Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisting stopt bij SG 1030

Gestart door Freddie, 16-05-2014 07:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Freddie

Vorige week heb ik een batch Dubbel gebrouwen. Het doel was om een lekker zoet bier te brouwen maar zit nu met een dilemma. Is het bier uitgegist of is de gisting om de één of andere reden gestaakt. Kortom is het wel wijs om dit bier te bottelen? De gisting verliep explosief maar stopte even abrupt als die was begonnen. In 2 dagen liep het sg van 1077 naar 1031 en daarna was het over met de pret. In de gesloten vergisting is het sg met nog 1 punt gezakt en dat was het dan.
Heb 3 theelepels gistvoeding gebruikt (amonium fosfaat) verdeeld over de open gisting en de gesloten vergisting en heb het volgende recept gebruikt. Heeft iemand een goed advies voor me?

pilsmout                4200 gram
munichenermout    2000 gram
Cara 120               275  gram
special B                275 gram
choco                      73 gram

53 graden 10 minuten
63 graden 20 minuten
73 graden 40 minuten
78 graden  5 minuten
opwarmtijd i graad per minuut

32 gram St. Goldings 7%    90 min
8 gram Tettnanger 5.09%   15 min
13 gram Saaz 2.9%            15 min
7 gram verse sinaasappel schil 15 min

3 theelepels gistvoeding en 2 zakjes S-33 gist.

hans_nwk

Ik mis de ervaring om hier antwoord op te geven, als vingeroefening wou ik in BrouwVisie proberen wat eruit komt.
De hoeveelheid water ontbreekt, dat zal iemand die er meer verstand van heeft waarschijnlijk ook willen weten

broeder

Hoi,

Als ik je hoeveelheden mout bekijk schat ik in dat je 20 liter gebrouwen hebt.
Volgens mij moet je dan toch wel een eind SG van 1020 gaan halen.
Ik mis je vergistingstemperatuur.
Zit je onder de 20 graden, dan is het raadzaam om je temp wat te verhogen naar 22 graden.
succes.

Broeder Willem

Wolter

Op welke manier heb je de sg gemeten? Hydrometer of refractometer? In geval refractometer, heb je dan wel de brix waarde bekeken en omgerekend?

Freddie

Heb inderdaad ruim 20 liter gebrouwen en deze staat op kamertemperatuur wat wisselt tussen 17 en 23 graden. Komende week wordt het warm dus dan gaat de temperatuur in de woonkamer nog verder omhoog. Ow en het SG heb ik gemeten met een hydrometer zo'n soort dobber...

ciesvandekwis

KC

Inclusief de navergisting kan het gemakkelijk 3 tot 4 weken duren bij deze temperaturen. Ik zou rustig afwachten. Je hebt in ieder geval genoeg gist gebruikt. Ik heb geen ervaring met Ammoniumfosfaat, maar het klinkt als redelijk veel? Waar vergist je in en zit er een waterslot op?

homoeccentricus

- Diammoniumfosfaat is eigenlijk niet zo geschikt als enig gistvoedsel, want het bevat enkel stikstof. Beter is om de completere gistvoeding van Wyeast of zo te gebruiken.

homoeccentricus

Volgens Chris White ("Yeast") is bij een gestokte vergisting het maken van een nieuwe giststarter en die toevoegen wanneer de vergisting op zijn hoogtepunt is ("high kraeusen") de enige goede methode. Methode staat beschreven op de wiki link hierboven.

Freddie

Dank voor jullie reacties en suggesties. ik ga proberen de vergisting los te trekken

Jeukstaardt

Citaat van: homoeccentricus op 16-05-2014  14:27 uVolgens Chris White ("Yeast") is bij een gestokte vergisting het maken van een nieuwe giststarter en die toevoegen wanneer de vergisting op zijn hoogtepunt is ("high kraeusen") de enige goede methode.

Hoe weet je dat dan? Als de vergisting stokt ben je toch al voorbij het hoogtepunt van de vergisting?

Wolter

Ik denk dat het hoogtepunt van de vergisting van de starter wordt bedoeld.

Jeukstaardt

wilbertd

Voor een zwaar bier vind ik een week ook best kort om een conclusie te trekken.

Gaat het hier om 20 liter met een begin SG van 1072 en twee zakjes gist?
Als je vergisting echt is gestopt (na een paar dagen nog steeds op 1030) dan heb ik een leuke truc:

Hevel alles over en laat de slurry liggen in het vat.
Brouw een nieuw bier met hetzelfde begin SG maar iets minder volume, bijvoorbeeld 15 liter.
Dit brouwsel zal heel waarschijnlijk snel vergisten en nog meer gist aanmaken.
Als het nieuwe brouwsel zijn hoofdvergisting is gepasseerd kun je het overhevelen en het eerste brouwsel met de gestokte vergisting over de gistkoek van brouwsel 2 schenken.

Vergelijkbare Topics (7)

41367

Reacties: 7
Gelezen: 1607

40370

Reacties: 23
Gelezen: 2952

8796

Reacties: 11
Gelezen: 6332

26313

Reacties: 2
Gelezen: 1756

25091

Reacties: 8
Gelezen: 4916

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.