Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zurige lucht en smaak

Gestart door jeroentjuhh, 14-02-2017 17:01 u

Vorige topic - Volgende topic

jeroentjuhh

Beste brouwvrienden,

Sinds een paar maandjes zijn mijn zwager en ik besmet met het bier brouw virus :) Het begon met een pakketje Belgisch Blond van Brouwbroeders waarbij zij al het schrootwerk voor hun rekening hebben genomen. En later nog eens een dergelijk pakketje.

Inmiddels hebben we een mooie Speidel 30L vergistingsvat, kilootje Puro Oxi, schrootmolen, weckpannen, kookzak, SG meter, wortkoeler, etc. etc. aangeschaft en zijn we alweer twee Arsegan Moutpakketten verder. Geweldig leuk om te doen!! :) Maarrrr....

...we blijven in meer of mindere mate een soort 'zurige afdronk en soms zelfs zurige lucht' aan het bier houden. De laatste keer bij het aftappen (kraantje aan vergistingsvat) en overhevelen van het bier, viel het me minder op bij het gedeelte bier onderin het vat en was er alleen een vreemde zurige afdronk waar te nemen. Maar naar mate het vat leger was kwam deze typische lucht ook weer naar voren. Ook nadat het vergisten op de fles na een aantal weken gereed is blijft de lucht en de bijsmaak aanwezig.

Grote vraag is natuurlijk; wat doen we verkeerd?  :weetniet:

Alvast hartelijk dank!

Jeroen

EvdBroek

Waarschijnlijk een infectie.

Beschrijf je werkwijze eens van A tot Z?

jeroentjuhh

Citaat van: EvdBroek op 14-02-2017  17:21 uWaarschijnlijk een infectie.

Beschrijf je werkwijze eens van A tot Z?

Dat is eigenlijk het simpel volgen van de stappen die in het brouwpakket handleiding staan:

Dag van te voren:
- Erlenmeyer ontsmetten met Puro oxi
- giststarter maken en een dag laten staan vergisten

Brouwdag:
- De weckketel, brouwzak, vergistingsvat (&kraantje), roerspaan, SG meter, maatkan, thermometer voeler, slangen en wortkoeler ontsmetten met warm (kokend) water en Puro Oxi in een grote tweede weckpan.
- De mout schroten
- Beslagwater in weckketel aka brouwpan op themeratuur brengen
- Geschrote mout doen we in de zak welke in de brouwpan hangt
- Vervolgens gaan we maischen volgens schema (enkele pH test, opgezogen met medisch steriel spuitje)
- Daarna brouwzak naar boven, uitlekken en spoelwater er overheen gieten met maatkan
- Dan Koken en op het juiste tijdstip hop en andere kruiden toevoegen
- Het wort wordt vervolgens via de RVS platen koeler overgeheveld in het vergistingsvat
- Dichtheid meten met SG meter
- Gist toevoegen uit giststarter (inclusief wort in de Erlenmeyer, of die eerst afgieten?)
- Flink schudden met het vat voor de beluchting en vervolgens vat afsluiten en voorzien van waterslot

Na een weekje meet ik de dichtheid en kan ik al lichtjes de zure smaak proeven (en word ik langzaam chaggie). Bij het bottelen een aantal dagen later weet ik het zeker en kan ik het zelfs ruiken :(

EvdBroek

Allereerst: alle spullen waar je mee maischt hoef je niet schoon te maken met oxi. Gewoon huishoud schoon volstaat.
Alle spullen voor na het koken moet goed gereinigd zijn met oxi of starsan.

Als ik dit zo zie kan het aan of de platenkoeler liggen of aan je giststarter.
Platenkoelers kunnen bronnen van infecties zijn omdat die lastig schoon te maken zijn.

Hoe maak je je giststarter? Reinigen van je erlemeyer met oxi kan wel eens niet volstaan. Jongbier van je starter moet je in principe afgieten want die kan smaakafwijkingen veroorzaken.

Wat doe je met je wort uit je sg meter?

jeroentjuhh

Citaat van: EvdBroek op 14-02-2017  19:58 uAllereerst: alle spullen waar je mee maischt hoef je niet schoon te maken met oxi. Gewoon huishoud schoon volstaat.
Alle spullen voor na het koken moet goed gereinigd zijn met oxi of starsan.

Als ik dit zo zie kan het aan of de platenkoeler liggen of aan je giststarter.
Platenkoelers kunnen bronnen van infecties zijn omdat die lastig schoon te maken zijn.

Hoe maak je je giststarter? Reinigen van je erlemeyer met oxi kan wel eens niet volstaan. Jongbier van je starter moet je in principe afgieten want die kan smaakafwijkingen veroorzaken.

Wat doe je met je wort uit je sg meter?

Dank je voor je antwoord weer! Dus we werkten in maischen zelfs té schoon :) Het wort wat in het maatglas zit om de dichtheid te meten gooi ik altijd weg.

Hieronder het stappenplan geplakt voor de giststarter, ik volg die exact:

1 Steriliseer de erlenmeyer en vul deze met heet water. (ik steriliseer de erlenmeyer door er kokend water in te gieten met Puro Oxi en dit enkele minuten te laten weken)
2 Doe 500 ml water in de pan.
3 Voeg het moutextract toe aan het water.
4 2 minuten laten koken en voortdurend roeren tegen het aanbranden.
5 Giet het water uit de erlenmeyer en giet het kokendhete extract erin.
6 Erlenmeyer afsluiten met de stop en waterslot.
7 Laten afkoelen tot kamertemperatuur.
8 Afgekoelde wort beluchten.
9 Voeg de gist toe.

Het punt van de platenkoeler die lastig schoon te maken is snap ik, maar deze hebben we pas de laatste keer gebruikt. Daarvoor koelden we in de badkuip in combinatie met het roeren met een gesteriliseerde grote lepel. Ik heb het idee dat de 'infectie' nu met de platenkoeler minder is, maar zeker niet weg.

Blijft over de giststarter? Is Star San HB een betere (veiligere) keuze dan Puro Oxi?

Niels B.

Komt de zurige lucht ook al bij de starter naar boven, of alleen bij het vergisten?

jeroentjuhh

Citaat van: Niels B. op 15-02-2017  11:11 uKomt de zurige lucht ook al bij de starter naar boven, of alleen bij het vergisten?

Goede vraag! Zal dat al na 24u te ruiken moeten zijn dan?

Ik heb er niet specifiek op gelet, maar kan het me niet herinneren dat ik de specifieke geur eerder geroken heb dan tijdens het bottelen. Tijdens de SG meting, bijna aan het eind van de hoofdvergisting, heb ik het vooral alleen kunnen proeven en minder kunnen ruiken.

TymonK

Je zou kunnen overwegen de giststarter over te slaan. Koop genoeg gist om direct te kunnen pitchen in het wort (korrel of vloeibaar).
Dan kun je dat uitsluiten als bron voor de infectie....

Welke gisten heb je gebruikt? Ik heb zelf "zure" ervaringen met WB06......

jeroentjuhh

Citaat van: TymonK op 15-02-2017  11:17 uJe zou kunnen overwegen de giststarter over te slaan. Koop genoeg gist om direct te kunnen pitchen in het wort (korrel of vloeibaar).
Dan kun je dat uitsluiten als bron voor de infectie....

Welke gisten heb je gebruikt? Ik heb zelf "zure" ervaringen met WB06......

Ik heb één zakje Safbrew S33 gebruikt in de starter, dat is volgens mij 11,5 gr uit mijn hoofd. Inderdaad, zoveel mogelijk infectiebronnen uitsluiten klinkt als een prima plan. Maar hoe zou ik (met BrouwVisie) kunnen bepalen hoeveel gist ik direct in het wort kan gaan strooien? En ik neem aan dat er vanuit het brouwpakket toch wel een (goede) reden is om wel die giststarter te adviseren?

broeder

Citaat van: jeroentjuhh op 15-02-2017  11:26 uMaar hoe zou ik (met BrouwVisie) kunnen bepalen hoeveel gist ik direct in het wort kan gaan strooien?

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html#%22
hier kan je je gisthoeveelheid bepalen.
groet, broeder Willem

Sander van Dijk

Citaat van: jeroentjuhh op 15-02-2017  11:26 uEn ik neem aan dat er vanuit het brouwpakket toch wel een (goede) reden is om wel die giststarter te adviseren?

Nee, voor korrelgist is die er niet, behalve verkeerde zuinigheid. Zeker voor een beginner is het niet handig om met korrelgist een starter te maken. Gewoon voldoende gist toevoegen. Daarvoor kun je inderdaad Mr Malty gebruiken. Met BrouwVisie heb ik geen ervaring, met BrouwHulp kan het in ieder geval ook.

jeroentjuhh

Citaat van: Sander van Dijk op 15-02-2017  12:53 uNee, voor korrelgist is die er niet, behalve verkeerde zuinigheid. Zeker voor een beginner is het niet handig om met korrelgist een starter te maken. Gewoon voldoende gist toevoegen. Daarvoor kun je inderdaad Mr Malty gebruiken. Met BrouwVisie heb ik geen ervaring, met BrouwHulp kan het in ieder geval ook.

Die verkeerde zuinigheid snap ik nog niet helemaal (sorry; beginner), want uit de beide berekeningen van Mr Malty & BrouwHulp komt er in mijn geval nog steeds maar 1 zakje gist uit bij deze batch. Dus: de volgende keer gewoon het zakje bovenop het wort strooien, beluchten en klaar? En is er een maximum aan aantal liters wort of SG voor het gebruik van droge korrelgist?

BrouwVisie

MrMalty

jeroentjuhh

Citaat van: broeder op 15-02-2017  12:17 uhttp://www.mrmalty.com/calc/calc.html#%22
hier kan je je gisthoeveelheid bepalen.
groet, broeder Willem

handige link Broeder, thx!  :)

Rich

Om maar een duit in het zakje te doen, sinds kort pas ik het maken van een 'vitality starter' toe met korrelgist. Dit behelst het enten (na hydrateren) in 500ml starterwort om het vervolgens een uur of 4 tot 6 op de magneetroerder te zetten. Daarna het gistvat in. Ik merk een duidelijke afname van aanlooptijd (met sommige gisten,zoals MJ M44, was het 48u, nu met dezelfde gisten 12u) en ook gaat de vergisting vlotter en gist het bier verder uit. Puur anekdotisch maar het uitproberen waard. Ik heb doorgaans geen tijd om in de weer te gaan met traditionele starters.

Hay

Inderdaad Sander heeft gelijk met korrelgist geen starter maken .
Met die verkeerde zuinigheid bedoelt hij dat je er niks mee verdiend omdat een zakje niet zo veel kost.
En in jouw geval heb je maar een zakje nodig dus dan brengt het helemaal niks.
Begrijp niet goed dat dat nog steeds geadviseerd word bij korrelgisten.

jeroentjuhh

Citaat van: Hay op 15-02-2017  15:25 uInderdaad Sander heeft gelijk met korrelgist geen starter maken .
Met die verkeerde zuinigheid bedoelt hij dat je er niks mee verdiend omdat een zakje niet zo veel kost.
En in jouw geval heb je maar een zakje nodig dus dan brengt het helemaal niks.
Begrijp niet goed dat dat nog steeds geadviseerd word bij korrelgisten.

Oke, helder verhaal!

Dus: de volgende keer gewoon het zakje bovenop het wort strooien, beluchten en klaar?

En is er een maximum aan aantal liters wort of SG voor het gebruik van droge korrelgist? Ik lees ook wat verhalen over bijsmaakjes door korrelgist, is dat soms hetgeen ik blijf proeven?

beermenke

Het maken van een starter mag dan wel overbodig zijn maar ik voel me er toch prettiger bij.
Ik maak 24 u van te voren een starter. Direct na koelen met dompelaar laat ik het wort bezinken en doe er dan ook al de starter bij. Hij is dan al aan de gang. Na bezinken hevel ik alles het gistvat in en vergist gecontroleerd. Zo heb ik de minste kans op wilde gisten is mijn idee.

Eric v B

Citaat van: beermenke op 15-02-2017  16:09 uHet maken van een starter mag dan wel overbodig zijn maar ik voel me er toch prettiger bij.
Ik maak 24 u van te voren een starter. Direct na koelen met dompelaar laat ik het wort bezinken en doe er dan ook al de starter bij. Hij is dan al aan de gang. Na bezinken hevel ik alles het gistvat in en vergist gecontroleerd. Zo heb ik de minste kans op wilde gisten is mijn idee.
Als je de korrelgist gewoon over je afgekoelde wort strooit, heb je nog minder  kans op wilde gisten.  ;)

Hay

Ja inderdaad dat lijkt me ook dat je als je een starter maakt altijd meer kans maakt om ongewenste dingen te krijgen.
Dan enkel de korrelgist over het wort te strooien.!! :weetniet:

Sander van Dijk

Citaat van: jeroentjuhh op 15-02-2017  15:34 uEn is er een maximum aan aantal liters wort of SG voor het gebruik van droge korrelgist? Ik lees ook wat verhalen over bijsmaakjes door korrelgist, is dat soms hetgeen ik blijf proeven?

De hoeveelheid benodigde gist hangt voornamelijk af van het type gist, (onder- of boven gist) de zwaarte van het wort (hoogte v/h SG) en de vergistings temperatuur.

De verhalen over bijsmaakjes zijn waarschijnlijk vooral oudere verhalen. Tegenwoordig is de korrelgist prima. Sommigen vinden dat een vloeibare gist wat meer diepte kan hebben en je hebt meer keus. Verder is korrelgist heel handig en goedkoper en is er inmiddels ook behoorlijk wat keus.

Citaat van: jeroentjuhh op 15-02-2017  15:34 uOke, helder verhaal!

Dus: de volgende keer gewoon het zakje bovenop het wort strooien, beluchten en klaar?

Ja, inderdaad.
Hoe belucht je? Heb je een steriel lucht filtertje daarvoor? Ik belucht zelf mijn wort niet, ik laat alleen het afgekoelde wort in het gistvat kletteren. Korrelgist wordt heel vitaal aangeleverd en als je ruim voldoende ent is het niet persé nodig met een niet al te zwaar wort. Geeft ook weer extra kans op een infectie.

jeroentjuhh

Citaat van: Sander van Dijk op 15-02-2017  17:14 uDe hoeveelheid benodigde gist hangt voornamelijk af van het type gist, (onder- of boven gist) de zwaarte van het wort (hoogte v/h SG) en de vergistings temperatuur.

Zijn hier wat hardere cijfers voor af te geven, dan kan ik er rekening mee houden als ik een bier ga brouwen waarbij het wort wat zwaarder wordt? Ik lees ook verhalen dat het niet slim is als je bv meer dan 20l wilt brouwen, maar dat is met het toevoegen van meerdere zakjes dus geen punt?

Citaat van: Sander van Dijk op 15-02-2017  17:14 uHoe belucht je? Heb je een steriel lucht filtertje daarvoor? Ik belucht zelf mijn wort niet, ik laat alleen het afgekoelde wort in het gistvat kletteren. Korrelgist wordt heel vitaal aangeleverd en als je ruim voldoende ent is het niet persé nodig met een niet al te zwaar wort. Geeft ook weer extra kans op een infectie.

Ik laat het wort via de platenkoeler in het vat kletteren en daarna flink 'schudden' met het vat, misschien is het alleen laten kletteren wel voldoende?

Sander van Dijk

Citaat van: jeroentjuhh link=topic=33451.msg508780#
 date=1487177222

Zijn hier wat hardere cijfers voor af te geven, dan kan ik er rekening mee houden als ik een bier ga brouwen waarbij het wort wat zwaarder wordt? Ik lees ook verhalen dat het niet slim is als je bv meer dan 20l wilt brouwen, maar dat is met het toevoegen van meerdere zakjes dus geen punt?

[/font][/size]

Voor de hoeveelheid benodigde gist gebruik je dus mr. Malty.  Daar vul je in of het een onder of bovengist is (lager of ale) en het SG van het wort en het aantal liters. Je kunt prima meer brouwen dan 20 liter, doen ze bij Heineken ook  :) . Als je maar voldoende gist toevoegt, dus inderdaad meer dan 1 zakje als dat nodig is.

Citaat van: jeroentjuhh op 15-02-2017  17:47 u[/size]Ik laat het wort via de platenkoeler in het vat kletteren en daarna flink 'schudden' met het vat, misschien is het alleen laten kletteren wel voldoende?
[/size]

Kletteren en schudden is prima. In theorie kun je door het kletteren een wilde gist oplopen, maar die kans is heel klein

SanderH

Citaat van: Sander van Dijk op 15-02-2017  18:02 uIn theorie kun je door het kletteren een wilde gist oplopen, maar die kans is heel klein[/font][/size]

Er moet wel al een wilde gist aanwezig zijn en in een dusdanige hoeveelheid dat de gist die je erin gooit geen kans maakt. Zakje van 11 gram zit al gauw in de miljoenen, zo niet miljarden, tegen een paar wilde gist cellen.

Persoonlijk denk ik dat het wel mee valt, zeker gezien de soms matige resultaten die men boekt met het buiten zetten van het wort om een wilde gist te vangen.

jeroentjuhh

Citaat van: SanderH op 15-02-2017  19:54 uDenken die wilde gistcellen, dat kletteren is mij te wild, ik ben zelf al wild ik ga wel ergens anders naar toe?
Ik denk dat je het anders bedoelt, maar deze kon ik niet laten liggen!

;D

ik word in ieder geval niet wild van de smaak van wilde gistcellen  8)

SanderH

Had iets te snel gelezen en las dat er geen wilde gist in zou komen, vond dat wel geestig, zag daarna pas dat het juist bedoelt was dat er juist wilde gisten in zouden komen!

Bretts, geuze's en "wild ales" kunnen erg lekker zijn. Vond een paar jaar terug een Berliner Weise ook niet, maar nu vind ik er een aantal al zeer lekker. En ja "off topic" maar onbedoeld!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.