Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bewegen van het vergistingsvat

Gestart door Charl, 07-01-2019 19:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Charl

Mijn bier staat bij ons in de woonkamer te vergisten. Vergisting loopt lekker, eerste dagen iedere paar seconden een blub uit het waterslot, nu na anderhalve week is dat afgenomen tot één per (ongeveer) 20 minuten. Ik ben een beginnende brouwer, durf het vat bijna niet aan te raken tijdens het vergistingsproces.
Nu is mijn vraag de volgende: kan het kwaad als je het vat verplaatst en het bier dat in het vat zit begint te golven. (Ik zal niet zo hard bewegen dat het gaat klotsen)
Deze vraag stel ik omdat ik bang ben dat de slurry die onderin het vat zit zich dan weer zou kunnen mengen met het bier en dat is volgens mij niet bepaald de bedoeling....

tdp

Dat kan prima, het zou zo'n vaart nog niet lopen met het 'klotsen' van de gistkoek. Ik weet niet of je het bier nog gemeten hebt toevallig, maar 1 blub in de 20 minuten lijkt mij wel uitvergist, die blub kan ook van de temperatuurschommeling in je woonkamer komen.

Wildor

Die slurrie bezinkt wel weer.
De vraag is alleen of je bier uitvergist is of niet. Een blub in de 20min kan ook opborrelen uit de opgeslagen CO2 in de vloeistof, of vanuit chemische processen in de gistlaag.

Het beste kun je het SG meten en als deze enkele dagen gelijk blijft, dan ben je klaar om te bottelen.

William

Charl

Citaat van: Wildor op 07-01-2019  19:51 uDie slurrie bezinkt wel weer.
De vraag is alleen of je bier uitvergist is of niet. Een blub in de 20min kan ook opborrelen uit de opgeslagen CO2 in de vloeistof, of vanuit chemische processen in de gistlaag.

Het beste kun je het SG meten en als deze enkele dagen gelijk blijft, dan ben je klaar om te bottelen.

William
Zoals ik al zei, ik wilde het vat niet verstoren. Voor het meten van het sg moet ik hem naar de keuken brengen. Maar als jullie zeggen dat dit geen kwaad kan, zal ik straks eens gaan meten.

Wildor

Soms is het wel eens nodig het vat nog eens te zwenken om de vergisting weer een beetje op weg te helpen. Zolang het vat gesloten is zal het geen probleem zijn om deze voorzichtig te verplaatsen.

William

Charl

Citaat van: Wildor op 07-01-2019  22:15 uSoms is het wel eens nodig het vat nog eens te zwenken om de vergisting weer een beetje op weg te helpen. Zolang het vat gesloten is zal het geen probleem zijn om deze voorzichtig te verplaatsen.

William

Heb zojuist gemeten en BrouwHulp nog een keer er op nageslagen. Inmiddels ook ingelezen in het gebruik van die dobber. Start sg was achteraf 1052, sg nu is 1012. Dit is ook precies wat BrouwHulp aan gaf. Ik ga morgenavond nog eens meten. Als er dan niets meer veranderd is, ga ik bottelen.

Charl

Heb zojuist nog een keer gemeten en het sg is hetzelfde gebleven. Ben gaan bottelen, heb 29 flesjes uit mijn emmertje kunnen halen. 4 gram suiker toegevoegd aan ieder flesje. Er was een half flesje aan brouwsel over. Die heb ik zonder suiker toe te voegen in een glas gedaan en ben ik gaan proeven.... Ben er nu al verzot op.

Wildor

Heb je 4 gram suiker toegevoegd per flesje? Dat lijkt mij een beetje veel! Risico op bommetjes.

Dat komt neer op 12 gram per liter, waar vaak rond de 7 gram per liter wordt aanbevolen.

Controleer na een kleine week hoeveel druk is opgebouwd in de fles door 1 te openen (voorzichtig ivm mogelijk spuiten) Als blijkt dat er veel druk op fles zit, doppen verwijderen en opnieuw doppen en weer wegzetten. Zo raak je de overdruk wat kwijt.

Zet flessen weg in een Curver krat o.i.d. zodat eventuele flesbreuk niet tot al te veel rommel leidt.

William

Charl

Citaat van: Wildor op 08-01-2019  21:04 uHeb je 4 gram suiker toegevoegd per flesje? Dat lijkt mij een beetje veel! Risico op bommetjes.

Dat komt neer op 12 gram per liter, waar vaak rond de 7 gram per liter wordt aanbevolen.

Controleer na een kleine week hoeveel druk is opgebouwd in de fles door 1 te openen (voorzichtig ivm mogelijk spuiten) Als blijkt dat er veel druk op fles zit, doppen verwijderen en opnieuw doppen en weer wegzetten. Zo raak je de overdruk wat kwijt.

Zet flessen weg in een Curver krat o.i.d. zodat eventuele flesbreuk niet tot al te veel rommel leidt.

William
Goed idee. Zal ik doen. Mijn emmer staat ook altijd al in een kunststof wasmand om een eventueel teveel aan ontstaan smurrie bovenop het brouwsel op te vangen. Die kan ik nu ook gebruiken.

Vergelijkbare Topics (7)

37054

Reacties: 92
Gelezen: 20622

5420

Reacties: 15
Gelezen: 8193

19241

Reacties: 4
Gelezen: 2437

35867

Reacties: 4
Gelezen: 1523

3374

Gestart door tine

Reacties: 8
Gelezen: 5998

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.