar 90 min brengen.

Dat ligt aan de intensiteit van het koken. In de regel is 60 minuten voldoende om geen last te krijgen van DMS.

lier

Heb er 1x problemen gehad met DMS en daarna met 90 min koken nooit meer problemen gehad, die 30 min extra koken neem ik voor lief en houd rekening met het kookverlies.
Tot nu toe naast tijd geen andere nadelige effecten ondervonden (ok prijs technisch betaal je die 30 min) dus houd het bij de 90 min.
Of iemand moet een goede reden hebben waarom je die tijd korter wil hebben, dan hoor ik het graag.

Jacques

Citaat van: lier op 10-10-2018  22:54 uHeb er 1x problemen gehad met DMS en daarna met 90 min koken nooit meer problemen gehad, die 30 min extra koken neem ik voor lief en houd rekening met het kookverlies.
Tot nu toe naast tijd geen andere nadelige effecten ondervonden (ok prijs technisch betaal je die 30 min) dus houd het bij de 90 min.
Of iemand moet een goede reden hebben waarom je die tijd korter wil hebben, dan hoor ik het graag.

Zoals ik al schreef ligt het aan je intensiteit van koken. Als er meer dan 8% van het wort verdampt tijdens het koken is langer koken dan 60 minuten niet nodig. Overigens is ook het koelen na het koken van belang. Door te zorgen dat het wort snel onder de 80 ºC afkoelt is de kans op vorming van DMS veel lager.

lier

8% dan zit ik in het grensgebied beetje afhankelijk van het brouwvolume. |Koelen is geen probleem kan in 1 stap na het koken naar mijn gistvat duurt ca 15 minuten op 25 liter.

Bedankt voor de tip, dus probleem was inderdaad voor een zwaar bier en dan kom je al snel onder die 8% neem het mee met mijn volgende brouwsels

jelle82

Citaat van: marc0871 op 07-10-2018  14:45 uHeel simpel;
Filteren naar andere pan of emmer. Met easybrew of vergelijkbaar apparaat; moutkorf omhoog,
Gistvat,

Dit wordt waarschijnlijk mijn eerste brouwsel. Ik wil slechts 10 liter brouwen, hoe kun je een recept het beste omrekenen? Als ik het zo zie, wordt dit ca. 25 liter? Alles door 2,5 delen?

lier

Citaat van: jelle82 op 11-10-2018  22:10 uDit wordt waarschijnlijk mijn eerste brouwsel. Ik wil slechts 10 liter brouwen, hoe kun je een recept het beste omrekenen? Als ik het zo zie, wordt dit ca. 25 liter? Alles door 2,5 delen?

Jep zo makkelijk is het alles door 2,5 delen.

Maar wellicht voor je begint een boek kopen over brouwen (verander water in bier) is een goede of een brouw-cursus volgen

jelle82

Citaat van: lier op 11-10-2018  22:23 uJep zo makkelijk is het alles door 2,5 delen.

Maar wellicht voor je begint een boek kopen over brouwen (verander water in bier) is een goede of een brouw-cursus volgen

Simpel. ;)

Ik heb de brouwcursus op deze site doorgelezen, ik heb een engels brouwboek van John Palmer thuisliggen, heb nu twee blikbieren gebrouwen, heb enkele Youtube-video's bekeken. Maar wil inderdaad het boek 'Verander water...' ook nog aanschaffen.

marc0871

Citaat van: jelle82 op 11-10-2018  22:10 uDit wordt waarschijnlijk mijn eerste brouwsel. Ik wil slechts 10 liter brouwen, hoe kun je een recept het beste omrekenen? Als ik het zo zie, wordt dit ca. 25 liter? Alles door 2,5 delen?

20 liter.
Het kookverlies gaat er nog vanaf.
Alles delen door 2.

Vergelijkbare Topics (7)

41003

Reacties: 45
Gelezen: 6954

27549

Reacties: 11
Gelezen: 5546

4956

Gestart door j.steen

Reacties: 4
Gelezen: 1732

44816

Reacties: 38
Gelezen: 3130

32132

Gestart door TmyVer

Reacties: 13
Gelezen: 3469

15765

Reacties: 9
Gelezen: 2610

37595

Gestart door lier

Reacties: 7
Gelezen: 1516

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.