Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Filterprobleem bij een HERMS

Gestart door orangeloo, 01-05-2013 13:57 u

Vorige topic - Volgende topic

orangeloo

Ik heb nu voor de tweede keer dat tijdens het maischen met mijn HERMS de hevelfiltel (Javal) door het filterbed verstopt raakt.
De eerste keer heb ik de rvs mantel vermaakt, zodat deze nog losser rond de binnen buis kwam te zitten.
Maar nu heb ik het weer  >:D bij dit recept. Dus met 16 % tarwe en 16 % haver.
Nu vroeg ik mij af. Hoelang wachten de HERMS gebruikers voor ze gaan rond pompen?

hansm

Citaat van: orangeloo op 01-05-2013  13:57 uHoelang wachten de HERMS gebruikers voor ze gaan rond pompen?

Een minuut of 5.

Ik heb nooit filterproblemen, ook niet als ik een kwartier wacht of 50% tarwe gebruik. Maar ik heb dan ook geen javal-filter in mijn maischketel. Gewone sleufjes in een koperen pijp, zonder RVS-mantel.

orangeloo

Citaat van: hansm op 01-05-2013  14:07 uEen minuut of 5.

Ik denk zelf dat het komt omdat ik te vroeg begin met rond pompen.
Meestal ga ik pompen praktisch gelijk na het toevoegen van de mout.
Misschien toch beter in het vervolg even wachten  :brouwen:

Adrie

Wachten helpt zeker. Ik wacht minimaal 10 minuten voordat ik ga rondpompen en heb nooit filterproblemen. Ik heb trouwens een filterplaat, geen Javal filter.

orangeloo

Het probleem is eigenlijk begonnen na dat ik in mijn broeskop de gaatjes groter heb geboord.
(op de foto nog de kleine gaatjes)

hansm

Citaat van: orangeloo op 01-05-2013  14:27 uHet probleem is eigenlijk begonnen na dat ik in mijn broeskop de gaatjes groter heb geboord.

Pomp je daardoor sneller rond, bijvoorbeeld omdat de weerstand lager is?

orangeloo

Citaat van: hansm op 01-05-2013  15:08 uPomp je daardoor sneller rond, bijvoorbeeld omdat de weerstand lager is?

Ik denk inderdaad dat dat het probleem is, en dat in combinatie met te vroeg starten met rond pompen.

John

Citaat van: Adrie op 01-05-2013  14:25 uWachten helpt zeker. Ik wacht minimaal 10 minuten voordat ik ga rondpompen en heb nooit filterproblemen. Ik heb trouwens een filterplaat, geen Javal filter.
Idem

Vergelijkbare Topics (7)

8476

Reacties: 26
Gelezen: 11978

38150

Reacties: 12
Gelezen: 2634

5749

Reacties: 37
Gelezen: 10770

21645

Reacties: 44
Gelezen: 13675

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.