Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Help een beginner cider te maken!

Gestart door Kasplant, 17-10-2015 16:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Kasplant

Hallo allemaal!

Ik ben door een paar vrienden die ik heb in de UK een fan van cider geworden.
Nou is het in Nederland relatief moeilijk om iets anders te vinden dan Jillz en Strongbow, en houd ik altijd wel van nieuwe dingen proberen, dus wil ik zelf cider gaan maken.
Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan maar het is moeilijk om te vinden wat je nou echt nodig hebt en waar een goede prijs/kwaliteit verhouding ligt.

Daarbij is er ook maar 1 redelijk uitziende Nederlandse website. Daar heb ik deze starterset gevonden: Klik!
Hier heb ik dus de hulp van de experts nodig!

Wat is een goed gistingsvat? Ik ben van plan alleen voor mezelf (en vrienden natuurlijk) te brouwen, dus ik hoef geen top of the line of iets van 100 liter.
Zijn er winkels waar ik naartoe kan gaan? Ik woon in Den Haag
Ik dacht dat ik dit nodig zou hebben:

Gistingsvat
Waterslot
Pecto enzymen
Hydrometer
Gist
Flessen

Appels en suiker (duh).

Daarom lijkt het mij dat die set iets te veel dingen heeft die ik normaal gesproken niet nodig zou hebben, of is dat toch een aardige deal voor een beginner?
Ik hoop dat het zo duidelijk is en alvast bedankt voor alle moeite!

Eric v B

Kasplant

Hey Eric! Ik heb geen toegang tot dat forum!

Eric v B

Hallo Kasplant, een bepaald gedeelte is afgeschermd maar dit zijn normaal gesproken niet de belangrijkste/interessantste bijdragen. Het heet ook Kletsen. Maar in dit geval voor jou misschien wel. Ik heb mijn bijdrage ff gekopiëerd:

Hieronder een paar foto's van mijn Cider productie. Weet iemand misschien hoe lang dit moet staan? Net als met bier na X-tijd geen activiteit in waterslot, SG meten en na een paar dagen gelijk SG bottelen?
Hoe zit het met bottelsuiker? Zelfde hoeveelheid aanhouden als met bier? 6-7 gram per liter?

Appels wassen, pitjes en rotte plekken eruit snijden, pureren in een foodprocessor en daarna in een doek vouwen.

Drie pakketjes in de filterkorf en persen.

Sap loopt in de pan.

Na het persen had ik een liter of 6/7. Start SG 1,050.

Gist erbij en na een uur of 3 was er al activiteit.
Dit plaatje was na een uur of 13.

Kasplant

Oke. Zo te zien heb ik dus echt alleen een gistingsvat met waterslot, gist en een hydrometer nodig? Plus misschien pecto enzymen.
Ik heb een zo'n sapmachine waar je hele appels in gooit. Dat is goed toch?

Dus dan zou ik eventueel deze goed zijn.
Of is deze: http://www.Brouwmarkt.nl/cider-champagne/gistingsvaten-emmers/kunststof-vat-31-liter-wit-groen-kraan-waterslot.html net zo goed? (Sorry de hyperlink werkt niet)

Erik Z

Bij het maken van cider gebruik ik geen gekochte gist. De appels bevatten al genoeg wilde gist. Als ik vroeg in het seizoen cider maak dan zet ik het vat met sap een nacht buiten neer, later in het seizoen hoeft dat niet meer want dan zitten er veel schimmels op de appels. Als je gist koopt verloopt het vergistingsproces veel sneller. Je kunt ook heel goed biergist gebruiken, een lagergist bijvoorbeeld, waarmee je bij lage temperaturen vergist en dat een droge cider oplevert. Ook een alegist is zeer geschikt en levert bij hogere temperaturen een andere smaak op.
Je kunt de smaak verder beïnvloeden met verschillende zoetstoffen; honing, kandij, stroop, mout, zelfs rozijnen.
Je kunt appelsap ook heel goed mengen; met druiven, aardbeien, zwarte bessen of vlierbessen bijvoorbeeld. Ook kruiden zoals basilicum geven weer een heel nieuwe sensatie. De lijst is eindeloos; groene walnoten, cranberries, kaneel, koriander of sinaasappel.
Soms zit er in cider een sluier, dit kun je voorkomen door vooraf pectine enzym aan het sap toe te voegen. Niet dat het erg is, het geeft aan dat het zelfgemaakt is. Alles wat in je cider drijft is gezond en als je troebele cider gaat bottelen krijg je sediment. Net als bij bier is het een kwestie van persoonlijke voorkeur of je het inschenkt of niet. Cider wordt vanzelf helder als je maar lang genoeg wacht. Zelf drink ik alleen cider in de zomer, dan is het bijna een jaar oud.
Als het niet zo smaakt als je gehoopt had, is er vaak nog de mogelijkheid om het te mengen, een flinke scheut crème de cassis of het sap van een citroen en het wordt weer drinkbaar.
Maar.... Je kunt cider ook mengen met bier. Meng de cider toe aan het wort aan het einde van de hopkook. Het is heerlijk met pils, weizen, witbier of een tarwebier.
Tot slot kun je bottelsuiker toevoegen( tot wel 16 gram per liter bij zoete cider). Ik voeg weinig suiker toe, zodat mijn cider meer weg heeft van een lambiek dan een pils.

Kasplant

Citaat van: Erik Z op 17-10-2015  16:27 uBij het maken van cider gebruik ik geen gekochte gist. De appels bevatten al genoeg wilde gist. Als ik vroeg in het seizoen cider maak dan zet ik het vat met sap een nacht buiten neer, later in het seizoen hoeft dat niet meer want dan zitten er veel schimmels op de appels. Als je gist koopt verloopt het vergistingsproces veel sneller. Je kunt ook heel goed biergist gebruiken, een lagergist bijvoorbeeld, waarmee je bij lage temperaturen vergist en dat een droge cider oplevert. Ook een alegist is zeer geschikt en levert bij hogere temperaturen een andere smaak op.
Je kunt de smaak verder beïnvloeden met verschillende zoetstoffen; honing, kandij, stroop, mout, zelfs rozijnen.
Je kunt appelsap ook heel goed mengen; met druiven, aardbeien, zwarte bessen of vlierbessen bijvoorbeeld. Ook kruiden zoals basilicum geven weer een heel nieuwe sensatie. De lijst is eindeloos; groene walnoten, cranberries, kaneel, koriander of sinaasappel.
Soms zit er in cider een sluier, dit kun je voorkomen door vooraf pectine enzym aan het sap toe te voegen. Niet dat het erg is, het geeft aan dat het zelfgemaakt is. Alles wat in je cider drijft is gezond en als je troebele cider gaat bottelen krijg je sediment. Net als bij bier is het een kwestie van persoonlijke voorkeur of je het inschenkt of niet. Cider wordt vanzelf helder als je maar lang genoeg wacht. Zelf drink ik alleen cider in de zomer, dan is het bijna een jaar oud.
Als het niet zo smaakt als je gehoopt had, is er vaak nog de mogelijkheid om het te mengen, een flinke scheut crème de cassis of het sap van een citroen en het wordt weer drinkbaar.
Maar.... Je kunt cider ook mengen met bier. Meng de cider toe aan het wort aan het einde van de hopkook. Het is heerlijk met pils, weizen, witbier of een tarwebier.
Tot slot kun je bottelsuiker toevoegen( tot wel 16 gram per liter bij zoete cider). Ik voeg weinig suiker toe, zodat mijn cider meer weg heeft van een lambiek dan een pils.

Bedankt voor de input! Ik ben zelf meer een fan van wat drogere cider. Dus dat wordt minder suiker toevoegen dan! Goed om te zien dat je zoveel toe kan voegen! Doe je dat voor of na het gistingsproces? Ik neem aan voor?

foz

Een batch cider hoeft je niet veel materiaal te kosten. Een 5 liter demijohn (gistingsfles) met stop en waterslot, Oxi voor het schoonmaken, 5 pakken appelsap zonder toevoegingen en een pak cidergist. Vier pakken samen met de gist in je fles doen en de vijfde toevoegen als de hoofdvergisting afneemt. Bottelen als het waterslot niet meer blupt. Klaar.

Erik Z

Citaat van: Eric v B op 17-10-2015  16:16 uWeet iemand misschien hoe lang dit moet staan? Net als met bier na X-tijd geen activiteit in waterslot, SG meten en na een paar dagen gelijk SG bottelen?

Het wordt aanbevolen om over te hevelen om het sediment kwijt te raken.  Je moet niet gaan bottelen voordat je cider helder begint te worden. Dit kan gebeuren na enkele weken, maar het kan ook 4 maanden duren. Dit lageren moet koel gebeuren (10 graden).

Erik Z

Citaat van: Kasplant op 17-10-2015  16:33 uBedankt voor de input! Ik ben zelf meer een fan van wat drogere cider. Dus dat wordt minder suiker toevoegen dan! Goed om te zien dat je zoveel toe kan voegen! Doe je dat voor of na het gistingsproces? Ik neem aan voor?
Het is niet nodig om suiker toe te voegen, behalve als je denkt dat je appelsap te droog of te zuur is. Je voegt alle ingrediënten aan het sap toe voordat je de gist toevoegt.

Erik Z

Citaat van: Eric v B op 17-10-2015  16:16 uHoe zit het met bottelsuiker? Zelfde hoeveelheid aanhouden als met bier? 6-7 gram per liter?

Niet mousserend , geen suiker toevoegen
Parelend 2g/l, elk type fles kan worden gebruikt
Bruisend 6g/l, bier- of ciderflessen die tegen druk kunnen
Schuimend 12g/l, Champagneflessen

Als het SG voor het bottelen meer dan 1000 is moet je er rekening mee houden dat er nog suiker aanwezig is.

homoeccentricus

seed7

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.