Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat moet ik doen om een koelruimte te maken

Gestart door TheJasper, 05-07-2008 11:59 u

Vorige topic - Volgende topic

TheJasper

Hoi Allemaal.

Ik ben een beginnende brouwer met een Brewferm starterspakket (nog zo eentje hoor ik je denken).  Ik heb zo'n fles, een abdijbierpakket en een waterslot. Nu denk ik wel redelijk aan het werk te kunnen gaan maar ik mis één belangrijk onderdeel... een koele ruimte om de bier te laten rijpen. Ik woon in een flat en die is ook zo gepositioneerd dat we eerder te veel warmte hebben dan te weinig. De box heeft hetzelfde probleem. als het daar ooit onder de 18 graden komt dan is de warm water installatie kapot. Dus er is geen goeie ruimte om te koelen. Er is overigens wel een balkon naar het zuiden en een balkon naar het noorden.

Hoe los je dat probleem op? Koelkast kopen? Kennissen met kelder? (Ik hou het liever in huis) Verhuizen?

Ik kan niet de eerste zijn die hier tegen aanloopt maar kan niet zo snel een antwoord vinden. Ik hoor graag wat ideeën.

bij voorbaat dank
jasper

Oscar

Citaat van: TheJasper op 05-07-2008  11:59 ukoelkast kopen?

Bij deze geef jezelf het juiste antwoord, koop een goedkoop 2e hands koelkastje met een conrad UT-100 thermostaat. Zorg wel dat je
fles in die koelkast past (lijkt mij logisch). en dan kun je koelen zoveel als je wilt.

Bijvoorbeeld deze : http://link.marktplaats.nl/179292774

;)

TheJasper

Soms is het ook simpel natuurlijk...

Ik zou nog een wat ecologisch meer verantwoorde oplossing willen hebben maar dan zit ik denk ik weer aan verhuizen naar een huis met kelder. Denk ook niet dat een afgesloten koelkast zo heelveel energie hoeft te koste natuurlijk.

Edgar

Citaat van: TheJasper op 05-07-2008  11:59 u(nog zo eentje hoor ik je denken)

Nee hoor, zo zijn we bijna allemaal begonnen.

Ik sluit me aan bij 't advies van Oscar. Je probeert een koelkastje gratis te krijgen en investeert een beetje in die thermostaat. Ideale oplossing.

Als je zegt een 'ruimte' te willen koelen dan is een geïsoleerde ruimte (moet niet meer zijn den aan hok of een dooie hoek in een kamer) met een airconditioning erg handig. Zo'n ding kan je ook soms op de kop tikken. Je moet dan wel een 'split unit' nemen en niet zo'n verrijdbaar geval.

En  als je knutselhanden hebt is een Coolfermenter altijd nog een ideetje (vraag maar aan EBC...)

En inderdaad een koelkast is zuinig met energie. Een Hollandse kelder is niet altijd koud genoeg.

Ronnie

Ecologish koelen:

Verhuis naar een streek tegen de Pyreneeën, of aan de voet van het centraal massief, naar een gîte nabij een kabbelend bergriviertje.
Je kan met een simpele pomp of zelfs zonder elektriciteit water opvangen en in serpantins doen circuleren...>> kamers en kasten koelen, geen probleem.
Daar droom ik van..

TheJasper

Citaat van: Edgar op 05-07-2008  12:44 uAls je zegt een 'ruimte' te willen koelen dan is een geïsoleerde ruimte (moet niet meer zijn den aan hok of een dooie hoek in een kamer) met een airconditioning erg handig. Zo'n ding kan je ook soms op de kop tikken. Je moet dan wel een 'split unit' nemen en niet zo'n verrijdbaar geval.

En  als je knutselhanden hebt is een Coolfermenter altijd nog een ideetje (vraag maar aan EBC...)

Ik hoef niet een ruimte te coolen, alleen genoeg voor wat biertjes. Coolfermenter heb ik nog nooit van gehoord...als ik google dan vind ik dit forum en een wiskundige behandeling van koelelementen...

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 05-07-2008  13:29 uEcologish koelen:

Verhuis naar een streek tegen de Pyreneeën, of aan de voet van het centraal massief, naar een gîte nabij een kabbelend bergriviertje.
Je kan met een simpele pomp of zelfs zonder elektriciteit water opvangen en in serpantins doen circuleren...>> kamers en kasten koelen, geen probleem.
Daar droom ik van..

Internetverbinding, mijn vriendin nog overhalen, klinkt nog lang zo slecht niet. Maar ik denk dat ik nog ff in de buurt van Amsterdam blijf.

Edgar

Citaat van: TheJasper op 05-07-2008  14:52 uCoolfermenter heb ik nog nooit van gehoord...als ik google dan vind ik dit forum

Precies, daarvoor hebben we hier een zoekfunctie. Erg handig.

Vergelijkbare Topics (7)

43448

Reacties: 6
Gelezen: 848

15607

Reacties: 5
Gelezen: 12600

26775

Reacties: 14
Gelezen: 5120

42183

Reacties: 5
Gelezen: 1014

13412

Reacties: 26
Gelezen: 18838

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.