Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter schuimvorming

Gestart door skythinker, 25-02-2017 01:21 u

Vorige topic - Volgende topic

skythinker

Mijn eerste giststarter gemaakt. Uiteraard Erlenmeyer gedesinfecteerd. Tijdens het koken van het opgeloste moutextract  ontstond er veel schuimvorming. Het schuim kwam niet boven de hals van de Erlenmeyer uit en heb het door laten koken. Na zo'n 10 minuten verdween het schuim abrupt. Er is alleen wat smurrie van het schuim op de hals blijven zitten. Heb deze smurrie laten zitten en de stop en waterslot op de hals gezet. Kan dit kwaad?

Tjardo

Kan geen kwaad zolang de stop met waterslot erop blijft.

(Ik kook het moutextract in een pan en giet het daarna kokend heet door een glazen trechter in de erlenmeyer, daarna de erlenmeyer afsluiten met stukje aluminiumfolie en au bain-marie terug koelen naar kamertemperatuur, zo heb ik geen smurrie langs de hals van de erlenmeyer).

Jacques

Citaat van: skythinker op 25-02-2017  01:21 uMijn eerste giststarter gemaakt. Uiteraard Erlenmeyer gedesinfecteerd. Tijdens het koken van het opgeloste moutextract  ontstond er veel schuimvorming. Het schuim kwam niet boven de hals van de Erlenmeyer uit en heb het door laten koken. Na zo'n 10 minuten verdween het schuim abrupt. Er is alleen wat smurrie van het schuim op de hals blijven zitten. Heb deze smurrie laten zitten en de stop en waterslot op de hals gezet. Kan dit kwaad?

Je had de hals van de Erlenmeyer met een nieuw stukje keukenrol kunnen afvegen. Of nog beter, je had dit ook met een alcoholdoekje kunnen doen. Die zijn altijd handig als je snel wat wil ontsmetten. Maar dat kan ook door even een beetje Star San op een stukje keukenrol te spuiten.

Vergelijkbare Topics (7)

8369

Reacties: 6
Gelezen: 2714

598

Gestart door Marjolijn

Reacties: 19
Gelezen: 12865

41833

Reacties: 10
Gelezen: 1301

36884

Reacties: 1
Gelezen: 1304

22261

Reacties: 12
Gelezen: 4481

15430

Reacties: 66
Gelezen: 26251

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.