Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zelf biervat vullen met eigenbrouwsel

Gestart door goom, 09-08-2016 20:33 u

Vorige topic - Volgende topic

goom

Een vriend van mij heeft gevraagd of ik een biervat van hem wil vullen (zie foto)

Omdat ik hier geen ervaring en kenis van heb, heb ik getracht op het forum hierover wat te vinden.
Ik kwam onderstaande link tegen
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,23185.msg353359.html#msg353359

Wat ik jammer vind is dat ik niet ergens kan vinden wat ik precies moet doen.
Hoe het vat te openen, schoon te maken en hoe te vullen (wel of geen suiker?), laten rusten van het vat?

Ik meen mij te herinneren dat er ooit een stuk heeft gestaan op het forum waar je op moet letten en hoe dat uit te voeren.
Weet iemand waar dat stond of een link heeft?

Jacques

Hoe je hem moet openen ligt aan het type van de tapstang.

Ik kan het niet zo goed zien maar ik denk dat een S-type is.
Hoe je die kunt openen vind je bij de tag bottelen/afvullen

Schoonmaken doe je op dezelfde wijze als je flessen schoonmaakt.

Afvullen met suiker. 3 tot 4 g per liter.

goom

Bedankt.
Na het afvullen net als bij een fles laten lageren?

Erick

Citaat van: Jacques op 09-08-2016  22:10 uAfvullen met suiker. 3 tot 4 g per liter.
Tenzij die vriend hem op een CO2 tankje gaat aansluiten natuurlijk, of mis ik iets?

tdp

Citaat van: goom op 10-08-2016  08:13 uBedankt.
Na het afvullen net als bij een fles laten lageren?

Denk het wel, qua 'rijping' is het denk ik niet veel anders dan op fles inderdaad.

Verder heb ik dezelfde vraag eigenlijk als Erick, waarom suiker toevoegen als je het vat aan een tap hangt, met waarschijnlijk een CO2-fles?

Groet,
de TDP

Erick

Mijn ervaring is dat je veel minder lang hoeft te lageren als er geen nagisting hoeft plaats te vinden.
Aansluiten op CO2, weekje op druk laten komen en tappen maar.

Jacques

Citaat van: Erick op 10-08-2016  11:36 uTenzij die vriend hem op een CO2 tankje gaat aansluiten natuurlijk, of mis ik iets?

Dat kan. Kost je wel wat koolzuur. En je moet het bier wel even de tijd geven om de koolzuur op te nemen.

Lincolnm3

Zo klaar fust afvullen een nacht of dag goed koud zetten, koolzuur toevoegen op ongeveer 2 bar leg het fust op zijn zijde en rol voorzichtig het fust een kwart heen en weer doe dit net zolang tot je geen geluid meer hoort, zet het onder deze druk nog een paar uur koel weg CO2 laten ontsnappen en weer op de gewenst tap druk brengen (laat voor het vullen met koolzuur eerst iets ontsnappen om het restje zuurstof uit de bovenkant van je fust te halen)
eitje.

Auke0611

Citaat van: Erick op 10-08-2016  12:34 uMijn ervaring is dat je veel minder lang hoeft te lageren als er geen nagisting hoeft plaats te vinden.
Aansluiten op CO2, weekje op druk laten komen en tappen maar.

Je kunt inderdaad na een week tappen, echter heb je heel jong bier en dat proef je. Ook het bier in een fust heeft tijd nodig om te rijpen.
Dus ook nu is geduld wederom een noodzakelijk kwaad voor een betere kwaliteit.

Vergelijkbare Topics (7)

16338

Reacties: 35
Gelezen: 24644

31064

Reacties: 14
Gelezen: 4529

4905

Reacties: 29
Gelezen: 10201

36429

Reacties: 37
Gelezen: 7628

30003

Reacties: 1
Gelezen: 1375

06-11-2015 18:10 u
door homoeccentricus

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.