Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verlies gist via blow-off

Gestart door Chris Driessen, 18-04-2020 16:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Chris Driessen

Hoi allemaal,

Ik heb een quadrupel met wyeast3787 gist staan pruttelen. Ik had wel verwacht dat mijn gistvat te klein ging zijn, maar na de eerste nacht was mijn glas helemaal overstroomd (flinke ratels tijdens de hoofdvergisting). Toen heb ik de blow-off maar in een pan met een laag water laten uitkomen. Na een paar dagen is de activiteit een stuk minder en lijkt de hoofdvergisting grotendeels voorbij (makkelijke suikers zijn allemaal wel opgegeten denk ik). Ik zit nu op een SG van 1.030. Dus blow-off er af gehaald en een waterslot geplaatst. Gaat goed.

Bij het schoonmaken van de pan kwam ik een best wel dikke laag gist tegen op de bodem van de pan. Ik neem aan dat dit nog actieve gist betreft. De vraag is dan ook: is er iets bekend over hoeveel gist je kan kwijtraken via een blow-off? En; is dat heel erg?

Bij hergebruik van de gist zou ik eigenlijk maar 15 liter kunnen brouwen (met 30 liter vaten), gezien je toch echt wel 2x zoveel kopruimte nodig hebt (het forum lezende). maar goed; dat vind ik een beetje zonde van een lange brouwdag. Ik weet niet of een beetje gist kwijtraken via de blow-off erg is. Ik heb nu 25 liter in het vat zitten (dus ik had al e.a. zien aankomen, maar zo erg niet!).

Chris

hobbybob

Hmm 25 ltr in een 30ltr gistvat met 3787 is wel erg veel.
20 ltr met blow-off gaat hier altijd goed qua vergisting.

Je kan je quad eventueel "helpen" door de temperatuur te verhogen tenslotte zit je al op 1030 dus 50% SVG heb je al gehad.

Met de 3787 zet ik hem hier na 50% SVG altijd richting 27 graden je krijgt dan geen hogere alcoholen of extra esters meer.

beun

Citaat van: Chris Driessen op 18-04-2020  16:49 uBij het schoonmaken van de pan kwam ik een best wel dikke laag gist tegen op de bodem van de pan. Ik neem aan dat dit nog actieve gist betreft. De vraag is dan ook: is er iets bekend over hoeveel gist je kan kwijtraken via een blow-off? En; is dat heel erg?

Zal wel goed komen maar volgens mij is dit wel de meest vitale gist. Deze wil je dus zeker bij een zwaar bier liever niet teveel verliezen.
Mij gebeurt het toch ook wel eens. Maar bij de 3787 en bijvoorbeeld ook de 1944 belgian wit weet je dat dit gaat/kan gebeuren en  moet je eigenlijk altijd het gistvat maar voor 70% max. vullen.

Chris Driessen

Citaat van: beun op 18-04-2020  22:11 uZal wel goed komen maar volgens mij is dit wel de meest vitale gist. Deze wil je dus zeker bij een zwaar bier liever niet teveel verliezen.
Mij gebeurt het toch ook wel eens. Maar bij de 3787 en bijvoorbeeld ook de 1944 belgian wit weet je dat dit gaat/kan gebeuren en  moet je eigenlijk altijd het gistvat maar voor 70% max. vullen.

Helder, voortaan dus zien te voorkomen. Ik had op 25 liter geteld, maar de kook ging niet helemaal fantastisch, dus iets minder verdampt. Voortaan met deze gist 15 - 20 liter in het 30 liter vat dan maar ;)

Chris

beun

Citaat van: Chris Driessen op 19-04-2020  16:33 uHelder, voortaan dus zien te voorkomen. Ik had op 25 liter geteld, maar de kook ging niet helemaal fantastisch, dus iets minder verdampt. Voortaan met deze gist 15 - 20 liter in het 30 liter vat dan maar ;)

Chris

Ik heb hiervoor altijd een paar erlenmyers van diverse volumes  klaar staan. Als  mijn opbrengst boven verwachting is dan vul ik deze. Hier doe ik dan bijvoorbeeld een andere gistsoort bij of ik experimenteer wat met koudhop. Hiervan leer je heel veel en levert ook vaak verrassingen. Zeker handig als je een recept vaker wil brouwen of perfectioneren

Chris Driessen

Ik splits geregeld batches, nu wou ik het maximale eruit halen met de gist. Maar goed; voor de volgende keer :)

Vergelijkbare Topics (7)

18287

Gestart door LRFokken

Reacties: 35
Gelezen: 14197

22668

Reacties: 25
Gelezen: 7935

25873

Reacties: 14
Gelezen: 5646

3912

Reacties: 1
Gelezen: 1847

41986

Reacties: 7
Gelezen: 1189

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.