Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

SG na toevoegen giststarter

Gestart door JeroenCV, 05-02-2007 08:06 u

Vorige topic - Volgende topic

JeroenCV

Hoi,

Waarschijnlijk is deze vraag al eens geweest, maar ik kon het niet zo snel vinden.
Als ik een gist starter heb gemaakt van zeg maar 1 liter, en heb gebrouwen zeg maar 20 liter.

stel:
Het wort is SG 1060.
De Starter SG 1020.

Heb ik dan ((20*1060)+(1*1020))/21=1058 als start SG? of werkt het niet zo?

Groeten
Jeroen

EBC

Ja, zo werkt dat.

Reden dus om je starter af te gieten en op de brouwdag aan te vullen met het eerste wort dat afloopt uit je maischketel. Wel verdunnen tot het uiteindelijke bier SG en eerste koken.
Of alleen de slurrie pitchen.

Op tijd beginnen met je starter zodat hij kan bezinken.

JeroenCV

Hoe lang duurt dan bezinken ongeveer?
Is 4 dagen lang genoeg?

Oscar

4 Dagen lijkt mij ruim voldoende, dan is ie meestal wel helder genoeg om af te gieten (In de koelkast zakt ie sneller uit volgens mij).

MO

Dat verschilt natuurlijk per gist. Laatst had ik de Chouffe binnen een dag helder. De ene gist is flocculenter dan de andere. Een dag of vier moet toch wel zat zijn.

JeroenCV

Goed dan weet ik wanneer ik moet starten; ik wil of dit weekend of volgend weekend brouwen.

JeroenCV

Voor ik vanavond begin met het bereiden van de giststarter hier een kleine samenvatting wat ik heb gevonden op dit forum en op de site van Adrie, als extra controle.

Ik ga 150 gram extract oplossen in 1.5 liter water. Dit kook ik. Vraag: hoe lang?
Dan gaat het in een mooie fles met gist en voeding erbij. Ik heb als voeding nutrisal. Ik wou hiervan 7.5 gram toevoegen is dat voldoende of te veel?

Dan zet ik het weg en als het waterslot actief is ga ik het 15 tot 24 uur beluchten.
Dan proef ik het spul, is het nog zoet laat ik het staan is het niet meer zoet gaat het naar de koelkast. (hmmmm moet ik even wat bier uit de weg ruimen....)

Dan op de brouwdag zondag haal ik het uit de koelkast en laat het op kamertemperatuur komen. Ik zal dan de overtollige vloeistof afgieten en dan de gistslurrie bij het beluchte wort gooien.

Zijn er nog op/aanmerkingen?

Oscar

Citaat van: JeroenCV op 07-02-2007  08:01 uIk ga 150 gram extract oplossen in 1.5 liter water. Dit kook ik. Vraag: hoe lang?

5 á 10 minuten koken is lang genoeg voor een mout-poeder oplossing.

Hans (Lagos)

Ik verlaag de pH van het mout poeder wort altijd naar 5, dit om de gist wat voorsprong te geven op de bacteriën.

JeroenCV

Citaat van: Hans (Lagos) op 07-02-2007  09:21 uIk verlaag de pH van het mout poeder wort altijd naar 5, dit om de gist wat voorsprong te geven op de bacteriën.

En dat doe je met?

Hans (Lagos)

JeroenCV

Ok. Dat kan ik wel van het lab even lenen.

JeroenCV

Ik heb precies gewerkt zoals hierboven staat. Maar echt een actieve starter heb ik niet. Ik heb 18 uur belucht.

Hij staat op 21 graden. Ik heb geen dikke laag gist en de starter ruikt naar iets met een lichte ammoniak-geur. Ik denk uit de Nutrisal.

komt het nog goed met deze starter.

Hans (Lagos)

Citaat van: JeroenCV op 07-02-2007  08:01 uDan gaat het in een mooie fles met gist en voeding erbij. Ik heb als voeding nutrisal. Ik wou hiervan 7.5 gram toevoegen is dat voldoende of te veel?

Dan zet ik het weg en als het waterslot actief is

Was de gist actief voor je deze bij het wort voegde? Was het gist uit een Wyeast verpakking en stond deze al bol of heb je van een schuine buis/10% suiker oplossing eerst wel een actieve mini giststarter gemaakt?

Ik gebruik nooit een Wyeastpak voordat deze goed actief is geworden en bol staat.

Voor mijn te brouwen Lentebock de 17e feb. heb ik gisteren al mijn Wyeast verpakking geactiveerd, het is een  Munich ondergister die ik in mijn bodega op 15ºC ga opkweken en daarom start ik ook altijd ruim te voren.

JeroenCV

De gist was redelijk actief. De Wyeast verpakking stond een beetje bol, niet tot maximum, maar wel duidelijk boller dan voor ik smakte.

Hans (Lagos)

Ik had iets langer gewacht, mijn Munich staat nu ook iets boller en sist als ik hem schudt, verder belucht ik pas als de starter actief begint te worden, dit wordt hij sneller als je gist lekker actief is. Verder heb ik eens gelezen dat te vroeg beluchten niet goed is, ik zou stoppen met beluchten en steriel een monstertje nemen en indien de suikers nog niet zijn verbruikt afwachten dat de starter alsnog goed actief wordt en dan wederom beluchten.

Ik brouw ook nog maar kort dus dat is alleen maar wat ik denk.

succes.

Adrie

Als ie nog niet helemaal bol staat, is de gist nog niet actief genoeg. En 18 uur beluchten is dan ook te kort. Het is belangrijk te wachten tot ie echt bol staat (dan weet je dat de gist actief is en dat je de maximale hoeveelheid in je pak hebt) en dan 24 uur tot 36 uur beluchten.

Hans (Lagos)

Citaat van: Adrie op 09-02-2007  13:32 uen dan 24 uur tot 36 uur beluchten.

Niet eerst wachten op activiteit in de hoofdstarter?

JeroenCV

Goed, als ik eind vanmiddag thuis kom zal ik eens kijken wat ik kan doen. Extra beluchten, etc.

Adrie

Citaat van: Hans (Lagos) op 09-02-2007  13:35 uNiet eerst wachten op activiteit in de hoofdstarter?

Dat doe ik zelden. Alleen als ik er niet op vertrouw dat ie niet gelijk van start gaat (oude gist of opkweek uit een flesje).

JeroenCV

Nu ik thuis ben kan ik mooi eens kijken hoe het eruit ziet. Het waterslot van de starter loopt lekker te bloepen. Dus het komt vast wel goed voor zondag. Ik weet alleen niet hoe het zit met de ammonium geur. Als ik het niet vertrouw zondag brouw ik gewoon weer met korrelgist.

Bierke

Ik heb al eens een Wyeast(XL) pak 'gesmackt' en het direct toegevoegd aan het wort, zonder verdere behandeling. Na 1,5 dag was 25 l wort aan het gisten! Geen probleem.

Hans (Lagos)

Citaat van: Bierke op 10-02-2007  19:41 uIk heb al eens een Wyeast(XL) pak 'gesmackt' en het direct toegevoegd aan het wort

Maar waarom "smack" je hem dan? Kan je hem net zo goed openknippen en er bij gooien, je hebt gewoon geluk gehad naar mijn mening. Overigens vind ik 1,5 dag vrij lang, mijn giststarter geven in mijn ruim 70 liter batches tot nu toe al binnen een paar uur al activiteit maar ik besteed dan ook veel tijd aan mijn giststarters.

Bierke

Om het kleine zakje er ook in te kunnen doen. Ik heb ooit een giststarter gemaakt met een Wyeast pack zonder het kleine zakje. Deze wou niet opstarten. Een klein geutje van het kleine zakje volstond om binnen een paar uur de vergisting op gang te brengen. vandaar...

Vergelijkbare Topics (7)

23086

Gestart door Kokkebil

Reacties: 17
Gelezen: 6175

19569

Reacties: 37
Gelezen: 13531

5234

Gestart door Petor

Reacties: 14
Gelezen: 5016

38628

Gestart door Kokkebil

Reacties: 9
Gelezen: 2020

33551

Reacties: 2
Gelezen: 1295

26501

Reacties: 11
Gelezen: 3251

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.