Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Donker tafelbiertje gezocht

Gestart door berre, 15-06-2008 09:34 u

Vorige topic - Volgende topic

berre

Mijn kinderen vragen me of ik een donker tafelbiertje wil brouwen, het zoete type.
Heeft iemand een receptje of tips?

Oscar

Een recept kun je zelf wel samen stellen.

Brouw een bier van 2% alcohol op de normale manier, desnood kun je met dextrine (onvergistbaar) aanzoeten tot de gewenste zoetheid.

Echter, ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar kinderen en alcohol, wel oppasen hoor

berre

Mijn kinderen zijn 15 14, 8 en nog twee die het woord bier nog niet kunnen uitspreken, dus dat komt wel goed.
Maar het bekende tafelbier dat ze in de suppermarkt verkopen bevat maar 1% alc.

Edgar

Waarschijnlijk bedoel je de zogenaamde 'Tripel' van Piedboeuf? Dat is een 3% (of bedoel je de Peidboeuf Brune van 1,5%?) bier gezoet met zoetstof toch niet gezoet. Da's nu niet iets waar hobbybrouwers enthousiast van worden, vooral vanwege de zoetstof. Maar er zijn wel manieren om een licht alcoholisch en toch redelijk zoetig bier te brouwen.

Wat je kan doen is bijvoorbeeld 90% Münchenermout, 10% aromamout 150 EBC nemen om een bier te brouwen van ongeveer 1.035. Dat bitter je met bijvoorbeeld Saaz hop tot zo'n 18-20 IBU. Maischschema: start op 53° en stook in één keer door naar 72°. Op die manier houd je wat meer restsuikers in je bier. Vergist dat met een gist die niet ver uitvergist zoals de S-33 korrelgist of een Wyeast 1338 European Ale of misschien 1187 Ringwood Ale.

Je hebt dan een licht alcoholisch (ongeveer 3%) maar redelijk donker bier met veel moutsmaak, dat nog enige zoetheid heeft. Als je het dan niet zoet genoeg vindt, kan je, als je je daarmee moreel kunt verenigen ;D , altijd nog aanzoeten met nepzoet.

Overigens vind ik het heel goed om je kinderen op die leeftijd te introduceren aan alcohol. Als ze er al jong mee leren omgaan, is het later veel minder spannend en voorkom je veel problemen. Uiteraard in kleine hoeveelheden.

wiwi

Zelf heb ik nog nooit een tafelbier gebrouwen al ga ik het volgend seizoen wel eens proberen en wel zo:
Een donker biertje brouwen met laag begin SG, een verdunde trappist.
Een zoet maischschema aanhouden en zelfs de B-amylaserust volledig overslaan en onmiddellijk doorverwarmen naar 70 °C. Tot hier ben ik vrij zeker, het volgende is nog maar een hersenspinsel
Niet te hevig laten gisten zodat ik het SG kan controleren.
Bij ca 1,5 % ABV bottelen en de druk in de fles nauwgezet in het oog houden (manometertje vereist).
Bij gewenste druk de flessen een half uur pasteuriseren in een waterbad van 70 – 80 °C.
Daarna nog enkele weken koud zetten om de CO2 te laten oplossen.

Edgar was mij al voor.

Jacques

Voor mijn zoon, die nu 15 is, heb ik wel eens tafelbier gebrouwen.

Daarvoor ben ik uit gegaan van een maischschema van 70 ºC gedurende 60 minuten.
Na de vergisting heb ik het bier aangelegd met water waardoor ik op zo'n 2 vol % uit kwam.

Ook heb ik een brouwsel voor een dubbel flink aangelegd met water om zo op 2 vol% uit te komen.
En ja... bij dat bier heb ik vloeibare zoetstof toegevoegd. Hoeveel precies weet ik niet meer. Ik heb flink geduppeld en aan mijn zoon gevraagd of hij het zoet genoeg vond.

Het drinken van het tafelbier gebeurde steeds onder toezicht. Ze moeten leren dat bier geen limonade is.

berre

Alvast bedankt voor de tips, ga een van de volgende weken eens aan het brouwen gaan voor een biertje van het lichtere soort. Ik vind ook dat tieners al eens een beetje moeten proeven dat bier drinken meer is dan dronken worden.
Wat bij mezelf eigenlijk ook bijna nooit voorkomt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.