Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist opkweken Affligem tripel lukt niet

Gestart door GeBaxke, 07-11-2018 11:57 u

Vorige topic - Volgende topic

pincopallino

In tegenstelling met de topic titel. Na een dag is er al leven in de brouwerij

brouwerwaldonk

In een smal hoog glas krijg je veel minder leven dan in een laag breed glas

hansHalberstadt

Citaat van: pincopallino op 24-12-2020  13:17 uIn tegenstelling met de topic titel. Na een dag is er al leven in de brouwerij

Ben heel benieuwd. Wat voor soort bier ge je brouwen als test? Zit daar zelf ook nog een beetje over te denken. Meest voor de hand ligt denk ik een Tripel.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-12-2020  15:13 uIn een smal hoog glas krijg je veel minder leven dan in een laag breed glas

Hoe dat zo? Kan de gist dan zien in welke vorm hij moet groeien? Of bedoel je contactoppervlak met zuurstof wat dan groter is?

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 24-12-2020  18:27 uMeest voor de hand ligt denk ik een Tripel.

Inderdaad. Zie ingrediënten.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 24-12-2020  15:13 uIn een smal hoog glas krijg je veel minder leven dan in een laag breed glas

In een smal hoog glas heb je meer wervelingen door opstijgende koolzuurbelletjes...

Het grote voordeel van een erlemeyer is dat je groot oppervlak hebt voor de opname van zuurstof. Dat is zeker bij een starter die geroerd wordt gunstig.

Jacques

Het topic is gesplitst.

Voor de discussie over het verschil tussen onder- en bovengist zie het topic
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=42612.html

Arelse Krijs

Ik heb met het opgekweekte gist afgelopen week onderstaande bier gebrouwen.
Hij is al super snel uitvergist (2-3 dagen), geen blubje meer te bekennen (mijn brouwsel met St Bernardus gist van 2 weken geleden staat nog steeds te bluppen)
SGV is momenteel ronde de 70%. De smaak is ..... mwah...  een beetje smakeloos/waterig... ik proef/ruik geen gistprofiel, maar proef meer moutigheid, misschien is het bier nog te jong maar de eerste tekenen zijn niet zoveel belovend.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk0017
Naam receptAffligem Blond
Brouwdatum30-12-2020
BierstijlBlond
Volume20.0
Begin SG1.065 SG
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)30 IBU
Brouwzaalrendement73.1 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
26.40 lWater uit Arelse Krij
1.00 gCaCl2
6.90 mlMelkzuur
6.54 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
62 mg/l8 mg/l72 mg/l179 mg/l110 mg/l17 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4.79 kgPilsmoutDingemans3 EBC72.8 %
0.68 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC10.4 %
0.41 kgCara-pilsWeyermann4 EBC6.3 %
0.28 kgCaraBelgeWeyermann33 EBC4.2 %
0.41 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC6.3 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
62.0 °C1 min.45 min.4.3 l/kg
72.0 °C10 min.30 min.4.3 l/kg
78.0 °C8 min.5 min.4.3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
17.8 gAurorabellen8.3%75 min.16.0 IBU
29.1 gStyrian Goldingspellets2.9%60 min.9.6 IBU
18.2 gNorthern Brewerpellets6.1%10 min.4.6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
4.86 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
0.5 l + 1.0 l getrapte starterAffligem Tripel ()bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting21.0 °C

Jacques

Citaat van: Arelse Krijs op 02-01-2021  19:54 uSGV is momenteel ronde de 70%. De smaak is ..... mwah...  een beetje smakeloos/waterig... ik proef/ruik geen gistprofiel, maar proef meer moutigheid, misschien is het bier nog te jong maar de eerste tekenen zijn niet zoveel belovend.

Geduld, geduld en geduld.

Een hopprofiel verdwijnt snel, een gistprofiel komt met de tijd...

pincopallino

Affligem test is aan het pruttelen...

Arelse Krijs

Citaat van: Arelse Krijs op 02-01-2021  19:54 uIk heb met het opgekweekte gist afgelopen week onderstaande bier gebrouwen.
Hij is al super snel uitvergist (2-3 dagen), geen blubje meer te bekennen (mijn brouwsel met St Bernardus gist van 2 weken geleden staat nog steeds te bluppen)
SGV is momenteel ronde de 70%. De smaak is ..... mwah...  een beetje smakeloos/waterig... ik proef/ruik geen gistprofiel, maar proef meer moutigheid, misschien is het bier nog te jong maar de eerste tekenen zijn niet zoveel belovend.

Gisteren mijn brouwsel vergeleken met een Affligem blond.
Mijn brouwsel smaakt niet verkeerd maar mist echt wel het gistprofiel van de Affligem, het heeft een meer moutige smaak (vlak/neutraal).
De Affligem is dan weer wat droger, vast omdat deze wat verder doorgist dan de 70% die ik behaald heb.

Mijn conclusie is dat ik bottelgist heb opgekweekt! 

hansHalberstadt

Citaat van: Arelse Krijs op 02-02-2021  19:39 uGisteren mijn brouwsel vergeleken met een Affligem blond.
Mijn brouwsel smaakt niet verkeerd maar mist echt wel het gistprofiel van de Affligem, het heeft een meer moutige smaak (vlak/neutraal).
De Affligem is dan weer wat droger, vast omdat deze wat verder doorgist dan de 70% die ik behaald heb.

Mijn conclusie is dat ik bottelgist heb opgekweekt! 
Hoe weet je zeker dat het niet door de brouwmethode of het recept komt? Ben zeker ook benieuwd naar het resultaat van meerdere mensen voor er een eindconclusie getrokken kan worden, bv pincopallino. Ik heb de gist zelf nog niet gebruikt, maar zal ook een testje doen.

Arelse Krijs

Citaat van: hansHalberstadt op 02-02-2021  21:45 uHoe weet je zeker dat het niet door de brouwmethode of het recept komt? Ben zeker ook benieuwd naar het resultaat van meerdere mensen voor er een eindconclusie getrokken kan worden, bv pincopallino. Ik heb de gist zelf nog niet gebruikt, maar zal ook een testje doen.
Zeker weten doe ik het niet,  daarom is het ook Mijn conclusie.

Graag zou ik dan ook jou conclusie en die van andere forumleden horen.

pincopallino

Het was niet de bedoeling om de Affligem te klonen maar om te kijken of het opgewekte gist ja of nee een bottelgist was. Sg 1078 eind sg 1016. Mijn recept was simpel pilsmout + 15 % suiker. Ik proef de Affligem smaak profiel,.. weliswaar met iets ander smaak.  Ik denk dat geen bottelgist is. Een zeer  "clean" bier. Ik zou zeggen probeer deze gist op te wekken en als het niet lukt kun je alsnog hulp vragen aan hansHalberstadt zie : Eergisteren een flesje Affligem Tripel gedronken en na helemaal leegschenken 3 ml steriele wort van 1040 toegevoegd en na afspraken van de flessenhals met 70% alcohol overgegoten in een reageerbuis en op kweek gezet bij 25 graden. Vanmorgen stond het al te gisten. Mocht iemand geïnteresseerd zijn en zelf te lastig vinden, laat maar even weten met PB en dat het om Affligem gaat. Dan wil ik er wel een reincultuur van maken en daarna wat slurry kweken wat ik dan op kan sturen aan mensen die geïnteresseerd zijn om het zelf door te kweken naar een starter. Zelfde gedaan met delta X gist. (Dan reken ik 2 euro 50 voor de moeite, grondstoffen en opsturen, overmaken via tikkie of overschrijven.)      Ik denk dat de moeite waard is.

hansHalberstadt

Citaat van: pincopallino op 16-02-2021  15:57 u

Het was niet de bedoeling om de Affligem te klonen maar om te kijken of het opgewekte gist ja of nee een bottelgist was. SG 1078 eind SG 1016. Mijn recept was simpel pilsmout + 15 % suiker. Ik proef de Affligem smaak rofiel... weliswaar met iets ander smaak.  Ik denk dat geen bottelgist is. Een zeer  "clean" bier.
Dat is goed om te horen. Ik ga zeer binnenkort weer mijn hele gistkolonie overenten. Dus dan gaat de Affligem ook mee. Zelf helaas nog niet toegekomen aan een brouwsel hiermee, maar zodra ik een tripel ga maken gaat deze als test mee.

Vergelijkbare Topics (7)

37664

Reacties: 7
Gelezen: 2014

24064

Reacties: 12
Gelezen: 5626

28514

Reacties: 21
Gelezen: 6921

8684

Reacties: 14
Gelezen: 5653

33551

Reacties: 2
Gelezen: 1267

20696

Gestart door cpmb

Reacties: 3
Gelezen: 2068

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.