Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier te lang laten gisten

Gestart door rick1989, 29-09-2018 14:51 u

Vorige topic - Volgende topic

rick1989

Hoi, ik heb mijn bier naar de mandfles veheveld maar daar zit het bier nu 6 weken in. Kan dit kwaad?

Johan_vL

Wanneer heb je het geheveld? Op welk punt van de vergisting? En hoeveel kopruimte (headspace?) heb je boven je bier in de fles? :brouwen:

hansHalberstadt

Je krijgt nu wat meer autolyseproducten van je gist in het bier. Maar dat is dan meteen een mooie gelegenheid om te kijken of je dat kunt proeven. Ik zou wel wat verse gist opkweken om mee te bottelen, anders loop je kans dat het heel lang duurt voor je flesjes op druk komen. (ca 10 ml appelsap een het gisten brengen per 10 liter te bottelen bier en dat bij het bottelen goed mengen)   

rick1989

Ik heb het 7 dagen in gistvat (hoofdvergisting) gehad en daarna overgeheveld naar een mandfles en daar zit het nu 6 weken in. Het is een mandfles van 32 liter waar 10 liter bier inzit.

Jacques

Citaat van: rick1989 op 30-09-2018  09:51 uIk heb het 7 dagen in gistvat (hoofdvergisting) gehad en daarna overgeheveld naar een mandfles en daar zit het nu 6 weken in. Het is een mandfles van 32 liter waar 10 liter bier inzit.

Omdat je overgeheveld heb kan het met de gevolgen van autolyse meevallen.

Als het waterslot goed werkt (in de zomermaanden kan al het water verdampen) en de plek waar de mandfles staat een vrij constante temperatuur heeft kan het ook meevallen met de oxidatie.

Wel is zoals Hans ook al schrijft aan te bevelen bottelgist te gebruiken. Met elke week dat je wacht met bottelen neemt de vitaliteit van de gist af.

Vergelijkbare Topics (7)

35666

Gestart door Andreas

Reacties: 2
Gelezen: 1228

27501

Reacties: 7
Gelezen: 3522

19443

Gestart door KC

Reacties: 21
Gelezen: 15263

5153

Gestart door EBC

Reacties: 74
Gelezen: 20177

41745

Reacties: 2
Gelezen: 846

38845

Reacties: 3
Gelezen: 1115

30429

Gestart door hetspook

Reacties: 4
Gelezen: 1776

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.