Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Geen actief waterslot, SG daalt wel..

Gestart door Lech_hobbybrouwer89, 01-09-2022 09:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Lech_hobbybrouwer89

Dag allemaal,

Laatst heb een Grainfather Conical Fermenter Pro overgenomen en er zit momenteel een brouwsel in te vergisten. De vergisting kan ik volgen met de Brewbrain en het SG is langzaam aan het dalen. Het waterslot laat echter nul activiteit zien. Toen ik de Fermenter aan het schoonmaken en desinfecteren was voor gebruik viel het mij op dat de rubberen ring er "uitviel" tijdens het omhooghalen van de deksel, maar dat ik deze er wel weer in terug kon doen en dat die daarna wel bleef zitten. Nu denk ik echter dat CO2 langs de rand aan het weglekken is waardoor het waterslot geen activiteit laat zien.

Ik denk dat ik al antwoord heb op mijn vraag (ring vervangen), maar misschien dat er nog iets anders aan de hand zou kunnen zijn? Brouwsel is volgens de Grainfather app zo'n 25 liter, dus lijkt me niet dat er dan teveel kopruimte in zou zitten waardoor het waterslot nog niets doet..

Ik hoor het graag van jullie!

Groet,

Lech

Goldin

Is je hoofdfisting al voorbij of net begonnen? Als deze net is begonnen kan je proberen een starsan of dergelijke oplossing rond het rubber te spuiten. Als dit dan begint te schuimen dan weet je zeker dat daar een lek zit.

Dit zou met de nagisting ook wel moeten werken maar wellicht heb je dan wat meer geduld nodig.

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: Goldin op 01-09-2022  10:25 uIs je hoofdfisting al voorbij of net begonnen? Als deze net is begonnen kan je proberen een starsan of dergelijke oplossing rond het rubber te spuiten. Als dit dan begint te schuimen dan weet je zeker dat daar een lek zit.

Dit zou met de nagisting ook wel moeten werken maar wellicht heb je dan wat meer geduld nodig.

Goeie! Ja hoofdvergisting is bezig op het moment. Volgens de float is die nu 40u verder sinds het pitchen van de gist en 26 punten gedaald..

En ik zal voor de volgende vergisting het vat eerst even extra goed checken..Als ik vanavond thuis ben ga ik dat eens doen met starsan.

JanDeGraaff

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 01-09-2022  09:08 uBrouwsel is volgens de Grainfather app zo'n 25 liter, dus lijkt me niet dat er dan teveel kopruimte in zou zitten waardoor het waterslot nog niets doet..
Ik vergist circa 13 liter brouwsels in een 26 liter BrewBucket en het waterslot borrelt al snel met vrijwel elk brouwsel.

In dit artikel staat dat een 18,9 liter batch met een SG van 1.040 bij een SVG van 75% zo'n 300 liter CO2 produceert, dus ga maar na. Kopruimte is waarschijnlijk niet het probleem waar je tegenaan loopt.

Lech_hobbybrouwer89

Goed om te weten dat dat niet het probleem is..ik ben in ieder geval blij dat het brouwsel wel aan het vergisten is. Het gaat om een honey blonde waarbij je na een week moet overhevelen en er een potje honing opgelost in 300ml water bij moet gooien. Dus het brouwael komt dan in een ander rvs gistvat,na toevoegen van de honing zal die denk ik nog wel wat verder doorgisten?

JanDeGraaff

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 01-09-2022  11:23 una toevoegen van de honing zal die denk ik nog wel wat verder doorgisten?
Honing is een hoop suiker en suiker is voeding voor gist. Dus ja, na toevoegen van de honing zal de vergisting zeker doorgaan.
Net als bij hergisting op fles.

Lech_hobbybrouwer89

Ja met mijn neus kan ik aan de rand van de deksel van de fermenter de vergistingslucht ruiken, dus hij lekt een beetje...dus dat wordt nieuwe ringen bestellen..

Fractus

Ik had pas ook een lekje in mijn (plastic) gistvat met rubber ring in de deksel. Heb de deksel er even afgehaald en de rubber ring vochtig gemaakt. Daarna was het gistvat weer luchtdicht, ook gedurende de nagisting de 2 weken erna bleef het vat op overdruk staan. Misschien een snelle en makkelijke oplossing?

Bvk1983

Ik heb het momenteel in mijn Brewtech Chronical. Vorige brouwsel geen probleem met de blowoff maar nu lijkt hij ergens te lekken. Volop activiteit in het vat en een dalend SG maar geen actieve blowoff.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.