Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier zonder bezinksel?

Gestart door Reinout, 18-06-2013 20:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Reinout

Ik heb me vandaag helemaal suf gezocht op dit forum maar kan helaas geen eenduidig antwoord vinden op deze vraag:

Welke opties zijn er om bier te bottelen zonder bezinksel in je fles te krijgen?

Ik wil graag mijn flesjes bier plat in de koelkast kunnen leggen waardoor hergisting op fles niet de meest ideale oplossing is.
Nu heb ik verschillende opties op dit forum gezien waarvan ik de werking niet snap en alleen maar meer vraagtekens krijg.

Iets met carboniseren?
Tegendrukvullers?
CO2 en keggen?

Zou iemand mij wat meer wereldwijs kunnen maken op dit onderwerp door te antwoorden of een goed topic aan te kunnen dragen?
Alvast bedankt! :)

RobinB

1) filtreren
2) geforceerd carboniseren
3) afdrukken onder tegendruk

Presto!

Zie verder de zoekfunctie/tags voor iedere stap. ;)

Reinout

Citaat van: RobinB op 18-06-2013  20:09 u1) filtreren
2) geforceerd carboniseren
3) afdrukken onder tegendruk

Presto!

Zie verder de zoekfunctie/tags voor iedere stap. ;)

Bedankt voor je reactie.
Het verder zoeken m.b.v. de zoekfuctie en tags is juist het probleem, zie door de bomen het bos niet meer...
Ik zal proberen mijn vraag te verduidelijken in meerdere vragen:

- Moet ik per se filtreren?
- Waarmee moet ik filtreren?
- Wat doe je bij geforceerd carboniseren?
- Hoe doe ik dat?
- Wat heb ik daarvoor nodig?
- Hoe vul ik af onder tegendruk?
- Wat heb ik daarvoor nodig?

Sjaak_Deventer

Omslachtige methode, maar 'methode de champenoise'!

RobinB

Citaat van: Reinout op 18-06-2013  20:41 u- Moet ik per se filtreren?
ja
Citeer- Waarmee moet ik filtreren?
zie Brouwland/markt/vdkooy
Citeer- Wat doe je bij geforceerd carboniseren?
koolzuur in het bier
Citeer- Hoe doe ik dat?
bijvoorbeeld in een fust met CO2 en een drukregelaar
Citeer- Wat heb ik daarvoor nodig?
fustjes/kegs, CO2 en de bijbehorende benodigdheden zoals ook voor tappen.
Citeer- Hoe vul ik af onder tegendruk?
met een tegendrukvuller, zie Brouwland/markt/ vdkooy of doehetzelf topics alhier
Citeer- Wat heb ik daarvoor nodig?
Bovenstaande apparatuur. :)

HermanH

Citaat van: Sjaak_Deventer op 18-06-2013  20:44 uOmslachtige methode, maar 'methode de champenoise'!
De methode vind ikzelf niet erg omslachtig, ik maak zelf reeds jaren schuimwijn. Zou wel 75l-flessen gebruiken en een droesemdopjes onder de kroonkurk plaatsen. Zo heb je al het vuil mee bij het degorgeren. Allen blijft de vraag: "kan je dit ook bij bier doen", gezien (schuim-)wijn geen eiwitten bevatten en dus ook niet schuimt zoals een biertje, ook al doe je dit tegen het vriespunt aan. (om overdadig schuimen te voorkomen) OK, bij bier heb je een kleinere druk dan schuimwijn, (+/- 2,2 bij bier tov 5 à 6 bar bij schuimwijn) doch ivm dat schuimen blijft die vraag toch hangen....?
Heb ooit eens een filmpje gezien waarbij iemand de flessen op hun kop liet bevriezen in gemalen ijs, als de prop goed bevroren was zodat deze er niet meer uit kon, dan de kroonkurk eraf en snel al het "vuil" af- of uitschrapen en snel terug een kroonkurk erop. Dit zal ook wel lukken, doch dat vind ik dan zelf wél een hoop werk...?

RobinB

Dat kan ook bij bier uiteraard, het wordt alleen weinig gedaan omdat filteren, carboniseren en afvullen onder druk veel efficiënter gaat. :)

Deus is wel een bier waarbij ze de methode champanoise (zeggen) toe (te) passen.

Reinout

Mijn dank voor de reacties :)

Als ik het goed begrijp is het filtreren, carboniseren en onder druk afvullen makkelijker maar een stuk duurder om te doen dan de methode de champenoise.

Harris Vinbrite filtreerset voor wijn of bier: 24,50

Drukvat Soda-Keg, 2e hands zonder toebehoren. Inhoud 19 liter 42,40

Afvulpistool BEERGUN 135,-

En dan zou de CO2, manometer + toebehoren om alles op elkaar aan te kunnen sluiten ook nog eens rond de 220,- zijn.
(en hebben we al behoorlijk bezuinigd op het filtreerapparaat)

Ik kom op een totaal op een bedrag tussen de 400 en 500 euro.

Is dit normaal?
Zie ik goedkopere oplossingen over het hoofd?

heijligers

Citaat van: Reinout op 18-06-2013  23:09 uIk kom op een totaal op een bedrag tussen de 400 en 500 euro.

Is dit normaal?
Zie ik goedkopere oplossingen over het hoofd?
Je kunt je flessen natuurlijk ook niet neerleggen in de koelkast. Of zijn er principiële bezwaren tegen het rechtopstaand bewaren van bierflesjes in de koelkast?

RobinB

Vergeet de CO2 fles niet (en vullingen). had je al :)

Je begrijpt waarschijnlijk nu ook waarom maar heel weinig hobbybrouwers dat allemaal doen?
;)
Je schiet er ook nog eens heel weinig mee op... Maar das persoonlijk natuurlijk.

Reinout

Citaat van: heijligers op 18-06-2013  23:13 uJe kunt je flessen natuurlijk ook niet neerleggen in de koelkast. Of zijn er principiële bezwaren tegen het rechtopstaand bewaren van bierflesjes in de koelkast?

Er passen meer flesjes in mijn koelkast als ze zouden liggen  ::)
En daarbij zou het makkelijker zijn om ze bijvoorbeeld mee te nemen naar vrienden en familie.
Ook word dan elke druppel uit het flesje gebruikt wat mij een goed gevoel zou geven :)

Citaat van: RobinB op 18-06-2013  23:14 uVergeet de CO2 fles niet (en vullingen). had je al :)

Je begrijpt waarschijnlijk nu ook waarom maar heel weinig hobbybrouwers dat allemaal doen?
;)
Je schiet er ook nog eens heel weinig mee op... Maar das persoonlijk natuurlijk.

Het is me nu wel duidelijk dat dit alleen aangeschaft hoeft te worden als ik echt heel graag van mijn bezinksel af zou willen.
Denk dat het verlanglijstje voor mijn verjaardag, sinterklaas en kerst opeens een stuk langer is geworden ;)
(Aan de andere kant, ik heb wel eens een telefoon gekocht die duurder is dan dit totaalbedrag, misschien moet ik het gewoon aanschaffen zodra ik zeker weet dat deze hobby blijvend is)

HermanH

Misschien een minder dure oplossing dan al dat CO2-gedoe?

Op die Australische site uit het filmpje staan ze dus te koop:
http://sedexbrewing.com//

Oscar

Citaat van: Reinout op 18-06-2013  20:03 uIk wil graag mijn flesjes bier plat in de koelkast kunnen leggen waardoor hergisting op fles niet de meest ideale oplossing is.

En waarom niet ? De Hergisting vindt gewoon plaats op kamer temperatuur en na 2 weken kun je ze dan gewoon in de koelkast leggen. Het gist depot zal zich dan in de lengte van de fles gaan afzetten. Daar is toch niets mis mee ? En het uitschenken kan ook gewoon, wellichjt komt er ietsje meer gist mee in je glas, maar gist is gezond en doet niet heel veel af aan de smaak.

Kwestie van anders denken (Buiten de hokjes)   :)  Oftewel : Maak het je zelfs niet te moeilijk.... :brouwen:

Reinout

Citaat van: HermanH op 18-06-2013  23:48 uMisschien een minder dure oplossing dan al dat CO2-gedoe?

Volgens mij is dit product alleen geschikt voor flesjes met schroefdraad. (Zogenaamde twist-off flesjes)

Citaat van: Oscar op 18-06-2013  23:58 uEn waarom niet ? De Hergisting vindt gewoon plaats op kamer temperatuur en na 2 weken kun je ze dan gewoon in de koelkast leggen. Het gist depot zal zich dan in de lengte van de fles gaan afzetten. Daar is toch niets mis mee ? En het uitschenken kan ook gewoon, wellichjt komt er ietsje meer gist mee in je glas, maar gist is gezond en doet niet heel veel af aan de smaak.

Kwestie van anders denken (Buiten de hokjes)   :)  Oftewel : Maak het je zelfs niet te moeilijk.... :brouwen:

Ik prefereer toch een biertje met zo min mogelijk bezinksel/gist erin.
Dus of ik moet een grotere koelkast regelen zodat de flesjes kunnen staan, of ik moet flesjes zonder bezinksel regelen ;)

Oscar

Citaat van: Reinout op 19-06-2013  00:17 uIk prefereer toch een biertje met zo min mogelijk bezinksel/gist erin.

Tappen met gefoceerd carboniseren !!  :brouwen:

RobinB

Citaat van: HermanH op 18-06-2013  23:48 uMisschien een minder dure oplossing dan al dat CO2-gedoe?

Leuk!
Dat is een makkelijkere versie vd methode champanoise. :)

RobinB

Citaat van: Reinout op 19-06-2013  00:17 uIk prefereer toch een biertje met zo min mogelijk bezinksel/gist erin.
Het helpt dan ook om je bier goed te laten klaren en minimaal één keer over te hevelen.
Voorzichtig hevelen elke keer met een hevel met droesemkapje.

Dan krijg je nauwelijks gist in je fles en is het laagje bezinksel slechts een mm oid.

Als je dat rustig laat staan in je glas en voorzichtig uitschenkt, dan heb je mooi helder bier in je glas! :)

tjleet

Citaat van: Reinout op 18-06-2013  23:24 uOok word dan elke druppel uit het flesje gebruikt wat mij een goed gevoel zou geven :)
Jij maakt toch lekker bier? :weetniet: Dan zal die laatste druppel (met of zonder gist) toch ook geen probleem zijn ;(

Reinout

Citaat van: RobinB op 19-06-2013  08:12 uLeuk!
Dat is een makkelijkere versie van de methode champanoise. :)

CiteerThe innovative, universal design of the BRODIE means it is reusable and fits standard glass screw top stubbies or bottles.

Dus alleen schroefdopflesjes helaas...

RobinB

Dat wel inderaad, maar toch een leuk product. :)
Er zijn zoveel interessante spullen, helaas is daarvan weinig lokaal verkrijgbaar.

RobinB

Citaat van: tjleet op 19-06-2013  08:30 ujJ maakt toch lekker bier? :weetniet: Dan zal die laatste druppel (met of zonder gist) toch ook geen probleem zijn ;(

Daarnaast, verliezen heb je toch, ook bij filtreren.

Ronald_

Ja kan ook een laboratorium centrifuge kopen. Dan beperkt je bezinksel tot een minimum.

http://www.homebrewtalk.com/f14/would-you-centrifuge-366889/

RobinB

Wat wil je precies centrifugeren?
Het bier al met laagje gist in de fles?

Wordt al met al nog een factor 10 duurder...

Reinout

Vanwege de prijs heb ik toch maar besloten te moeten leven met bezinksel.
Houdt dus in dat ik minder bier koud kan zetten.

Citaat van: tjleet op 19-06-2013  08:30 uJij maakt toch lekker bier? :weetniet: Dan zal die laatste druppel (met of zonder gist) toch ook geen probleem zijn ;(

Klopt, maar dit is niet de enige reden waarom ik geen bezinksel in mijn fles wil hebben.

Citaat van: Ronald_ op 20-06-2013  10:58 uJa kan ook een laboratorium centrifuge kopen. Dan beperkt je bezinksel tot een minimum.

http://www.homebrewtalk.com/f14/would-you-centrifuge-366889/

Ziet er redelijk prijzig uit...

Ronald_

Citaat van: RobinB op 20-06-2013  16:30 uWat wil je precies centrifugeren?
Het bier al met laagje gist in de fles?

Wordt al met al nog een factor 10 duurder...

Nee, centrifugeren voor het bottelen uiteraard! Valt er niet een 'in-line' centrifure te bouwen die op een boorkop kan? (gat in de markt!)

Vergelijkbare Topics (7)

16466

Reacties: 22
Gelezen: 8300

2995

Gestart door Jori

Reacties: 5
Gelezen: 4735

37043

Reacties: 2
Gelezen: 1455

29031

Reacties: 15
Gelezen: 4415

20403

Gestart door tommyboy

Reacties: 26
Gelezen: 8233

7394

Reacties: 18
Gelezen: 13647

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.