Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Infectie/Zuur Bier

Gestart door Mikel, 12-01-2022 20:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Mikel

Paar weken geleden heb ik voor het eerst een poging gedaan om een dunkel weizen te brouwen. Het recept was er eentje die leek op het recept van david heath.
De hoofdvergisting verliep vrij vlot op 19 ºC en was na 3 dagen zo goed als klaar. Na 4 dagen heb ik besloten over te hevelen en eigenlijk is er nagenoeg niks meer gebeurd. Ik vrees dus dat ik te laat heb overgeheveld. Ik heb van emmer naar emmer geheveld en bij de 2e emmer zat ook vrij veel headspace (ongeveer 21 liter in een 30 liter emmer). Ik heb hier niet goed over nagedacht voor het hevelen en bedacht het me dus te laat.

Nu een paar weken later is de weizen ongelofelijk zuur, hij smaakte al ietwat zuur bij het bottelen maar hij is nu echt heel erg zuur. Er drijft in de flesjes ook een soort laagje/stukjes wat lijkt op een infectie/stukjes schimmel.

Het bier zal hoogstwaarschijnlijk in de gootsteen belanden maar ik ben toch benieuwd waar dit precies fout is gegaan zodat ik dit de volgende keer kan voorkomen.

Begin SG was: 1.058
Eind SG was gestopt bij: 1.018 (moest 1.014 zijn)

Alvast bedankt!

LAM

Pfoe! Dat is balen. Ik denk dat er ergens in het proces een bacterie in het bier terecht is gekomen. Dat zou best een lactobacillus geweest kunnen zijn. Deze kleine vriend zet suikers om in melkzuur (net als dat in yoghurt gebeurt).
Dit is gewoon vette pech. Wel zou ik volgende keer goed letten op hoe je jouw materialen ontsmet, hier zou het wellicht fout kunnen zijn gegaan.

Mikel

Melkzuur geeft een wat lichter zuurtje toch? Dacht ergens gelezen te hebben dat het ook een azijnzuur bacterie (?) kan zijn aangezien het behoorlijk zuur is.

Ontsmetten dacht ik altijd goed te doen maar misschien is dit weer een wake up call om extra op te letten.

Thanks!

Jacques

Citaat van: Mikel op 12-01-2022  20:23 uPaar weken geleden heb ik voor het eerst een poging gedaan om een dunkel weizen te brouwen. Het recept was er eentje die leek op het recept van david heath.
De hoofdvergisting verliep vrij vlot op 19 ºC en was na 3 dagen zo goed als klaar. Na 4 dagen heb ik besloten over te hevelen en eigenlijk is er nagenoeg niks meer gebeurd. Ik vrees dus dat ik te laat heb overgeheveld. Ik heb van emmer naar emmer geheveld en bij de 2e emmer zat ook vrij veel headspace (ongeveer 21 liter in een 30 liter emmer). Ik heb hier niet goed over nagedacht voor het hevelen en bedacht het me dus te laat.

Nu een paar weken later is de weizen ongelofelijk zuur, hij smaakte al ietwat zuur bij het bottelen maar hij is nu echt heel erg zuur. Er drijft in de flesjes ook een soort laagje/stukjes wat lijkt op een infectie/stukjes schimmel.

Het bier zal hoogstwaarschijnlijk in de gootsteen belanden maar ik ben toch benieuwd waar dit precies fout is gegaan zodat ik dit de volgende keer kan voorkomen.

Begin SG was: 1.058
Eind SG was gestopt bij: 1.018 (moest 1.014 zijn)

Alvast bedankt!

Bewaar in ieder geval een flesje of 6. Zet die ergens neer op een plek uit het zicht zodat je er minstens een jaar niet aan komt. Maak dan er eentje open. Proef en verbaas je over de mooie complexe smaak.  :) Je hebt dan nog 5 andere flessen. Drink er eentje van elke jaar. Zuur bier heeft veel tijd nodig.

Het voorkomen van infecties is een kwestie van alles goed desinfecteren. Vergeet daarbij niet het grondig reinigen van alle spullen die je gebruikt bij het bottelen. En verder wordt de kans op infecties een stuk kleiner als je voldoende actieve gist ent.

Er is over reinigen en ontsmetten heel veel geschreven op dit forum. Ik raad je aan de tag reinigen/desinfecteren te bekijken.

Theo Mol

Citaat van: Jacques op 12-01-2022  22:10 uBewaar in ieder geval een flesje of 6. Zet die ergens neer op een plek uit het zicht zodat je er minstens een jaar niet aan komt. Maak dan er eentje open. Proef en verbaas je over de mooie complexe smaak.  :) Je hebt dan nog 5 andere flessen. Drink er eentje van elke jaar. Zuur bier heeft veel tijd nodig.

Ooit, meer dan 20 jaar geleden, had ik een melkzuurinfectie in mijn bier. Het was zo zuur dat ik er niet van kon genieten maar het smaakte niet gemeen of bedorven en in stoofschotels was het goed bruikbaar. Na een jaar proefde ik het bier weer en het was erg lekker geworden. Er had een melkzuur-appelzuur-omzetting plaatsgevonden, dat las ik - als mijn herinnering juist is - in het boek van Jan van Schaik. Jammer dat er nog maar een paar flesjes over waren, die ik met plezier heb opgedronken.

Kortom, goede tip!
Overigens ben ik blij dat ik hem de laatste tijd niet nodig heb gehad  :)

Mikel

Bedankt voor de reacties! Ik ga een aantal flesjes weg zetten. Tot over een lange tijd... Haha.

Vergelijkbare Topics (7)

41612

Reacties: 24
Gelezen: 2974

24676

Reacties: 4
Gelezen: 2199

14538

Reacties: 7
Gelezen: 2512

446

Gestart door Jacques

Reacties: 13
Gelezen: 8252

35470

Gestart door BrouwMark

Reacties: 4
Gelezen: 1249

27402

Reacties: 17
Gelezen: 8129

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.