Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

2de Brouwsel: Hoe krijg ik meer body/smaak?

Gestart door Lord McAle, 03-09-2013 13:45 u

Vorige topic - Volgende topic

Lord McAle

Hallo,

Een kleine 2 maanden geleden heb ik mijn eerste brouwsel ooit gemaakt, een blik Munton's IPA Bitter, die ik zelf nog ge-dryhopt heb. Het resultaat is zeker niet onaardig, het bier smaakt prima. Wel wat weinig body, en door de wat hoge vergistingstemperatuur wat weinig schuim.

Nu wil ik binnenkort een 2de brouwsel gaan maken. Ik wil natuurlijk iets beters maken dan de eerste keer. Mijn doel is om een lekkere IPA te brouwen. Nu vraag ik me af wat de beste volgende stap is, uit jullie ervaring:

- Nog een keer een blik, gewoon voor de ervaring
- Brouwen met moutextract & hop
- Meteen aan de slag met echte mout

Ik zit zelf de denken aan moutextract. Hiermee hoef je nog niet het hele process zelf te doen (en ook nog niet alle investeringen te doen) en heb je wel veel meer invloed op het eindresultaat.

Graag jullie mening/advies.

Groeten
Lord McAle

John

foz

Blik met moutextract in plaats van suiker zal ook wel een vollere body opleveren. Minder water gebruiken betekent dat hij vooral bitterder wordt omdat de hopgift in het blik op meer water is afgestemd. Dat laatste is wellicht bij een IPA minder een probleem dan bij andere stijlen.

ThebarmanTM

Je kan als basis evt een blik gebruiken en de suiker die je normaal moet toevoegen vervangen door moutextract in poedervorm. Dat geeft al heel wat meer smaak en body. Ook kan je nog experimenteren met de gist. Gebruik eens een (korrel)gist van een ander merk. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een giststam speciaal geschikt voor jou type bier. Geeft ook al weer een wereld van verschil (naar mijn mening).

Als je de hobby echt leuk vindt en vol gaat houden dan ga je toch wel naar de "vol mout". Dat verschil met blikbrouwen was naar mijn beleving enorm! VEEL meer werk uiteraard, maar het resultaat was er ook naar!

Als tussenstap zou je naar een "minimaisch" kunnen kijken. Deels met mout zelf maischen en filteren e.d. en de rest aanvullen met blik of poeder.

Alvast veel plezier en een smakelijk resultaat toegewenst!

Vergelijkbare Topics (7)

20366

Reacties: 3
Gelezen: 1905

28107

Reacties: 26
Gelezen: 14934

42957

Reacties: 15
Gelezen: 1441

19271

Gestart door COUSCOUS

Reacties: 8
Gelezen: 3158

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.