S-04 na ruim drie weken nog steeds actief: moet ik me zorgen maken?

Gestart door JBL, 11-06-2016 15:02 u

Vorige topic - Volgende topic

JBL

Donderdag 19 mei (dus inmiddels ruim drie weken geleden) heb ik een porter gebrouwen: 14 liter met een begin sg van 1082.
Volgens Mr.Malty was één zakje S-04 korrelgist voldoende. Hoewel ik dat krap vond heb ik de gok toch gewaagd.
Het duurde vrij lang (16 uur) voordat de vergisting echt op gang kwam. Vervolgens een paar dagen een redelijk stevige hoofdvergisting: niet heel erg wild, maar steady going.
Ik heb gecontroleerd vergist op 18 ºC.
Na drie dagen hoofdvergisting ging het een stuk trager. Geleidelijk heb ik toe de vergistingstemperatuur verhoogd naar uiteindelijk 23 ºC.
Maar tot mijn grote verbazing blijft de vergisting redelijk steady doorgaan: 10 blubjes in drie tot vier minuten. Tot op de dag van vandaag.

Ik heb inmiddels mijn langste vergisting tot nog toe (22 dagen - een saison met Mangrove Jack M27) gepasseerd.
Ik had niet het idee dat de S-04 zo'n doorzetter is. Hij kan wel een hoog svg bereiken, maar binnen twee weken moet het meestal wel gedaan zijn...
Achteraf gezien had ik beter wat meer gist kunnen toevoegen, maar dat is achteraf.
Moet ik me zorgen maken?  :weetniet:

Brouwers

Heb je het sg al gemeten?
Zo niet, meteen doen. Herhalen na een paar dagen. Als het sg nog daalt dan heb is het duidelijk nog niet uitgegist of heb je een infectie te pakken. Ik gok dan eigenlijk het laatste. Mijn ervaring met s04 is dat hij vrij snel klaar is, bij mijn brand porter duurde de hoofdvergisting zelfs maar een dag

brouwmus

Ik sluit me bij Brouwers aan; de keren dat ik met S-04 heb vergist, was de vergisting binnen een week wel klaar.

Had je een heel hoog begin-SG? Of een bijzonder maischschema met veel moeilijk vergistbare suikers?

Overigens ben ik zeker geen S-04-expert want het aantal brouwsels hiermee is op de vingers van één hand te tellen :)

JBL

Citaat van: brouwmus op 11-06-2016  20:12 uIk sluit me bij Brouwers aan; de keren dat ik met S-04 heb vergist, was de vergisting binnen een week wel klaar.

Had je een heel hoog begin-SG? Of een bijzonder maischschema met veel moeilijk vergistbare suikers?

Overigens ben ik zeker geen S-04-expert want het aantal brouwsels hiermee is op de vingers van één hand te tellen :)

Mijn begin sg was redelijk hoog: 1082.
Ik heb een éénstapsmaïsch gedaan op 66 ºC.

Ik heb overigens weleens eerder flink wat geduld moeten hebben met de S-04.  Toen heb ik ook bijna drie weken moeten wachten, maar uiteindelijk is het een lekkere quadrupel geworden. Schijnbare vergistingsgraad was toen 79%. Dus hij is lekker diep door gegaan...
Ik zag zojuist overigens dat het tempo ietsje aan het vertragen is.

brouwmus

Dan zal het vast goed komen. Denk aan de mantra "Geduld, geduld, geduld" die (soms helaas) maar al te vaak gebruikt moet worden in deze hobby...

:biersmile:

Brouwers

Volgens brewerfriend heb je 2 keer zo veel gist nodig. Uitgangspunt bij mrmalty is dat er 20miljard cellen/gr bij droge gist aanwezig zouden zijn. Het is niet duidelijk waar dit op gebasseerd is. Volgens Kai (braukeiser) zitten er maar 8 miljard cellen/gr in s04. Dit is op basis van onderzoek. Nog even bij fermentis gekeken, zij geven aan dat er zelfs maar 6 miljard cellen/gram in zitten die levensvatbaar zijn.
Met jou situatie lijkt het dus waarschijnlijk wel te kloppen dat je te weinig gist geënt hebt met een slepende vergisting als gevolg. Ik zou trouwens zeker een monster nemen om te weten wat het sg is. De blupjes van he waterslot tellen is leuk maar het zegt nauwelijks iets over wat je probleem is. Ik neem aan dat je niet hebt overgeheveld, als dat klopt ligt het autolyse spook nu wel op de loer.

JBL

Citaat van: Brouwers op 12-06-2016  19:29 uVolgens brewerfriend heb je 2 keer zo veel gist nodig. Uitgangspunt bij mrmalty is dat er 20miljard cellen/gr bij droge gist aanwezig zouden zijn. Het is niet duidelijk waar dit op gebasseerd is. Volgens Kai (braukeiser) zitten er maar 8 miljard cellen/gr in s04. Dit is op basis van onderzoek. Nog even bij fermentis gekeken, zij geven aan dat er zelfs maar 6 miljard cellen/gram in zitten die levensvatbaar zijn.
Met jou situatie lijkt het dus waarschijnlijk wel te kloppen dat je te weinig gist geënt hebt met een slepende vergisting als gevolg. Ik zou trouwens zeker een monster nemen om te weten wat het sg is. De blupjes van he waterslot tellen is leuk maar het zegt nauwelijks iets over wat je probleem is. Ik neem aan dat je niet hebt overgeheveld, als dat klopt ligt het autolyse spook nu wel op de loer.

Tja, dat vermoeden van te weinig gist had ik al een beetje...
Ik heb inderdaad niet overgeheveld, en ga dat nu ook niet meer doen, tenzij direct naar het bottelvat om te bottelen.
Ik geef het nog maximaal twee dagen, en ga dan overhevelen.

JanWillem

Mijn ervaring met S-04 is dat ze inderdaad vaak na een week al klaar is. Twee weken max op een hoger SG (1080).

JBL

Citaat van: brouwmus op 12-06-2016  16:43 uDan zal het vast goed komen. Denk aan de mantra "Geduld, geduld, geduld" die (soms helaas) maar al te vaak gebruikt moet worden in deze hobby...

:biersmile:

Kan ook een rol spelen dat er vrij veel eiwitten mee zijn gegaan in het vergistingsvat? Aan het begin van vergistingsproces lag er een stevige laag trub op de bodem van mijn vat.
Er ligt nu alleen nog het gebruikelijke laagje dode gistcellen.
Blijkbaar zijn er ook veel eiwitten aangepakt door het gist? Is dat mogelijk?
En kan dat ook een deel van de verklaring zijn?

Vergelijkbare Topics (7)

40589

Reacties: 20
Gelezen: 2329

29721

Reacties: 10
Gelezen: 4340

27939

Reacties: 26
Gelezen: 10720

21645

Reacties: 44
Gelezen: 13821

5749

Reacties: 37
Gelezen: 10849

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.