Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Alle bieren een zuurtje?

Gestart door JBL, 18-10-2015 00:48 u

Vorige topic - Volgende topic

JBL

Sinds ik in een bijdrage van Jacques las dat alle bieren een zuurtje hebben (maar dat het bij veel bier niet opvalt door dominantie van andere smaken), proef ik in ieder biertje een zuur. Vooral bij de eindsmaak, na het doorslikken.
In mijn eigen bieren, maar ook bij een aantal commerciële bieren. Het begint een beetje een obsessie te worden...  :nut:

Is dit opgelost CO2? En is daar een relatie met de drinktemperatuur? (Koude bieren zuurder, minder koude bieren minder zuur)
En zijn er brouwers die dit herkennen?

wilbertd

Citaat van: JBL op 18-10-2015  00:48 uproef ik in ieder biertje een zuur. Vooral bij de eindsmaak, na het doorslikken.

Dan is je IPA niet bitter genoeg, of je milkstout niet zoet genoeg :)
Nee, ik herken het niet in elk bier, een Bock bijvoorbeeld vind ik vaak zelfs vies zoet.

wilbertd

Bier heeft gemiddeld een pH van rond de 4, waar 7 neutraal is, dus inderdaad vrij zuur.
Het merendeel van de zuurtegraad komt door het mout en eventuele minerale behandeling door de brouwer, bewust gedaan om de ideale zuurtegraad voor het maisch proces te behalen.

Jacques

Tijdens de vergisting worden veel organische zuren aangemaakt. Fosforzuur, melkzuur, azijnzuur en citroenzuur. Maar ook andere zuren.

Oscar

Citaat van: JBL op 18-10-2015  00:48 uSinds ik in een bijdrage van Jacques las dat alle bieren een zuurtje hebben (maar dat het bij veel bier niet opvalt door dominantie van andere smaken), proef ik in ieder biertje een zuur. Vooral bij de eindsmaak, na het doorslikken.
In mijn eigen bieren, maar ook bij een aantal commerciële bieren. Het begint een beetje een obsessie te worden...  :nut:

Alle bieren (ja echt, geen uitzondering!) zijn zuur! Dit omdat de pH zo rond de 4,5 - 4,7 ligt. dus in het "zure" gebied. Dat je het niet altijd proeft, tsja, dat is de complexiteit van bier... ;)

JBL

Citaat van: Oscar op 18-10-2015  22:59 uAlle bieren (ja echt, geen uitzondering!) zijn zuur! Dit omdat de pH zo rond de 4,5 - 4,7 ligt. dus in het "zure" gebied. Dat je het niet altijd proeft, tsja, dat is de complexiteit van bier... ;)
Citaat van: Jacques op 18-10-2015  22:31 uTijdens de vergisting worden veel organische zuren aangemaakt. Fosforzuur, melkzuur, azijnzuur en citroenzuur. Maar ook andere zuren.

Nou, dan is er in ieder geval niets mis met mijn smaakpapillen ;)
Ik heb overigens ook gemerkt dat buiten het bier zelf ook andere factoren in en buiten mijzelf van invloed zijn op de smaakbeleving: het tijdstip (voor het avondeten als aperitief / later op de avond), wat ik daarvoor gegeten of gedronken heb, temperatuur, omgeving/gezelschap enz.
Herkenbaar?
 :proost:

Jacques

Citaat van: JBL op 19-10-2015  20:34 uIk heb overigens ook gemerkt dat buiten het bier zelf ook andere factoren in en buiten mijzelf van invloed zijn op de smaakbeleving: het tijdstip (voor het avondeten als aperitief / later op de avond), wat ik daarvoor gegeten of gedronken heb, temperatuur, omgeving/gezelschap enz.
Herkenbaar?
 :proost:

Ja dat is herkenbaar. Het meest ideale tijdstip voor het evalueren/proeven van bier is zo rond 11:00 uur. Je bent dan scherp en heb een klein beetje trek. In professionele brouwerijen wordt vaak rond dat tijdstip geproefd door proefpanels.

JBL

Citaat van: Jacques op 19-10-2015  21:07 uJa dat is herkenbaar. Het meest ideale tijdstip voor het evalueren/proeven van bier is zo rond 11:00 uur. Je bent dan scherp en heb een klein beetje trek. In professionele brouwerijen wordt vaak rond dat tijdstip geproefd door proefpanels.

Oefff, dat worden vroege biertjes...  ;)
Het is niet mijn gebruikelijke biertijdstip, maar ik ga het zeker proberen.
Doe jij dat zelf ook, Jacques, proeven einde ochtend?

Jacques

Citaat van: JBL op 19-10-2015  22:13 uOefff, dat worden vroege biertjes...  ;)
Het is niet mijn gebruikelijke biertijdstip, maar ik ga het zeker proberen.
Doe jij dat zelf ook, Jacques, proeven einde ochtend?

Tijdens trainingen die ik in het proeven van bier gevolgd heb jaren geleden waren de proeverijen ook steeds rond 10:30 uur.

Soms gebeurt er nog wel eens maar meestal is het later.

Vin

Dat is wel grappig dat je dat vermeld.
CiteerEn is daar een relatie met de drinktemperatuur? (Koude bieren zuurder, minder koude bieren minder zuur)

Mijn Weizen bier heeft altijd (vanwege de tarwe) een zuurtje. Ik ben er achter gekomen dat het evenwicht
tussen de smaken zuur, zoet en bitter, achteraf meer in evenwicht te brengen zijn met de juiste temperatuur.
Ik drink mijn Weizen op koelkast-temperatuur, waardoor het zurige grotendeels weg gaat. Ook vind ik het hogere koolzuurgehalte er goed met samen gaan. Het is net of de vloeistof de koolzuur dan beter vasthoudt.
En mijn Kölsch tussen de 7 a 10ºC, dan is de bitterheid precies goed. Kouder maakt mijn Kölsch bitterder naar mijn smaak en minder moutig.

Er zijn ook biertjes die ik alleen bij het eten goed te drinken vind. Zo heb ik nog eens een paar biertjes van iemand gekregen dat eigenlijk (mislukt) was. Er was een melkzuur-bacterie in geslopen en het bier was aardig zuur. Het grappige was dat het als het goed koud was, het een heerlijk bier was bij goed gekruid eten.

En dat het tijdstip van invloed is is mij ook al opgevallen. Alleen heb ik er nog nooit één (Of meer  :proost:) op dat tijdstip geprobeerd.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.