Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Niet beginnende gisting

Gestart door halikidee, 07-10-2007 09:46 u

Vorige topic - Volgende topic

halikidee

Hoi,

Gisteren 20 l tripel gebrouwen dat moet gaan dienen als geboortebier.
Helaas wil de gisting niet beginnen.

Het wort was goed belucht en heb hieraan toegevoegd de inhoud van een pak Wyeast gist.
Helaas is de gisting nog niet begonnen.
Ben maar alvast begonnen om een snelle giststarter te maken van korrelgist die ik dan vanavond toe wil gaan voegen indien de gisting nog steeds niet op gang is gekomen.

Dien ik het wort wederom nog een keer te beluchtten?
Andere tips?

Johannes

Korrelgist is het beste alternatief in dit geval. Lees ik het nou goed dat je van de Wyeast geen starter maakt en van de korrelgist wel? Dat is de omgekeerde wereld. Zeker voor 20 liter tripel (ik ga uit van minimaal 1065) moet je een starter maken van Wyeast. Korrelgisten hoef je juist geen starter van te maken, bij grotere volumes of zwaardere bieren voeg je gewoon meerdere zakjes toe.

Enneh, er vanuitgaande dat het bier voor jezelf is; gefeliciteerd  ;D

halikidee

Het was ook de eerste keer dat ik een Wyeast gist probeerde.
Op de verpakking staat vermeld dat het rechtstreeks toegevoegd kan worden.
Met een sg van 1072 was ik van mening dat dat wel zou kunnen.

Ben ik misschien te snel van actie als ik nu al een 2e gist wil gaan toevoegen?

Voor mijn korrelgist maak ik eerst wat suiker water met mout aan waarin ik de korrelgist een paar uur laat hydrateren en opstarten.

Het bier is inderdaad voor mezelf  :hoera:

thibolleke

Zo een pakje zonder starter is dus veel te weinig voor een goede gisting. Waarschijnlijk zal de gist wel wat activiteit vertonen. Maar dat gaat nooit genoeg zijn.
Als je de korrelgist erbij doet heb je natuurlijk twee gisten in je vat zitten. Kan je niet eerst een dag op 0 °C laten staan? En daarna de korreltjes erbij doen?
Dan heb je maar een levende gist in je vat zitten.

korek

Inderdaad moet je van de Wyeyeast een goede starter maken. Ik zou nog even wachten met toevoegen van een andere gist. Misschien even warmer zetten tot de gisting op gang komt, vaak lukt dat wel, maar feit blijft dat je wel te weinig gist hebt voor een vlotte vergisting.

halikidee

Een emmer van 20 liter krijg ik niet in mijn koelkastje gepropt.
Althans niet zonder ruzie met de vrouw.

Ik heb ondertussen de emmer warmer gezet (staat nu voor het raam in de zon), en wacht nog even af wat dat zal gaan doen.
Anders kan ik morgen alsnog de korrelgist toevoegen.
Helaas dan maar twee soorten gist.

Heb helaas (nog) geen fles/vat dat groot genoeg is om een giststarter in aan te maken.

Hopmans

CiteerHet wort was goed belucht en heb hieraan toegevoegd de inhoud van een pak Wyeast gist.
Helaas is de gisting nog niet begonnen.

Gek hè?

:degroeten:

Johannes

Als jij gisteren hebt gebrouwen zou ik zeker niet langer wachten met het toevoegen van de korrelgist! De gistcellen die je er nu in hebt gegooid zijn te weinig en niet vitaal genoeg om de klus te klaren. De vraag is of ze uberhaupt nog wat gaan doen nu.

halikidee

OK, bedankt voor alle tips en opmerkingen.
Ik heb net de korrelgist in het suiker/mout water gedaan en zal die over een paar uurtjes bij het wort doen.
Hopelijk gaat het dan alsnog goed komen met de gisting.

Moet ik nog wel beluchten?

den_organolept

Nee, niet beluchten bij korrelgist  :neenee:
Ook die starter is niet nodig, gewoon hydrateren in wat steriel water (dus ook geen uren).

Je emmer kun je beter uit de zon halen, gist heeft een hekel aan fel zonlicht en grote temperatuurschommelingen.

Je kunt beter een donker plekje kiezen waar de temperatuur lekker constant is, eventueel kun je je emmer inpakken in een deken oid.

Groet van den organolept

halikidee

Emmer staat ondertussen in het washok.
Korrelgist is toegevoegd.
En nu maar afwachtten hoe het verder zal gaan verlopen.

RobinB

Citaat van: thibolleke op 07-10-2007  11:16 uKan je niet eerst een dag op 0 °C laten staan? En daarna de korreltjes erbij doen?
Dan heb je maar een levende gist in je vat zitten.

Van een dagje bij 0 grC gaan de gistjes heus niet dood hoor :D
In tegenstelling tot wat men hier op het forum denkt zijn het best stugge organismen!

den_organolept

En, is de gisting inmiddels begonnen?

thibolleke

Citaat van: RobinB op 07-10-2007  18:29 uVan een dagje bij 0 ºC gaan de gistjes heus niet dood hoor :D

Vandaar een lagering van 2 weken op 0°C. I see..... :pan:

halikidee

Gisteravond is het met een rustig blubje in het waterslot begonnen.
Om ± 2 uur s'nachts hoorde ik een tik door het vallen van het losgesprongen dopje van het waterslot.
Vanmorgen was zelfs het deksel losgekomen, het waterslotje kon het schijnbaar niet bijhouden.
Bij thuiskomst was het deksel wederom losgekomen en ook het dopje weer.
Zoals het er nu naar uit ziet, is het allemaal goed gekomen.

Volgende keer toch maar een giststarter maken van de Wyeast.
Overigens was ik ook blij dat ik nog een zakje korrelgist in de koelkast had liggen.

den_organolept

Eind goed, gist goed.

Misschien een idee om een bekerwaterslotje te halen, die kan meer druk verwerken zodat je deksel blijft zitten.
(ze hebben wel een iets dikker steeltje).

Of je gaat gewoon 3 dagen op je emmer zitten.  :gistsmile:

halikidee

Op zich schrik ik er niet van als het deksel er los op ligt.
Door de lichtte overdruk is de kans klein dat er ongewilde organismen binnenkomen.
Ga de volgende keer wel een bekerwaterslot erop zetten.
Heb er één liggen, maar het nog niet de moeite genomen om die te zoeken.

halikidee

Na een paar maanden geduld heb ik nu eindelijk het biertje voor me staan om te proeven hoe het is geworden.

Het is een mooi sprankelend bier geworden, gelukkig zonder infectie.
Ik ben in ieder geval tevreden over het eindresultaat, hopenlijk vind de rest dat ook die het bier zal gaan proeven.
Zal me wel moeten gaan inhouden om niet alles zelf op te maken :neenee:

Vergelijkbare Topics (7)

33720

Reacties: 5
Gelezen: 1811

20532

Reacties: 7
Gelezen: 3052

15598

Reacties: 13
Gelezen: 5420

2552

Reacties: 26
Gelezen: 10508

29439

Reacties: 4
Gelezen: 2012

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.