Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Weer eens een schoonmaak vraag

Gestart door remolen, 13-02-2016 19:38 u

Vorige topic - Volgende topic

remolen

Flesjes reinigen veel methoden voor bij zien komen.

Vraag: Als ik de flessen grondig heb gereinigd. En ze zijn visueel gezien helemaal schoon.
Ik spoel ze daarna even flink om met ethanol 96% zijn ze toch steriel genoeg om mijn bier er in te bottelen?

Groet Rene

Adbrouwt

Citaat van: remolen op 13-02-2016  19:38 uFlesjes reinigen veel methoden voor bij zien komen.

Vraag: Als ik de flessen grondig heb gereinigd. En ze zijn visueel gezien helemaal schoon.
Ik spoel ze daarna even flink om met ethanol 96% zijn ze toch steriel genoeg om mijn bier er in te bottelen?

Groet Rene
Ja hoor dat kan. Is de alcohol gedenatureerd ? Want dan zitten er weer giftige stoffen bij en zou ik het je afraden.

remolen

Citaat van: Adbrouwt op 13-02-2016  19:45 uJa hoor dat kan. Is de alcohol gedenatureerd ? Want dan zitten er weer giftige stoffen bij en zou ik het je afraden.
Het is ethanol.
Wat bijvoorbeeld ook in vodka zit, of in jenever of in noem maar op...

Erg lekker ook verdund met water tot 40% :)

Jacques

Citaat van: remolen op 13-02-2016  19:38 uIk spoel ze daarna even flink om met ethanol 96% zijn ze toch steriel genoeg om mijn bier er in te bottelen?

Ethanol verwijdert geen biersteen (een bruine aanslag aan de binnenkant van de fles).

Als je alcohol gebruikt pak dan een 70% oplossing, gebleken is dat dit effectiever werkt als desinfecteermiddel.

remolen

Citaat van: Jacques op 13-02-2016  20:13 uEthanol verwijdert geen biersteen (een bruine aanslag aan de binnenkant van de fles).

Als je alcohol gebruikt pak dan een 70% oplossing, gebleken is dat dit effectiever werkt als desinfecteermiddel.
Flessen zijn helemaal schoon optisch gezien. Dan zit er toch geen biersteen in? Ik heb ethanol van 96% Daar spoel ik mee. Moet toch net zo goed werken als 70% dacht ik. :)

Serge VL

Citaat van: remolen op 13-02-2016  20:29 uFlessen zijn helemaal schoon optisch gezien. Dan zit er toch geen biersteen in? Ik heb ethanol van 96% Daar spoel ik mee. Moet toch net zo goed werken als 70% dacht ik. :)
Neen dat klopt dus niet ethanol met een sterkte van ongeveer 70% werkt beter desinfecterend dan pure ethanol. http://q-box.be/node/178

David Steeman

Als je eerst goed reinigt en daarna desinfecteerd met 70% alcohol dan moeten ze goed zijn om te bottelen. Wel letten op de benodigde contacttijd voor je alcohol, als je bijvoorbeeld met een avvinatore spoelt dan zou ik er niet op vertrouwen.

Waarom gebruik je trouwens alcohol om de desinfecteren? Star San is goedkoper en heeft een veel kortere contacttijd nodig. Ik kan het aanraden. In mijn brouwruimte staat steeds een spuitfles Star San klaar, paar keer spuit, uitdruipen en klaar.

remolen

De alcohol is gratis in dit geval... Dat is het verschil...

Adbrouwt

Citaat van: remolen op 13-02-2016  21:34 uDe alcohol is gratis in dit geval... Dat is het verschil...
Dit antwoord zou ik graag uitgelegd willen hebben. Voor niets?  Het is dus absolute alcohol? En 70% werkt beter.

gfeikens

Citaat van: remolen op 13-02-2016  21:34 uDe alcohol is gratis in dit geval... Dat is het verschil...

En vindt je werkgever dat ook?  ;)

remolen

Haha. Tja. Lang verhaal. Maar ik houd het Maar op... Bijna gratis.  Ssssst

Adbrouwt

Citaat van: remolen op 13-02-2016  23:14 uHaha. Tja. Lang verhaal. Maar ik houd het Maar op... Bijna gratis.  Ssssst
Jaja sssst je bent erg vaag, maar geef eens antwoord is het nou absolute ethanol of niet. Anders kun je straks niet meer kijken naar je mooie bieren.
 ;)

David Steeman

Och zo hard zou ik het niet stellen. Je kan zelfs brandspiritus gebruiken, als je maar goed spoelt met water achteraf.

abroeders

Citaat van: David Steeman op 14-02-2016  07:18 uOch zo hard zou ik het niet stellen. Je kan zelfs brandspiritus gebruiken, als je maar goed spoelt met water achteraf.
Tja, maar het wordt anders als je erbij vermeld dat hij tot 40% verdunt erg lekker smaakt. Enige waarschuwing mag hierbij wel gegeven worden.

Toch denk ik dat Star San voor een betere ontsmetting zorgt. Dit blijft goed aan de wanden van de fles hangen. Alcohol verdampt heel snel.

Persoonlijk zou ik de schone flessen laten drogen en op zijn kop bewaren. Pas vlak voor het bottelen met star-san sprayen met de avinotore.

De alcohol lekker consumeren, als deze daarvoor geschikt is.

Het aspect dat Star San duurder zou zijn is verwaarloosbaar. Alcohol heeft ook een waarde, zeker als het goed smaakt ;-) 2ml star-san gaat bij mij in 1 liter demi water. Hier spoel ik honderden flessen mee. Wat overblijft (ongebruikt) blijft door het demi water nog weken, dan niet maanden goed. De kosten van demi water (40 ct/liter supermarktprijs) is nog duurder dan de 2 ml Star San welke in deze oplossing gebruikt wordt. Een fles gaat echt een eeuwigheid mee.

remolen

Citaat van: abroeders op 14-02-2016  10:56 uTja, maar het wordt anders als je erbij vermeld dat hij tot 40% verdunt erg lekker smaakt. Enige waarschuwing mag hierbij wel gegeven worden.

Toch denk ik dat Star San voor een betere ontsmetting zorgt. Dit blijft goed aan de wanden van de fles hangen. Alcohol verdampt heel snel.

Persoonlijk zou ik de schone flessen laten drogen en op zijn kop bewaren. Pas vlak voor het bottelen met star-san sprayen met de avinotore.

De alcohol lekker consumeren, als deze daarvoor geschikt is.

Het aspect dat Star San duurder zou zijn is verwaarloosbaar. Alcohol heeft ook een waarde, zeker als het goed smaakt ;-) 2ml star-san gaat bij mij in 1 liter demi water. Hier spoel ik honderden flessen mee. Wat overblijft (ongebruikt) blijft door het demi water nog weken, dan niet maanden goed. De kosten van demi water (40 ct/liter supermarktprijs) is nog duurder dan de 2 ml Star San welke in deze oplossing gebruikt wordt. Een fles gaat echt een eeuwigheid mee.

Oke super! Ik ga dat spul maar eens bestellen dan.
Is ook minder gevaarlijk. Alcohol is best brandbaar. Mijn vrouw wilde gisteren thee gaan zetten vlak naast mij waar ik bezig was flesjes te ontsmetten haha... Toch maar even gevraagd te wachten tot ik het spul opgeruimd had.

Haagse Wouter

Citaat van: Jacques op 13-02-2016  20:13 uEthanol verwijdert geen biersteen (een bruine aanslag aan de binnenkant van de fles).

In het biolab gebruiken wij ook 70% om te desinfecteren om contaminatie van cellijnen te voorkomen.

Jacques

Citaat van: remolen op 13-02-2016  20:29 uFlessen zijn helemaal schoon optisch gezien. Dan zit er toch geen biersteen in?

Indien de flessen nat zijn is de biersteenafzetting niet altijd goed te zien.

Battum80

Af en toe je flessen reinigen met caustic en op de kop wegzetten. Voor afvullen ontsmetten met Star San en goed laten uitlekken. Althans zo doe ik het, maar er zijn natuurlijk vele wegen...

j.heesters3

Vandaag bottelen maar eerst flessen ontsmetten. Mijn flessen worden altijd schoongemaakt na gebruik. Etiketten eraf en dan op zijn kop in de krat. Vandaag eerst de flessen met goed heet water weer schoongespoeld en daarna in een ketel met warm water 12 liter met 50 gram chemipro oxi. Paar minuten in laten weken en dan uitlaten lekken in de krat. Krat is gereinigd met heet water en daarna nog even gesproeid met Star San. Moet ik de flessen daarna nog naspoelen. Buitenkant voelt wat glad aan na het chempro oxi bad?

Jos

tdp

Ik spoel Star San niet na, dit is niet nodig.

Groet,
de TDP

j.heesters3

Citaat van: tdp op 12-08-2016  09:58 uIk spoel Star San niet na, dit is niet nodig.

Groet,
de TDP

Ik spuit mijn kratten in met Star San en spoel deze ook niet na. Ik bedoel echter de flesjes. Spoel deze met cempro oxi?

Jos

tdp

Citaat van: j.heesters3 op 12-08-2016  10:27 uIk spuit mijn kratten in met Star San en spoel deze ook niet na. Ik bedoel echter de flesjes. Spoel deze met cempro oxi?

Jos

Kratten met Starsan omspoelen? Is niet nodig lijkt me, maar goed.

Ik week de etiketten van mijn flessen, spoel ze om met water en zet ze dan in de vaatwasser.
Schoon -> Op de kop in een krat
Vies -> Statiegeldmachientje

Voor bottelen maak ik een Star San oplossing, welke in de Avvinatore doe, en spoel ik de flesjes nog 1x.

Groet,
de TDP

William

Citaat van: tdp op 12-08-2016  11:05 uIk week de etiketten van mijn flessen, spoel ze om met water en zet ze dan in de vaatwasser.

Ik zet de flessen na omspoelen met water ook altijd in de vaatwasser bij de normale vaat (dus met zo'n drie-in-één tablet). Voor het bottelen desinfecteer ik de flessen met P3-Oxonia (peroxy - azijnzuur - koud actief) en spoel de flessen twee maal na met kraanwater.

Nu overweeg ik hier op terug te komen omdat ik merk dat bier dat in 300/330 ml flesjes heeft gezeten na verloop van tijd een wat lege smaak krijgen. Bij bier in flessen van 500 / 750 ml die de vaatwasser niet zien merk ik die verandering in de tijd niet op. Ik verdenk dat het glansmiddel de oorzaak is. De flessen komen wel blinkend en stroef uit de vaatwasser maar dat betekent ook dat er iets op het glas achterblijft. Misschien dat dit niet met een spoelbeurt verwijderd wordt.

Gebruik jij ook een afwasmiddel met glansmiddel in de vaatwasser? Ik overweeg om weer exclusief een vaat te draaien met flesjes zonder schoonmaakmiddel.

tdp

Citaat van: William op 12-08-2016  11:41 uIk zet de flessen na omspoelen met water ook altijd in de vaatwasser bij de normale vaat (dus met zo'n drie-in-één tablet). Voor het bottelen desinfecteer ik de flessen met P3-Oxonia (peroxy - azijnzuur - koud actief) en spoel de flessen twee maal na met kraanwater.

Nu overweeg ik hier op terug te komen omdat ik merk dat bier dat in 300/330 ml flesjes heeft gezeten na verloop van tijd een wat lege smaak krijgen. Bij bier in flessen van 500 / 750 ml die de vaatwasser niet zien merk ik die verandering in de tijd niet op. Ik verdenk dat het glansmiddel de oorzaak is. De flessen komen wel blinkend en stroef uit de vaatwasser maar dat betekent ook dat er iets op het glas achterblijft. Misschien dat dit niet met een spoelbeurt verwijderd wordt.

Gebruik jij ook een afwasmiddel met glansmiddel in de vaatwasser? Ik overweeg om weer exclusief een vaat te draaien met flesjes zonder schoonmaakmiddel.

Ik verzamel zo'n 2 tot 3 krat en die draai ik dan in 1x door de vaatwasser. Ik gebruik wel een vaatwastablet, weet niet of hier glansspoel bij in zit. Ik neem echter aan van wel.

Ik zal de volgende lading gewoon eens door de vaatwasser draaien zonder vaatwastablet. Kijken of het verschil maakt. Ik heb echter niet het idee dat mijn bieren 'leger' worden na verloop van tijd, maar nu maak ik ook geen verschil in het schoonmaken van flessen. Ik gebruik namelijk alleen BNR flessen, die gaan allemaal door vaatwasser.

Teun

Adbrouwt

Citaat van: j.heesters3 op 12-08-2016  09:38 uVandaag eerst de flessen met goed heet water weer schoongespoeld en daarna in een ketel met warm water 12 liter met 50 gram chemipro oxi. Moet ik de flessen daarna nog naspoelen. Buitenkant voelt wat glad aan na het chempro oxi bad?
Ik spoel mijn flessen altijd na met water. Ik wil namelijk geen chemicaliën in mijn bier.

Vergelijkbare Topics (7)

26540

Reacties: 19
Gelezen: 7911

33033

Reacties: 6
Gelezen: 2594

43448

Reacties: 6
Gelezen: 848

15979

Reacties: 14
Gelezen: 6418

32434

Reacties: 2
Gelezen: 1485

42183

Reacties: 5
Gelezen: 1014

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.