Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginnersvraag voor een beginnersbier

Gestart door Odin, 10-11-2013 01:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Odin

Nieuw in de wereld van het bierbrouwen. En op zoek naar een zo simpel mogelijk recept. Gewoon om het in de vingers te krijgen. Mag natuurlijk wel lekker zijn!

Uiitgangspunten:
- bovengistend ... gist;
- één soort hop;
- één soort mout.

Fermentatie temperatuur zie ik van tussen 20 en 24 graden voor me. Schroten met mijn schrootmolen op 1 mm, maischen in mijn Speidel Braumeister 50 liter.

Wat zou dan een logisch begin zijn? Welke directie zouden jullie me adviseren te gaan?

Ik stel deze vragen niet vanuit luiheid. Meer vanuit het lezen van alle recepten (bewezen) en veel van de experimentele. En dan zie ik mensen tig soorten hop en mout gebruiken. En kruiden toevoegen. En dan denk ik: dat doe ik ook... later. Eerst maar eens iets drinkbaars maken, een basis leggen.

Mvg. Odin.

Henielma

Pilsmout uitrekenen op start SG 1060
Fuggles of Styrian Goldings hop IBU 28 IBU De helft op begin van de kook en de rest op 20 min voor einde kook.
US05 op 20 .. 21 ºC

Je krijgt dan een Blond bier 6,5 .. 7% Alcohol

Odin

Ik denk aan een iets lichtere variant. 53 liter brouwwater, 11 kilo pilsmout. Is er dan een algemene regel of indicatie hoeveel hop nodig is? En bij het maischen, inmaischen op 50 graden, door naar 30 minuten 62, dan 30 minuten 72, dan uitmaischen op 78? Klinkt dat als een redelijke aanvliegroute?

Mvg. Odin.

William

De 50°C stap zou je weg kunnen laten en je zou voor een uur op 67°C en uitmaischen op 78°C kunnen gaan maar dan moet je waarschijnlijk het standaard Speidelschema aanpassen. Misschien maar gewoon eerst het schema aanhouden zoals je zelf voorstelt.

Je kunt brouwsoftware gebruiken om uit te rekenen hoeveel hop en mout je nodig hebt.

Om het SG of kg benodigd mout te berekenen moet je er ook rekening mee houden of je wel of geen spoelwater gebruikt. Is het brouwwater maischwater+spoelwater of alleen maischwater? Daarnaast moet alles nog in de Speidel passen. Met 12 kg mout, 40 liter maischwater en 17 liter spoelwater kom je op ongeveer een SG van 1060 (volgens BrouwHulp). Met 10 kg mout, 40 liter maischwater en 16 liter spoelwater kom je op ongeveer 1050 (rendement 70%)

RobinB

Het recept van Henielma is een goed uitgangspunt. 100% pilsmout, hop tussen 25-30 IBU en SG tussen 1050-1060.
Dat geeft een lichte blonde, waarbij je vervolgens met alle parameters kan spelen.

Als je bijvoorbeeld de batch opsplitst over 2 vergistingsvaten, dan kan je verschillende gisten gebruiken. Naast de US05 bijvoorbeeld de T58, daarna S33 versus Windsor, S04 versus Nottingham, Wb06 versus Belle Saison enz of in andere combi's. :)
Per brouwsel zou je naast de gist ook de hop kunnen wisselen.

Zo kan je in relatief weinig brouwsels een aardige indruk krijgen van gistprofielen en hopsoorten.

Oscar

Citaat van: Odin op 10-11-2013  01:12 uNieuw in de wereld van het bierbrouwen. En op zoek naar een zo simpel mogelijk recept. Gewoon om het in de vingers te krijgen.

Het proces van het brouwen wordt niet moeilijker omdat er meer mouten in het recept zitten of meer hopgiften gebruikt worden. Beginners denken dat altijd, maar ongeacht het recept is het proces altijd vrijwel identiek... :brouwen:

Odin

Dank je voor de nuttige tips!

Een dankbare beginner.

Odin.

Jacques

Citaat van: Odin op 10-11-2013  01:12 uNieuw in de wereld van het bierbrouwen. En op zoek naar een zo simpel mogelijk recept. Gewoon om het in de vingers te krijgen. Mag natuurlijk wel lekker zijn!

Uiitgangspunten:
- bovengistend ... gist;
- één soort hop;
- één soort mout.

Fermentatie temperatuur zie ik van tussen 20 en 24 graden voor me. Schroten met mijn schrootmolen op 1 mm, maischen in mijn Speidel Braumeister 50 liter.

Wat zou dan een logisch begin zijn? Welke directie zouden jullie me adviseren te gaan?

Ik stel deze vragen niet vanuit luiheid. Meer vanuit het lezen van alle recepten (bewezen) en veel van de experimentele. En dan zie ik mensen tig soorten hop en mout gebruiken. En kruiden toevoegen. En dan denk ik: dat doe ik ook... later. Eerst maar eens iets drinkbaars maken, een basis leggen.

Mvg. Odin.

Een beetje jammer dat je een 50 liter versie hebt in plaats van de 20 liter versie van de Braumeister. Met de 20 liter versie hoef je je niet zo druk te maken over recepten als een Brewferm moutpakket koopt. Je hoeft alleen de mout te schroten en je Braumeister te vullen. Wel raad ik aan een Wyeast te kopen die past bij het biertype van het pakket. Je hoeft zelfs geen starter te maken. Bierbrouwen kan zo eenvoudig zijn.

RobinB

Citaat van: Jacques op 10-11-2013  14:15 uWel raad ik aan een Wyeast te kopen die past bij het biertype van het pakket. Je hoeft zelfs geen starter te maken. Bierbrouwen kan zo eenvoudig zijn.
Dat is afhankelijk van de SG en volume van je brouwsel en daarnaast de versheid (en hiermee de vitaliteit) van de gist.
Al gauw is het verstandiger om wèl een starter te maken, ik verwijs hiervoor naar de MrMalty calculator.
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Jacques

Citaat van: RobinB op 10-11-2013  14:20 uDat is afhankelijk van de SG en volume van je brouwsel en daarnaast de versheid (en hiermee de vitaliteit) van de gist.
Al gauw is het verstandiger om wèl een starter te maken, ik verwijs hiervoor naar de MrMalty calculator.
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Het is duidelijk dat jij nog niet werkt hebt met deze pakketten. Deze hebben een maximaal hoeveelheid mout van ongeveer 5 kg. De totale hoeveelheid suikers dat vergist moet worden is daarom bij deze pakketten nagenoeg gelijk.
Hoewel het aan de lage kant is kun je met met één pak Wyeast een batch laten vergisten. Ik heb het zelf al een paar keer gedaan. Soms dient het gemak de mens.

Overigens is het als de gist wat ouder is (ouder dan 3 maanden) wel aan te raden een starter te maken.

RobinB

Citaat van: Jacques op 10-11-2013  16:22 uHet is duidelijk dat jij nog niet werkt hebt met deze pakketten. Deze hebben een maximaal hoeveelheid mout van ongeveer 5 kg. De totale hoeveelheid suikers dat vergist moet worden is daarom bij deze pakketten nagenoeg gelijk.
Hoe verklaar je dan dat de begin SG van de pakketten varieert tussen 1055 en 1099 terwijl ze telkens voor 20 liter zijn?
Alleen bij die van 1055 zou ik het overwegen  om geen starter te maken indien mijn gist vers is.

CiteerOverigens is het als de gist wat ouder is (ouder dan 3 maanden) wel aan te raden een starter te maken.
Dat gaf ik inderdaad ook al aan. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 10-11-2013  17:07 uHoe verklaar je dan dat de begin SG van de pakketten varieert tussen 1055 en 1099 terwijl ze telkens voor 20 liter zijn?
Alleen bij die van 1055 zou ik het overwegen  om geen starter te maken indien mijn gist vers is.

De pakketten die ik bij mijn Braumeister heb gekregen (zelf uitgezocht) hadden allemaal een gewicht van zo'n 5 kg... Veel meer mout past ook niet in een Braumeister van 20 liter.
Maar ik heb ook begrepen dat er pakketten zijn waar suiker bij zit.

Nog even gekeken naar de andere pakketten en gezien dat er ook een aantal pakketten zijn met een hoger begin SG.
Als je 20 liter hebt met een begin SG van 1099 zul je inderdaad altijd een starter moeten maken.

Deze discussie over al dan niet het maken van een giststarter neemt niet weg dat de brouwpakketten handig zijn voor beginnende brouwers. Ze hoeven zich niet druk te maken over het samenstellen van de moutstort. Bijkomend voordeel is ook dat je niet allerlei moutrestantjes hebt. Heel handig. En als je dus een niet al te zwaar bier uitkiest kun je Wyeast gebruiken zonder een starter. Wanneer je keuze valt op een zwaar bier is het handig om korrelgist te gebruiken. Koop dan wel 2 zakjes!

Herman

Citaat van: Jacques op 10-11-2013  14:15 uEen beetje jammer dat je een 50 liter versie hebt in plaats van de 20 liter versie van de Braumeister. Met de 20 liter versie hoef je je niet zo druk te maken over recepten als een Brewferm moutpakket koopt.
Je kunt voor de 50 liter versie toch zo'n moutkorf kopen? Dan is dat 'probleem' ook meteen opgelost.

Jacques

Citaat van: Herman op 11-11-2013  23:16 uJe kunt voor de 50 liter versie toch zo'n moutkorf kopen? Dan is dat 'probleem' ook meteen opgelost.

Dat zou ik in ieder geval doen. Het is wel zo handig een kleinere hoeveelheid te kunnen brouwen om grondstoffen uit te proberen. Voor een beginner (die niet op de centen hoeft te letten) zijn de brouwpakketten van Brewferm heel erg geschikt.

JayDie

Citaat van: Oscar op 10-11-2013  11:52 uHet proces van het brouwen wordt niet moeilijker omdat er meer mouten in het recept zitten of meer hopgiften gebruikt worden. Beginners denken dat altijd, maar ongeacht het recept is het proces altijd vrijwel identiek... :brouwen:
Dit zou zomaar mijn vraag kunnen zijn. Ook ik heb de gedachte van één soort mout, één soort hop. Niet omdat het 'makkelijker' is, wel - lijkt me - om zo min mogelijk fouten te maken: "Ja, die mout moet je ook langer koken, hogere temperatuur, etc.". Als je één soort hebt en zaken maar op één moment (dan het mout, dan de hop, etc.) hoeft te doen, heb je minder omgevingsvariabelen en minder radertjes.

Geloof best dat ik hier later anders over ga denken :-P

RobinB

Wat bedoel je hiermee:
Citaat van: JayDie op 13-11-2013  08:52 u"Ja, die mout moet je ook langer koken"
?

Mout maakt wat "moeilijkheid" weinig uit, vooral omdat je normaliter alles in 1 keer stort. :)
Hopgiftschema's kan je daarentegen net zo complex maken (soorten, aantal en tijden) als je wilt.

Hoe minder je doet hoe minder fouten, maar als je bijvoorbeeld alleen cara120 gebruikt, gaat het ook met slechts 1 mout fout... ;)

JayDie

Citaat van: RobinB op 13-11-2013  21:10 uWat bedoel je hiermee:?

Mout maakt wat "moeilijkheid" weinig uit, vooral omdat je normaliter alles in 1 keer stort. :)
Hopgiftschema's kan je daarentegen net zo complex maken (soorten, aantal en tijden) als je wilt.

Hoe minder je doet hoe minder fouten, maar als je bijvoorbeeld alleen cara120 gebruikt, gaat het ook met slechts 1 mout fout... ;)
Ik dacht wel eens recepten gezien te hebben van "na x minuten op y temperatuur dat erbij" etc, daar doelde ik een beetje op. Heb nog geen ervaring, vandaar :-)

bierhenkie

Citaat van: JayDie op 14-11-2013  13:27 uIk dacht wel eens recepten gezien te hebben van "na x minuten op y temperatuur dat erbij" etc, daar doelde ik een beetje op. Heb nog geen ervaring, vandaar :-)
De totale kooktijd wordt door het gefaseerd toevoegen van hop en / of kruiden niet langer. Je moet alleen opletten op welk moment welke gift gedaan moet worden.

Verder kun je een hoop gedoe met je gist omzeilen door de eventuele suiker na de hoofdvergisting toe te voegen. Dan kan de gist het wat rustiger aan doen.

tjleet

Citaat van: JayDie op 14-11-2013  13:27 uIk dacht wel eens recepten gezien te hebben van "na x minuten op y temperatuur dat erbij" etc, daar doelde ik een beetje op. Heb nog geen ervaring, vandaar :-)
Dat zijn hoogstwaarschijnlijk uitzonderingen geweest.
En om ervaring op te doen: :brouwen: zoveel en vaak mogelijk.

JanEric

Misschien heb je een Duits recept gelezen waarbij decoctie wordt toegepast.
Daar moet je inderdaad na een bepaalde periode een deel van het maischbeslag apart nemen en op een andere temperatuur opwarmen.
Dit wordt  dan later weer aan het hoofdbeslag toegevoegd.

arluijen

Lol, maken we het niet allemaal wat moeilijk nu?

Om terug te gaan: ik zou gaan voor het "henielma" recept.

Je download BrouwVisie of BrouwHulp.
Geeft aan hoeveel liter je batch gaat worden (zeg bijvoorbeeld 50 liter) en vul zoveel kilo/gram pilsmout in tot je bij een SG bent van om en nabij 1.060.

Gebruik gewoon een standaard maischschema van je speidel.

Vul in diezelfde software in hoeveel hop je nodig hebt om op 28 IBU uit te komen. Als je iets moeilijker wil doen maak je daar 2 hopgiften van 1 bij start koken en 1 20 min. voor eind koken.

Als gist zou ik de fermentis US05 of T58 (bijvoorbeeld 2 zakjes, kun je narekenen op mrmalty) gebruiken, strooien op het wort en wegzetten bij 20 .. 21 ºC

Wachten, meten, meer wachten, wachten, wachten, op je nagels bijten, bottelen, wachten, op je handen gaan zitten, toch maar één open maken: genieten.

Odin

Dank je Arluijen! Mooi advies waar ik zeker mee aan de slag ga!

Mvg. Odin.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.