Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Simpel en goedkoop biertje gezocht

Gestart door sjoerdmulder, 30-05-2008 15:39 u

Vorige topic - Volgende topic

sjoerdmulder

Hoi mensen,

Ik wil volgende week een goedkoop biertje maken dat wel wat kans van slagen heeft. Ik heb thuis nog een hoop chocolademout, Brewferm gistslurry uit een brouwsel dat dan gebotteld wordt, en zo'n 40 gram hop (volgens mij Styriac Goldings 3.7% maar ik zie dat het labeltje onleesbaar is).

Ik ben op zoek naar een donker biertje dat niet teveel ingredienten heeft (wil niet met veel rest-ingredienten zitten want dat maakt het relatief duur), en dat in één of twee stappen gemaischt kan worden. Liefst ook zonder spoelen.

Iemand een suggestie?

Oscar

Citaat van: sjoerdmulder op 30-05-2008  15:39 uIk heb thuis nog een hoop chocolademout, Brewferm gistslurry uit een brouwsel dat dan gebotteld wordt, en zo'n 40 gram hop (volgens mij Styriac Goldings 3.7% maar ik zie dat het labeltje onleesbaar is).

Als je nog een zak munchenermout erbij koop kun je mooi een alt maken... Ach en eentje met breweferm gist, dat zien we dan wel door de vingers. ;D

Serieus: je hebt toch nog wel wat pilsmout of palemout in huis?

Eduard

Wel, uiteraard heb je ook basismout (pale, pils, evt wiener of münchener) nodig. Ik zou het aandeel chocolatemout niet de 5% laten overstijgen, en zelfs dat is nog aan de 'chocoladige' kant. De gistslurry kun je goed gebruiken, en qua hop kun je je (al naar gelang de grootte van het brouwsel) richten op een IBU van 25-30. De hop die overblijft kun je toevoegen bij het einde van het koken.

Eenstapsmaischen is geen probleem. Houd de maisch op ca 66 °C gedurende 1-1,5 uur. Als je niet wilt uitspoelen kan het handig zijn om een wat dunne maisch aan te houden zodat je toch nog redelijk veel zoetstoffen uit de mout extraheren kunt.

En, bij nood kun je ook moutextract gebruiken. Is zelfs wat duurder, maar als je dat lokaal kunt bemachtigen hoef je geen porto te betalen en je houdt ook geen ingredienten over. Van de chocolademout kun je dan evt een thee trekken bij ca 75 °C en die thee samen met het moutextract koken zoals hierboven aangegeven.

sjoerdmulder

Uiteraard moet ik nog wat bijkopen, gewone basismout in elk geval. En misschien heb ik ook te weinig hop? Ik wil zo'n 20 liter bier maken eigenlijk, dat is het best hanteerbaar voor mij. Maar tot nog toe volg ik altijd exact recepten op en dat lukt altijd wel aardig. Hoe ik zelf een recept samen moet stellen: geen flauw idee.

Een altbiertje klinkt goed. Heb je een suggestie voor ingredienten en hoeveelheden, Oscar of iemand anders?

Vergelijkbare Topics (7)

25961

Reacties: 11
Gelezen: 4246

15760

Gestart door Moerke

Reacties: 12
Gelezen: 4773

45056

Reacties: 11
Gelezen: 1812

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.