Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist dood?

Gestart door Kirsten, 09-12-2013 09:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Kirsten

Misschien een hele domme actie en een hele domme vraag.

Ik dacht, hoe maak ik een steriele giststarter en heb korrelgist (Safale S04) overgoten met kokend water. Is de gist nu dood?

Achteraf denk ik, beter water koken, af laten koelen, dan giststarter maken,
Of misschien heeft de Safale S04 wel helemaal geen giststarter nodig.

Moet ik een nieuw zakje gaan bestellen?

Adrie

Gist kan inderdaad niet tegen kokend water. En het is beter om van korrelgist geen starter te maken. De gist is namelijk al optimaal geprepareerd voor direct gebruik. Een giststarter van korrelgist doet vaak meer kwaad dan goed. Als je niet genoeg hebt aan 1 zakje, neem je er twee of drie. Wel volgens instructies re-hydrateren, anders gaat alsnog 60-70% van de gistcellen dood.

Jacques

Anders van Adrie ben ik op basis van mijn ervaringen en testjes die ik gedaan heb van oordeel dat re-hydrateren niet per se noodzakelijk is. Ondanks dat er door het niet hydrateren meer dode cellen hebt, is het eindresultaat vergelijkbaar. Wel gaat de vergisting wat sneller aan de gang als je hydrateert. Maar let wel op, volg de instructies strikt op. Handhaaf de aanbevolen temperatuur. 
Re-hydrateer deze keer en laat het de volgende keer achterwege. En bekijk dan wat je het beste bevalt.

Kirsten

Volgens mij staat er weinig instructie op het zakje. Zoiets van: er in strooien en klaar.

Dat heb ik maandagavond gedaan met een nieuw zakje en dinsdagochtend pruttelde het al. Het is mooi op gang.

Het wordt een milk stout :-)

RobinB

Zie ook hier voor instructies:
http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2012/02/SFA_S04.pdf

Zonder rehydreren op het wort strooien is één van de opties. :)

dennisbier

Citaat van: Kirsten op 12-12-2013  08:45 uVolgens mij staat er weinig instructie op het zakje. Zoiets van: er in strooien en klaar.

Dat heb ik maandagavond gedaan met een nieuw zakje en dinsdagochtend pruttelde het al. Het is mooi op gang.

Het wordt een milk stout :-)

Dan klopt dat toch ook. Strooien in je wort, uiteraard afgekoeld, klaar. De vergisting begint.
IN het kort dan.

Oscar

Citaat van: Kirsten op 12-12-2013  08:45 uVolgens mij staat er weinig instructie op het zakje. Zoiets van: er in strooien en klaar.

En meer hoef je niet te doen  :brouwen: :biersmile: Waarom dan kokend (of afgekoeld) water toevoegen?  :weetniet: :weetniet:

Vergelijkbare Topics (7)

27942

Gestart door peter

Reacties: 11
Gelezen: 4564

11556

Reacties: 16
Gelezen: 5991

44375

Gestart door DC31

Reacties: 10
Gelezen: 1515

33536

Reacties: 28
Gelezen: 8356

20696

Gestart door cpmb

Reacties: 3
Gelezen: 2104

36884

Reacties: 1
Gelezen: 1304

24064

Reacties: 12
Gelezen: 5671

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.