Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zuur smaakje = infectie?

Gestart door Tony79, 09-07-2015 15:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Tony79

Ik heb recent voor het eerst een bier gebrouwen met moutextract:
http://www.Brouwmarkt.nl/arsegan-de-eersteling-mini-maisch-bierpakket-10-liter.html
Na de hoofdvergisting was het bier wat bitter (kamertemperatuur), en voor het bottelen was het niet veer veranderd. Laatst na 2 weken op fles voorzichtig voor het eerst geproefd (koel). Heel blij met het resultaat omdat het bier mag heten. Beetje saison. Maar de bitterheid is ver weg en in de afdronk zit een klein zuurtje. Is dit per definitie een besmetting?
Het is geen zuur bier. Gewoon een klein beetje zuur in de afdronk.

Overigens hadden we een hittegolf tijdens de hergisting op fles dus kon ik de temperatuur niet constant houden.

wilbertd

Tony79

1006/1008 voor bottelen. Bij dat eerste biertje wat open ging ben ik door enthousiasme vergeten het nog eens te meten.

wilbertd

Hmm, onder de 1010 begin ik toch een beetje argwaan te krijgen, want zoals je wellicht weet kunnen 'wilde' gisten en bacteriƫn de suikers de je 'ale gist' heeft laten liggen, nog verder omzetten.
Als je bier bij 1006/1008 gebotteld is en je hebt inderdaad een wilde gist in je fles te pakken dan zal je fles wat over gecarboniseerd worden. Dus zodra je 'gushers' krijgt dan weet je hoe ver het is :)
En dan zou ik wat haast maken met opdrinken.

Ik zie dat in dat brouwpakket ook 'speciale bierkruiden' zat (wat dat ook mag wezen). Ook die kunnen uiteraard verantwoordelijk zijn voor een zurige afdronk.

Als je verder blij bent met de smaak is er natuurlijk niets aan de hand, ik zou alleen regelmatig een flesje nuttigen om de ontwikkeling te volgen.

Brouwers

Citaat van: Tony79 op 09-07-2015  15:44 uHeel blij met het resultaat omdat het bier mag heten. Beetje saison. Maar de bitterheid is ver weg en in de afdronk zit een klein zuurtje. Is dit per definitie een besmetting?
Het is geen zuur bier. Gewoon een klein beetje zuur in de afdronk.

Het kan acetaldehyde zijn. Dit is een tussenproduct tijdens de omzetting van suiker naar ethanol. De smaak is te omschrijven als groene appel zuur. Met name de eerste weken op fles kan je dit proeven. Meestal na een week of 4 moet het wel weg zijn.
Als het na 2 weken erger wordt dan kan het ook een infectie zijn.

Tony79

Bedankt voor de duidelijke antwoorden!

- Het was zeker geen 'gusher'. Ik was juist heel erg tevreden met de hoeveelheid koolzuur.
- Die 'speciale bierkruiden' zaten er volgens mij bij mij helemaal niet bij.

Ik zal zeker regelmatig een flesje pakken om de smaakontwikkeling te volgen! Komend weekend weer 1. Acetaldehyde /groene appel-zuur klinkt heel aannemelijk. Het bier zat pas 2 weken op fles. Als de smaak zich verder ontwikkeld richting zuur en koolzuur toeneemt ga ik uit van besmetting en anders zal het er wel bij horen.

Bedankt!

Reinout

Citaat van: wilbertd op 09-07-2015  16:06 uAls je bier bij 1006/1008 gebotteld is en je hebt inderdaad een wilde gist in je fles te pakken dan zal je fles wat over gecarboniseerd worden. Dus zodra je 'gushers' krijgt dan weet je hoe ver het is :)
En dan zou ik wat haast maken met opdrinken.

Ik heb best vaak biertjes met een eind SG onder de 1010.
Nog nooit een gusher gehad en de smaak altijd wel aardig eigenlijk...  :weetniet:

wilbertd

Citaat van: Tony79 op 09-07-2015  16:20 u- Die 'speciale bierkruiden' zaten er volgens mij bij mij helemaal niet bij.

Ah, in de link die je stuurde (ARSEGAN DE EERSTELING MINI-MAISCHPAKKET) staan die er bij....

wilbertd

Citaat van: Reinout op 09-07-2015  16:29 uIk heb best vaak biertjes met een eind SG onder de 1010.
Nog nooit een gusher gehad en de smaak altijd wel aardig eigenlijk...  :weetniet:

Het hoeft ook helemaal niet op een besmetting te duiden, ik zeg alleen dat het verdacht is.
Kan je je nog herinneren welk gist bij jouw onder de 1010 zakt?

Reinout

Citaat van: wilbertd op 09-07-2015  16:42 uHet hoeft ook helemaal niet op een besmetting te duiden, ik zeg alleen dat het verdacht is.
Kan je je nog herinneren welk gist bij jouw onder de 1010 zakt?

Van alle blikbieren durf ik het niet meer te zeggen.
Maar laatst een saison gebrouwen met Lallemand Belle Saison en deze had een eind SG van 1007 (heerlijk bier geworden trouwens)

wilbertd

Citaat van: Reinout op 09-07-2015  16:48 uMaar laatst een saison gebrouwen met Lallemand Belle Saison en deze had een eind SG van 1007

Ik moet bekennen dit gist ook nog nooit te hebben gebruikt, zelf ben ik nog nooit onder de 1010 gekomen en zou daarom op mijn hoede zijn als ik ineens 1006 zou zien.

Veel Saccharomyces cerevisiae komen niet onder de 1010, maar een Brett blijft doorknagen zolang er suikers zijn.

Brouwers

Mijn tripel met de Wyeast trappist high gravity was gewoon op 1.007 uitgekomen. Geen infectie oid. Wel droog gemaischt + 10% suiker.

wilbertd

Citaat van: Brouwers op 09-07-2015  19:00 uMijn tripel met de Wyeast trappist high gravity was gewoon op 1.007 uitgekomen. Geen infectie oid. Wel droog gemaischt + 10% suiker.

Phoe, met name dat gist blijft bij mij altijd wat hoger steken.

seed7

Citaat van: wilbertd op 09-07-2015  18:45 uIk moet bekennen dit gist ook nog nooit te hebben gebruikt, zelf ben ik nog nooit onder de 1010 gekomen en zou daarom op mijn hoede zijn als ik ineens 1006 zou zien.

1.007 is voor Belle Saison aan de hoge kant, dat is een gist die verder gaat dan Brett. Niet ongebruikelijk dat je daarmee net onder of boven de 1.000 eindigt.

Ingo

Tony79

Citaat van: wilbertd op 09-07-2015  16:36 uAh, in de link die je stuurde (ARSEGAN DE EERSTELING MINI-MAISCHPAKKET) staan die er bij....

Zag ik ook! Misschien een foutje van de website of ik had een ouder/nieuwer pakket of zo.

Tony79

Citaat van: Brouwers op 09-07-2015  16:07 uHet kan acetaldehyde zijn. Dit is een tussenproduct tijdens de omzetting van suiker naar ethanol. De smaak is te omschrijven als groene appel zuur. Met name de eerste weken op fles kan je dit proeven. Meestal na een week of 4 moet het wel weg zijn.
Als het na 2 weken erger wordt dan kan het ook een infectie zijn.

Gisteren (3 weken na bottelen) weer 1 geproefd en de acetaldehyde klinkt nu heel aannemelijk. Veel minder zuur dan de eerste! heel klein zuurtje nog in de laatste paar slokken maar dan moet je echt zoeken.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.