Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verbruik water brouwdag

Gestart door Pendelaar, 14-11-2020 15:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Pendelaar

Vandaag weer aan het brouwen geweest. Wat mij opvalt dat de hoeveelheid water benodigd op een brouwdag wel erg hoog ligt.
Dus mijn vraag is: hoeveel liter zullen we op zo'n dag gebruiken bij het brouwen van een 20 liter bier. Dus alle water: schoonmaken vooraf en achteraf, tussen door, en voor het bier zelf.
Ben gewoon benieuwd of ik veel gebruik ten opzichte van andere brouwers.

Pendelaar

beermenke

In de titel staat trouwdag 🤭
Het waterverbruik valt best mee denk ik.
Ik koel met regenton maar brouw 15 liter
Ik denk dat ik met 50 liter er wel ben.
Ik spoel mijn materiaal, ga met een sponsje na en spoel dan dan alles af en droog de ketels en berg ze op.
Een vol bad, douche gebruik, toilet en autowassen staan we ook niet bij stil. Stilletjes verspillen we meer dan ons lief is vrees ik.

Snelbier

Meeste gaat (bij mij) verloren aan koeling, is ook makkelijkst te meten. Meermaals opgevangen in vat en emmers, gewoon om te weten..
Water voor het bier zelf (inmaischen) tel ik niet, is noodzaak, kan je niet op bezuinigen. Gemiddeld 1,5x brouwvolume, dus 30L..
- 20L bier koelen met spiraalkoeler kost me 60 tot 100 liter, afhankelijk van leidingwater-temperatuur. In de zomer dus meer koelwater dan in winter.
Tijdens koelen maak ik daarmee al veel apparatuur schoon, en de rest gaat in de tuin/plantenbak. Kan netter, maar vind ik niét 'verloren'.
- Water dat inde brouwketel gaat en deels verdampt tel ik niet, is gewoon 'nodig'.
- Na brouwen gebruik ik nog enkele liters om de ketel schoon te spuiten, is 'verlies'.  gaat de tuin in.
   Na ~10 brouwsels krijgt de ketel een grote schoonmaak, kost ~20L water. Dus ~2L per brouwsel erbij.
- Gistvaten cleanen etc:  Elk gebruikt vat 1x volledig vol met heet sop, daarna schoonspuiten en spoelen met beetje StarSan. 40L??
Toch een 130L totaal, 160L als je het bier ook meetelt.  Meer dan ik zelf had verwacht nu alles op een rijtje staat.
Koelen is een grote post, proberen velen op te bezuinigen, maar cleaning van gistvaten (o,zo belangrijk) kost ook veel water.
En uiteindelijk hebben we het over dubbeltjes, water is in NL gewoon te goedkoop om op te bezuinigen..

brouwerwaldonk

Om 45 L kokend wort te koelen tot 25°C heb ik 105 liter leidingwater nodig. Tijdens het koelen gebruik ik mijn roersysteem zodat het verbruik herleid wordt naar 1/3.

https://myalbum.com/photo/1dWMKZx8xwqM/360.jpg 

Alles wordt hergebruikt, ook het minst warme water er gaat dus niets verloren.

MO

7000 liter voor 1200 liter einde koken. Oeps!

Jacques

Echt bijgehouden heb ik het nooit, maar ik schat dat ik op zo'n 10 keer zo veel water verbruik dan het aantal liters dat ik brouw. Ik poets veel...

tdp

Citaat van: MO op 14-11-2020  17:24 u7000 liter voor 1200 liter einde koken. Oeps!

Als je kleine getallen groot maakt, dan schrik je wel he;)

Ben ook aan het nadenken over een beter watermanagement. Het zijn de kosten niet, maar wel de belasting voor de natuur, dat vind ik wel een belangrijker onderdeel worden.

Jaap W

Ik heb het nog nooit zo bijgehouden, terwijl ik toch zo'n kleine watermeter (doorstroommeter) op de kraan heb zitten. Ik denk dat ik voor 40 ltr bier zo'n 200 a 250 ltr water nodig heb. Zomers koel ik met grondwater (maar daar maak ik mijn ketels niet mee schoon) dus schoonmaken nog met leidingwater en 's winters koel ik met leidingwater.  :weetniet:
Zal het de volgende keer toch eens bij gaan houden.  :brouwen: :proost: :nut:

Jimm

Ik brouw zelf geen grote hoeveelheden een liter of 20 de keer. Ik probeer tijdens het koelen met een koelspiraal wel al het water op te vangen. Hete water is voor de schoonmaak en koude water gaat de regenton in.
Wat mij wel lukt is de hoeveelheid spoelwater in te perken door het water zo koud mogelijk te maken. Ik vries meestal de dag voor het brouwen wat boterhamzakjes met water in. Die leg ik in de emmer waar mijn koelspiraal het water uithaalt. Water is kouder dus koelt sneller.

Zal niet gek veel schelen, maar toch een kleine moeite.

DLB

Citaat van: MO op 14-11-2020  17:24 u7000 liter voor 1200 liter einde koken. Oeps!

Volgens mij heb ik vorig jaar een artikel gelezen over de Grolsch fabriek waar ze veel moeite hebben gestoken in het terugdringen van het waterverbruik.
Daar stond in dat het origineel 7 liter water per liter eindproduct was en ze hebben het kunnen reduceren naar 4 liter water per 1 liter eindproduct.

Met jouw 1 op 6 zit je dus niet schrikbarend hoog  ;)

beermenke

Schiet maar. Ik denk dat de grote installaties in vergelijking met de hobbybrouwer veel en veel meer verbruiken verhoudingsgewijs.
Mijn ketel maak ik huishoudschoon en ik brouw al een tiental jaar en heb nog nooit een infectie gehad.
Na brouwen spoel ik de ketel met een paar liter.
Sluit op de kraan van de ketel een slang rechtstreeks op de waterleiding en spoel de kraan door. Met sponsje door gehele ketel en naspoelen. Droog wegzetten en klaar. Ik denk dat grotere installaties veel wat meer moeten spoelen en uiteraard geen enkel risico op infectie kunnen lopen.
Mijn waterverbruik op de brouwdag is te verwaarlozen op jaarbasis waterverbruik.

André de Laat

Ik verbruik minstens 300 liter water op een brouwdag. Er loopt hier een tiener rond die hetzelfde nodig heeft om te douchen. Van te voren reinigen? Wat? Na een brouwdag goed schoonmaken, aan de lucht droog laten worden, dan hoeft dat allemaal niet van te voren. Gistvaten desinfecteer ik voor gebruik. Kook/maischketel niet...

Appiehappie

Zo af en toe hou ik bij wat een biertje mij per flesje heeft gekost.

In juni heb ik een Sierra Nevada Ipa gebrouwen. Volume was 26,4 liter.

Waterverbruik was in totaal (brouwdag + afvuldag) 306 liter (gemeten met een watermeter).

Stroomgebruik totaal brouwdag, vergisting, lagering en afvullen) 22 kwh (gemeten met een stroommeter).

Kosten water 0,36 euro, kosten stroom 6,96 euro en kosten grondstoffen 22,61 euro.

Prijs per flesje = 0,34 euro.

Het water gaat voor het grootste deel (schoon) in de regenton voor de plantjes.

Jacques

Citaat van: beermenke op 16-11-2020  13:46 uMijn ketel maak ik huishoudschoon en ik brouw al een tiental jaar en heb nog nooit een infectie gehad.

Voor je brouwketel is huishoudschoon voldoende. Het is absoluut niet noodzakelijk om deze te desinfecteren, mout is ook niet steriel...  :)
Maar voor het huishoudelijk schoonmaken van je brouwketel heb je wel water nodig.

Het meeste waterverbruik zit bij mij bij het desinfecteren van mijn CCT en flessen en het spoelen daarna. Ook gebruik ik water voor het schoonmaken van de vloer en ook voor het spoelen van emmers waarin mout gezeten heeft. Voor het doorroeren het beslag in mijn Braumeister gebruik ik een houten roerstok, ook die wordt afgespoeld.

Als je alle liters gaat tellen dan wordt er door een gemiddelde hobbybrouwer best veel water verbruikt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.