Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bierblikbrouwen vraagje

Gestart door Bluezy, 03-09-2013 10:45 u

Vorige topic - Volgende topic

Bluezy

Beste mensen, ondertussen ben ik bezig met mijn 11 bierblikbrouwexperiment.
De eerste zes zijn op dronk nu en ze vallen allemaal goed mee.
Die zes zijn: Diabolo, Tripel, Ambiorix, Diabolo (maar met Fermentis S33 gist ), Oud Vlaams Bruin en een Tripel/Galia met S33 gist en toegevoegd zoethout (super lekker!).
Wat me opvalt is dat al deze bieren behalve het Oud Vlaams Bruin dezelfde bruin/rode kleur hebben wat me vooral stoort bij de Tripel die toch een gouden kleur zou moeten hebben. Weet iemand hoe dat komt en wat er eventueel aan te doen is? Ook is de schuimkraag bij al mijn bieren vrij snel verdwenen.
Mijn werkwijze: eerst laten vergisten op kamertemperatuur (± 20°), overhevelen met autosyfon naar ander vat en dan de donkere kelder in (± 16°) voor een week of drie en dan op fles (SG meting en suiker toevoeging), enkele dagen op kamertemperatuur en dan de kelder in voor minstens een week of 8.
Wat ik al geleerd heb: andere gisten geven andere smaken, proper werken, geduld wordt beloond en dat het een verslavende hobby is met heel veel voldoening :-)

ThebarmanTM

Als je meer grip op bijvoorbeeld de kleur wilt hebben dan kan je misschien beter met moutextract gaan werken (vloeibaar of poeder). Dan kan je eventueel meteen ook zelf met hop aan de slag. Nog meer invloed op het resultaat.

RobinB

Voor echt blonde bieren werk je beter met mout. De extracten zijn al een keer gekookt en ik vermoed dat dat het kleureffect veroorzaakt. Bij extractsiroop gaat de verkleuring nog verder in het blik, met poeder hebt je dat niet (nauwelijks).

Jacques

Citaat van: RobinB op 04-09-2013  20:50 uVoor echt blonde bieren werk je beter met mout. De extracten zijn al een keer gekookt en ik vermoed dat dat het kleureffect veroorzaakt. Bij extractsiroop gaat de verkleuring nog verder in het blik, met poeder hebt je dat niet (nauwelijks).

Ook moutextractpoeder geeft een donkere kleur is mijn ervaring. Met bleke mout kun je een veel lichter blond bier brouwen, maar ik denk dat Bluezy daar nog niet aan toe is. Alles op zijn tijd. Komt nog wel als het brouwvirus hem blijft vasthouden.

RobinB

Citaat van: Jacques op 04-09-2013  21:30 uOok moutextractpoeder geeft een donkere kleur is mijn ervaring. Met bleke mout kun je een veel lichter blond bier brouwen
Dat is precies wat ik ook schrijf... ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 04-09-2013  21:31 uDat is precies wat ik ook schrijf... ;)

Citaat van: RobinB op 04-09-2013  20:50 uBij extractsiroop gaat de verkleuring nog verder in het blik, met poeder hebt je dat niet (nauwelijks).

Hmmm  :weetniet:

RobinB

Dat gaat over verdere verkleuring in blik (of bij bewaren). Dat heb je inderdaad niet (of nauwelijks) bij extractpoeder. Wel goed blijven lezen Jacques! ;D

Jacques

Citaat van: RobinB op 04-09-2013  22:11 uDat gaat over verdere verkleuring in blik (of bij bewaren). Dat heb je inderdaad niet (of nauwelijks) bij extractpoeder.

Allereerst is het voor mij de vraag of deze stelling juist is. Bij kamertemperatuur verloopt de Maillardreactie uiterst langzaam.

En verder doet dat niets af aan mijn constatering dat je ook met moutextractpoeder geen echte licht blonde bieren kunt brouwen. Die suggestie wekte je namelijk wel.

RobinB

Citaat van: Jacques op 04-09-2013  22:40 uAllereerst is het voor mij de vraag of deze stelling juist is. Bij kamertemperatuur verloopt de Maillardreactie uiterst langzaam.
Maar ze gaan wel door. Zeker bij een houdbaarheid van zo'n blik van meerdere jaren gaat dat tzt een merkbaar effect geven.

CiteerEn verder doet dat niets af aan mijn constatering dat je ook met moutextractpoeder geen echte licht blonde bieren kunt brouwen. Die suggestie wekte je namelijk wel.

Dat suggereer ik juist niet, zie:
Citaat van: RobinB op 04-09-2013  20:50 uVoor echt blonde bieren werk je beter met mout.
En gevolgd door:
CiteerDe extracten zijn al een keer gekookt en ik vermoed dat dat het kleureffect veroorzaakt.
Extracten is meervoud en slaat op zowel siroop als poeder.

Jacques

Laat maar...

Gewoon niet reageren. Wanneer leer ik dat nou?

Vergelijkbare Topics (7)

5290

Gestart door Petor

Reacties: 2
Gelezen: 1711

44969

Reacties: 16
Gelezen: 1354

36967

Gestart door WouterD

Reacties: 21
Gelezen: 3570

32506

Reacties: 4
Gelezen: 1586

22163

Gestart door smaalle

Reacties: 7
Gelezen: 2858

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.