Brouwautomaat uitrusten met Wifi Controller BrewUNO o.a. Brew Monk enz...

Gestart door Rinus, 08-02-2021 18:50 u

Vorige topic - Volgende topic

edensan

Wat hebben jullie voor instellingen?
Bij whirlpool bijv? Moet vinkje bij hop heater aan of uit?
Ik vind dat een beetje onduidelijk

groet Edwin

BertusBeensteen

Citaat van: edensan op 14-10-2022  19:44 uWat hebben jullie voor instellingen?
Bij whirlpool bijv? Moet vinkje bij hop heater aan of uit?
Ik vind dat een beetje onduidelijk

groet Edwin

Dat ligt er aan hoe je wilt brouwen.
Wanneer ik een "hopstand/whirlpool" doe, koel ik terug tot 80C, en laat ik de verwarming uit waardoor de temperatuur vanzelf doorzakt. Wil je hier een constante temperatuur, moet je de heater aan laten staan.

edensan

Citaat van: BertusBeensteen op 11-10-2022  13:48 uOf de SSR het aankan, ligt aan de elementen. Hierbij moet de totale stroom onder de max stroom van de SSR blijven.
Je kunt ook 2 SSR's gebruiken op 1 uitgang (D7)

In mijn beeldvorming...
Als ik alles heb aangesloten en ik krijg keurig temperatuur in beeld en alles is goed ingesteld en ik begin met brouwen.
dan klik ik start brew. dan moet bij te lage worttemperatuur op dat moment 3 volt op de D7 staan toch? (om de ssr "aan" te schakelen)
of werkt dit anders?
(Ik vraag dit omdat er geen 3.3 volt op mijn D7 staat op moment dat er opwarming van wort gevraagd wordt)

groet Edwin

edensan

edensan

Hoe stellen jullie recept in op de brewuno?

Maischen is duidelijk, maar moet je onder whirlpool je hop ingeven? (hebt alleen maar mash boil whirlpool)

En het brouwprogramma gaat gelijk door van maischen naar koken, je moet dan handmatig op pauze zetten om tijd te nemen om te spoelen tenminste dat was bij mijn test het geval.
Als je dus te laat "terug" bent of je bent er niet bij gaat de maisch direct door naar kook. Dat is wel een dingetje...
Misschien een pushbericht met "uw 1e maischstap is voltooid" zou wel fijn zijn en dat je dan eerst moet bevestigen dat je verder wilt gaan in je recept.

Ik heb voor nu een workaround de laatste maischstap herhalen met omschrijving spoelen dan gaat in ieder geval het verwarmingselement niet aan.

groet Edwin 

JanDeGraaff

Je kunt een stap afsluiten met een expliciete stop (lock); dan moet je bevestigen dat de stap afgerond is (unlock) en de BrewUNO weer verder kan voordat het naar de volgende stap gaat.
Dat doet precies wat jij wil.

De hopgift wel of niet toevoegen aan de Whirlpoolstand in de BrewUNO is niet heel interessant; je moet het toch zelf toevoegen. Dus, als ie piept dat ie naar de Whirlpoolfase overgaat, kun jij je whirlpool maken en je hop toevoegen..

edensan

edensan

Goedemorgen,

Ik heb het idee om mijn brewuno appart aan te sluiten het enige wat ik aan de ketel moet veranderen is de thermokoppel boren.
Dus plan met tuimelschakelaar de voeding selecteren of op de orginele aansturing of op de brewuno de brewuno extra bij de verwarmingselementen opzetten (via ssr)

Mijn vraag:
Kan dit?  :weetniet:

Groet Edwin

edensan

Citaat van: BertusBeensteen op 12-10-2022  08:56 uBeide elementen schakelen met 1 40 A SSR werkte hier uitstekend gedurende de hele brouwdag.
Hiervoor heb ik de fasedraad na de droogkookbeveiliging afgetakt richting SSR, en vanaf de SSR een draad aangesloten op de elementen zelf (doorgelust, de nul-draad zit al doorgelust op beide elementen)
Wat wel opviel, is dat de bedrading van de BrewMonk zelf niet bijzonder dik is, mijn eigen bedrading heb ik in 2,5 cm² uitgevoerd.

Betekent dit dat je geen droogkookbeveiliging meer hebt?

Groet Edwin

JanDeGraaff

Citaat van: edensan op 10-11-2022  09:44 u
Citaat van: BertusBeensteen op 12-10-2022  08:56 uHiervoor heb ik de fasedraad na de droogkookbeveiliging afgetakt richting SSR, en vanaf de SSR een draad aangesloten op de elementen zelf (doorgelust, de nul-draad zit al doorgelust op beide elementen)
Betekent dit dat je geen droogkookbeveiliging meer hebt?
Nee. Bertus heeft nog wel een droogkookbeveiliging omdat hij de fasedraad na de droogkookbeveiliging heeft afgetakt.
Als de droogkookbeveiliging eruit klapt door droogkoken, dan is de fasedraad onderbroken en kan er geen stroom meer naar de elementen.
Als Bertus de fasedraad vóór de droogkookbeveiliging had afgetakt, dan had hij deze effectief omzeild.

BertusBeensteen

Citaat van: JanDeGraaff op 10-11-2022  14:45 uBetekent dit dat je geen droogkookbeveiliging meer hebt?
Nee. Bertus heeft nog wel een droogkookbeveiliging omdat hij de fasedraad na de droogkookbeveiliging heeft afgetakt.
Als de droogkookbeveiliging eruit klapt door droogkoken, dan is de fasedraad onderbroken en kan er geen stroom meer naar de elementen.
Als Bertus de fasedraad vóór de droogkookbeveiliging had afgetakt, dan had hij deze effectief omzeild.

Exact. Beveiliging is dus nog intact.

edensan

Citaat van: BertusBeensteen op 10-11-2022  17:58 uExact. Beveiliging is dus nog intact.
Heb je daar foto's van of beschrijving hoe dat er uitziet?
Dat zou super zijn. Als ik daar de fase ook weg kan halen.

Ik sta op het punt de brewuno parralel aan te sluiten met een wipschakelaar zodat je MOET kiezen of brewuno of orginele te gebruiken.. Relais is verwacht ik NO dus denk dat dat moet werken.

Groet Edwin

BertusBeensteen

Citaat van: edensan op 13-11-2022  13:39 uHeb je daar foto's van of beschrijving hoe dat er uitziet?
Dat zou super zijn. Als ik daar de fase ook weg kan halen.

Ik sta op het punt de brewuno parralel aan te sluiten met een wipschakelaar zodat je MOET kiezen of brewuno of orginele te gebruiken.. Relais is verwacht ik NO dus denk dat dat moet werken.

Groet Edwin
Volg de draden vanaf de voedingskabel en je komt bij de thermische beveiliging uit, vanaf daar loopt de draad verder naar verschillende onderdelen.
Als je enige ervaring hebt met elektra kom je daar wel uit. (Heb geen foto's gemaakt helaas)

De relais zijn inderdaad NO, zonder stuurspanning is het contact open.

edensan

Het is gelukt.! ;D  :groots:  :groots:
Allemaal meeeeer dan bedankt!
* ik heb snoer eraf gehaald en via driepolig connector gemaakt.(makkelijker met opruimen)
* schakelaar voor keuze of via brewuno (ook via droogkook) of voor orginele sturing(mocht brewuno uitvallen knop om en door)
* pomp kan altijd aan via schakelaar (op brewuno EN op orginele sturing)
dit is wat ik in gedachten had en het werkt.

alle input bedankt!

groet Edwin
(sorry voor jip en janneke vragen)

JanDeGraaff

Citaat van: edensan op 15-11-2022  13:04 uHet is gelukt.!
Goed werk.
Veel plezier ermee!

edensan

Hallo,
ik ben aan testen met mijn brewuno
Dit zijn voor mij de beste pid settings..
Stuurt vanaf -0,2 graden en heel langzaam bij tot +0,2
Zie bijlage.

Andere vraag hebben meer mensen last van uitvallen van temp voeler?
Heel gek heb 2 voelers en beide vallen af en toe uit.. 1 seconde en dan gaat weer aan ook niet regelmatig..
Dus ik kan wel brouwen maar zou graag "gewoon" willen brouwen zonder pieken in mijn schema..

groet
Edwin

pid settings brewuno.fw.png

edensan

Citaat van: edensan op 16-11-2022  12:06 uAndere vraag hebben meer mensen last van uitvallen van temp voeler?
Heel gek heb 2 voelers en beide vallen af en toe uit.. 1 seconde en dan gaat weer aan ook niet regelmatig..
Dus ik kan wel brouwen maar zou graag "gewoon" willen brouwen zonder pieken in mijn schema..

hallo,
Chinese trafo was de boosdoener.
heb vervangen voor telefoonlader van de action (goede veilige recensie via YouTube 5 v 2.4 A)

Dus ook weer opgelost

groet Edwin

edensan

Citaat van: edensan op 16-11-2022  12:06 uHallo,
ik ben aan testen met mijn brewuno
Dit zijn voor mij de beste pid settings..
Stuurt vanaf -0,2 graden en heel langzaam bij tot +0,2
Zie bijlage.

settings nog verfijnt (geen overshoot meer)

groet Edwin

BertusBeensteen

Citaat van: edensan op 17-11-2022  12:33 usettings nog verfijnt (geen overshoot meer)

groet Edwin

Is dat met de originele relais' of met SSR? Want hier schakelt het relais de last niet onder 60% uitsturing.

edensan

BertusBeensteen

Vandaag gebrouwen met jouw instellingen.
Inderdaad weinig overshoot en temperatuur stijgt geleidelijk door de stappen heen.

Ik gebruik nog steeds de stroomvoorziening van de automaat zelf voor de esp8266. Nu heb ik de 5v richting het originele LCD onderbroken zodat deze geen stroom meer vraagt. Nu kan ik ook het AP draaien zonder dat de esp opnieuw opstart.

edensan

Citaat van: BertusBeensteen op 21-11-2022  14:57 uVandaag gebrouwen met jouw instellingen.
Inderdaad weinig overshoot en temperatuur stijgt geleidelijk door de stappen heen.

Ik gebruik nog steeds de stroomvoorziening van de automaat zelf voor de esp8266. Nu heb ik de 5v richting het originele LCD onderbroken zodat deze geen stroom meer vraagt. Nu kan ik ook het AP draaien zonder dat de esp opnieuw opstart.
Ik heb geen idee wat AP is  :weetniet:  :nut:
Ik heb usb lader van action ingebouwd werkt prima.
Ik heb switch 1 on 2 off 3 on
Dan is 1 brewuno 2 off 3 orgineel
Pomp schakelt met eigen switch zodra er stroom aangesloten is..

Ik heb brouwschema
1e maisch 60@65 loopt direct door naar 2e stap dat is 1@1 (locked).. dus ik kan er rustig bij weg lopen na 60 min gaat temp onderuit..

Heb nog niet gebrouwen maar ben al week aan fijntunen 🙈🙈😅

BertusBeensteen

AP = AccesPoint
De originele voeding komt te kort wanneer je BrewUNO wilt draaien met het AccesPoint aan én verbonden ook verbonden is met wifi.
Zal met een aparte voeding geen probleem moeten zijn. (Maar met het lcd uit dus ook niet)

De originele besturing gebruik ik niet meer, over kunnen schakelen vind ik ook niet erg nuttig aangezien ik beide elementen op 1 SSR heb zitten.

Apart LCD voor BrewUNO en bedieningsknoppen staan nog op de planning. Ben er alleen nog niet uit of ik dan bij BrewUNO blijf of dat ik overstap op een RaspberryPi met andere software.

Vooralsnog was dit een relaxte brouwdag met een prima werkende ketel. (als in beter dan het origineel)
Stapmaisch 53-62-72-78C gebruikt welke allemaal prima gingen zonder overshoot.

edensan

Citaat van: BertusBeensteen op 21-11-2022  15:39 uAP = AccesPoint
De originele voeding komt te kort wanneer je BrewUNO wilt draaien met het AccesPoint aan én verbonden ook verbonden is met wifi.
Zal met een aparte voeding geen probleem moeten zijn. (Maar met het lcd uit dus ook niet)

De originele besturing gebruik ik niet meer, over kunnen schakelen vind ik ook niet erg nuttig aangezien ik beide elementen op 1 SSR heb zitten.

Apart LCD voor BrewUNO en bedieningsknoppen staan nog op de planning. Ben er alleen nog niet uit of ik dan bij BrewUNO blijf of dat ik overstap op een RaspberryPi met andere software.

Vooralsnog was dit een relaxte brouwdag met een prima werkende ketel. (als in beter dan het origineel)
Stapmaisch 53-62-72-78C gebruikt welke allemaal prima gingen zonder overshoot.

Prachtig!

edensan

Hier nog een allllerlaatse tuning.. (komt iets sneller op de gewenste temperatuur)
Screenshot_20221121_195631.jpg

Vergelijkbare Topics (7)

22317

Reacties: 35
Gelezen: 25457

11563

Gestart door Oscar

Reacties: 24
Gelezen: 7795

39998

Reacties: 16
Gelezen: 2392

26547

Gestart door Robbin

Reacties: 10
Gelezen: 3469

16446

Reacties: 15
Gelezen: 13757

42237

Reacties: 22
Gelezen: 3433

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.