Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recept soort winterbier

Gestart door Werner, 08-09-2012 12:13 u

Vorige topic - Volgende topic

Werner

Volgende week willen wij een winterbier gaan brouwen, dus een stevig bier voor na een winterse boswandeling...
Dit is het eerste recept wat we zelf hebben gemaakt en is geïnspireerd op een Rochefort-achtige die we eerder hebben gebrouwen. Deze was goed bevallen. De kruiden hebben we overgenomen van een recept van de Roerstok uit 2005. Wat is jullie mening over het volgende recept? Heeft een stort van de tarwe zin? Ik twijfel aan de hoeveelheid suiker, te weinig? De EBC klopt volgens mij niet (ik weet niet precies welke kleurberekening in BrouwVisie te gebruiken/ overeenkomt).

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptWinterbier II
KenmerkDikbier
Brouwdatum16-9-2012
BiertypeQuadrupel
Aantal liters45
Gewenst begin SG1095 (9,8 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater67,6 liter
Maischdikte2,8 l/kg
Maischwater46,2 liter
Spoelwater19,8 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur58 EBC (Randy Mosher)
Berekende bitterheid27 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC69,4 %12719 gr3 EBC
Caramünch type 29,1 %1668 gr110 EBC
Special B5,0 %916 gr391 EBC
Kandijsuiker (bruin)10,0 %1833 gr10 EBC
Chocolademout (ontbitterd)1,5 %275 gr800 EBC
Tarwemout5,0 %916 gr3 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Hallertau Hersbrücker5,1 %17 gr75 minuten3 EBU
Hallertau Hersbrücker5,1 %26 gr30 minuten4 EBU
Hallertau Hersbrücker5,1 %19 gr5 minuten1 EBU
Northern Brewer (D)10,0 %15 gr5 minuten1 EBU
Northern Brewer (D)10,0 %45 grFWH17 EBU

Opmerkingen  

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Zoethout0 gr10 Min.
Kaneel0 gr10 Min.

OpmerkingenZoethout: 4 afgestreken theelepels
Kaneel: 4 mespunten

Gist
OmschrijvingWaarde
Gistsoort1762 Belgian Abbey II
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume starter0 ml
Beluchtingstijd0 uur
Temperatuur giststarter25°C
GistvoedingWyeast
Hoeveelheid
Opmerkingen    
Op de gistkoek gestort van het brouwsel Rochefort 8 van de week ervoor

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
162°C45 minuten2,8 l/kg
272°C20 minuten2,8 l/kg
378°C5 minuten2,8 l/kg

Opmerkingen  

Jacques

Dit bier heb ik destijds ook gebrouwen. Zonder meer een heel lekker bier. Niet alleen bij mij maar bijna bij iedereen van De Roerstok die het gebrouwen heeft. Komt door een goed recept is mijn inschatting.

Ook ik heb vraagtekens of die 5% tarwe wel nodig is. Sommigen willen in elk bier een kleine hoeveelheid tarwe voor de schuimhoudbaarheid. Dat is niet altijd nodig is mijn ervaring. Maar omdat het bier zo lekker was zou ik niet veel veranderen aan het oorspronkelijke recept.

Oscar

Citaat van: Jacques op 08-09-2012  22:33 uSommigen willen in elk bier een kleine hoeveelheid tarwe voor de schuimhoudbaarheid.

Broodje aap... :brouwen:

Jacques

Citaat van: Oscar op 09-09-2012  01:42 u
Citaat van: Jacques op 08-09-2012  22:33 uSommigen willen in elk bier een kleine hoeveelheid tarwe voor de schuimhoudbaarheid.

Broodje aap... :brouwen:

Precies! Nergens voor nodig. Maar tijdens het samenstellen van een gezamenlijk recept gebeuren wel eens dingen die je zelf nooit zou doen.

Het grappige is dat het soms veel meevalt als het bier uiteindelijk gebrouwen is conform het gezamenlijke recept. Zo links en rechts zijn er wat vooroordelen bij het samenstellen van recepten. Een recept brouwen waarbij je vraagtekens zet is leerzaam. Soms word je namelijk bevestigd in je vooroordeel maar ook vaak niet!

Werner

Dank voor de reacties!

Omdat we toch benieuwd zijn of tarwe nu iets doet bij dit bier op de schuimhoudbaarheid gaan we het recept splitsen. Dus twee brouwsels maken, een met tarwe en een zonder. Verder alles hetzelfde. We gaan zien of het wat uitmaakt

Aart

CiteerOmdat we toch benieuwd zijn of tarwe nu iets doet bij dit bier op de schuimhoudbaarheid gaan we het recept splitsen. Dus twee brouwsels maken, een met tarwe en een zonder. Verder alles hetzelfde. We gaan zien of het wat uitmaakt
Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomst van deze 'test'. Post je het resultaat hier als je bieren geproefd zijn?

Succes met brouwen!

Oh en nog een vraag: wat betekent 'kooktijd: FWH'?

Ronald_

Jacques

Citaat van: Werner op 10-09-2012  10:34 uDank voor de reacties!

Omdat we toch benieuwd zijn of tarwe nu iets doet bij dit bier op de schuimhoudbaarheid gaan we het recept splitsen. Dus twee brouwsels maken, een met tarwe en een zonder. Verder alles hetzelfde. We gaan zien of het wat uitmaakt

Mijn vermoeden is dat het helemaal niets uitmaakt.

Werner

Als beginnende brouwer ga ik natuurlijk uit van jullie ervaringen en verwacht ik dat jullie gelijk hebben.

In het forum en literatuur wordt deze eigenschap aan tarwe wel min of meer toegewezen. Ik ben nieuwsgierig en het is natuurlijk ook leuk om het proefondervindelijk zelf uit te vinden!

Jacques

Citaat van: Werner op 11-09-2012  11:16 uIn het forum en literatuur wordt deze eigenschap aan tarwe wel min of meer toegewezen. Ik ben nieuwsgierig en het is natuurlijk ook leuk om het proefondervindelijk zelf uit te vinden!

Tarwe heeft schuimpositieve eigenschappen. Echter de afwezigheid van schuimnegatieve stoffen heeft een grotere invloed dan een klein beetje meer schuimpositieve stoffen. 5% tarwemout geeft ten opzichte van dezelfde hoeveelheid gerstemout geeft namelijk niet veel meer schiumpositieve stoffen.

RobinB

Citaat van: Werner op 11-09-2012  11:16 uIn het forum en literatuur wordt deze eigenschap aan tarwe wel min of meer toegewezen.

Welke literatuur en hoe oud zijn die posts van het forum waarnaar je verwijst?

Werner

Onder andere William heeft daar samenvattend en verhelderend over geschreven in deze threat

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,20729.msg310161.html#msg310161

Ondermeer:
Citeer[Adjuncts – Toevoegen van tarwe aan mout leidt tot een betere stabiliteit door het hogere eiwitgehalte, hogere hoeveelheid arabinoxylanen, hogere gehalte aan lipid binding proteins (puroindoline).]

Maar ik realiseer me dat er in de beschreven lijst inderdaad ook veel schuimnegatieve factoren staan.

RobinB

Ha, die post had ik gemist door mijn vakantie, dank!
Toch zal, gezien de verwaarloosbare hoeveelheid, het "handje tarwe" geen merkbaar effect sorteren. :)

Erwin

Citaat van: Werner op 10-09-2012  10:34 uOmdat we toch benieuwd zijn of tarwe nu iets doet bij dit bier op de schuimhoudbaarheid gaan we het recept splitsen. Dus twee brouwsels maken, een met tarwe en een zonder. Verder alles hetzelfde. We gaan zien of het wat uitmaakt

En is er al een uitkomst?

Citaat van: Jacques op 08-09-2012  22:33 uDit bier heb ik destijds ook gebrouwen. Zonder meer een heel lekker bier. Niet alleen bij mij maar bijna bij iedereen van De Roerstok die het gebrouwen heeft. Komt door een goed recept is mijn inschatting.
... niet veel veranderen aan het oorspronkelijke recept.

Waar kan ik het oorspronkelijke recept vinden?
Laat maar, ik heb hem al gevonden: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,3520.msg34732.html

Vergelijkbare Topics (7)

37754

Reacties: 4
Gelezen: 1814

33771

Gestart door Kokkebil

Reacties: 11
Gelezen: 3103

20131

Gestart door segtom

Reacties: 36
Gelezen: 15624

40423

Reacties: 6
Gelezen: 978

35157

Gestart door michelr

Reacties: 10
Gelezen: 2782

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.