Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

5 liter in een vat van 25 liter

Gestart door Bolbière, 09-01-2016 13:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Bolbière

Goedendag Allen,

Als beginnende brouwer heb ik nu natuurlijk al veel gelezen. Ik sta op het punt om mijn apparatuur aan te schaffen, echter heb ik hierover een vraagje die ik nergens terug kan vinden in mijn boeken of fora op internet.
Nu komt mijn prangende vraag natuurlijk: is het mogelijk (zal vast wel) om 5 liter bier te brouwen in een vat van 25 liter? Geeft dit geen problemen?
De reden dat ik dit vraag is eigenlijk omdat als beginnende brouwer ik niet gelijk 25 liter bier wil brouwen, maar wel een leuke starterskit wil kopen met een vat van 25 liter...

Alvast bedankt en Cheers!

ciesvandekwis

Wat bedoel je met een 'vat', een kookketel of gistvat? In het laatste geval vind je bij frituren, bakkers etc zeker zo'n plastic emmers van grondstoffen of mayonnaise die de meesten met plezier gratis weggeven. Ik bewaar er mijn mouten in, maar gaatje in het deksel en eentje voor een kraantje erin boren en je bent vertrokken.

Bolbière

Lecluse

Als je het wort wil uitgisten in een gistvat van 25 liter, zal ik sowieso een brouwsel van 15 tot 20 liter brouwen. Het werk is hetzelfde, waarom maar 5 liter?
Bovendien moet je zorgen dat er niet te veel lucht boven je wort zit, hoe minder hoe beter, net genoeg om te vergisten, je moet natuurlijk tijdens de hoofdgisting rekening houden met schuimvorming, die anders door je waterslot naar buiten komt.

Brouwers

Kopruimte zal je niet teveel hebben tijdens de hoofdvergisting. Vroeger werd er vaak open vergist, voornaamste nadeel was risico op infectie. Maar als je een 8-10 liter op de kop te tikken heeft dat zeker de voorkeur

Bolbière

Inderdaad, 15 tot 20 liter klinkt mij ook beter. Ik wilde 5 liter brouwen om mee te beginnen als 25 liter bier gebrouwen word voor de eerste keer en het smaakt nergens naar... toch zonde. Anyway bedankt voor het antwoord ik weet wat ik moet doen nu!

Cheers!

seed7

bij een gemiddeld brouwsel van 20 liter heb je ca. 600 l CO2 productie, je gistvat mag dus best groot zijn.

Ik heb het slotje van de draad gehaald, we houden hier van een 'open einde' ;)

Ingo

JBL

Citaat van: Bolbière op 09-01-2016  16:11 uInderdaad, 15 tot 20 liter klinkt mij ook beter. Ik wilde 5 liter brouwen om mee te beginnen als 25 liter bier gebrouwen word voor de eerste keer en het smaakt nergens naar... toch zonde. Anyway bedankt voor het antwoord ik weet wat ik moet doen nu!

Zulke grote hoeveelheden zijn echt niet nodig. Ik heb in een 25 liter vat diverse keren 10 liter vergist: geen enkel probleem! Een flink bolle deksel en een stevig pruttelend waterslot. Er wordt een grote, dikke CO2 deken gelegd, zoals Ingo ook opmerkt.
Misschien moet je nog eerder oppassen voor teveel. Bij 20 liter heb je - zeker als je niet temperatuurgecontroleerd vergist - een aardige kans op een overlopend waterslot. Ik heb zelfs bij 15 liter al eens gehad dat het schuim via mijn waterslot alle kanten opspoot (op een zeer hete dag).
Een litertje of 8 moet volgens mij prima kunnen. Precies 1 kratje   :biersmile:

Vergelijkbare Topics (7)

14973

Reacties: 34
Gelezen: 17742

25201

Reacties: 7
Gelezen: 3213

33997

Reacties: 3
Gelezen: 1816

2268

Gestart door Netbollien

Reacties: 1
Gelezen: 2608

41774

Reacties: 21
Gelezen: 2931

32084

Reacties: 3
Gelezen: 1414

558

Gestart door bart

Reacties: 20
Gelezen: 12812

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.