Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoppellets overblijfselen filteren

Gestart door Richie, 27-02-2013 08:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Richie

Hallo forum,

Als ik bier maak (2x gedaan) dan loop ik tegen een probleem aan met overblijfselen van hoppellets.
Die probeer ik eruit te filteren als ik het bier overhevel vanuit pan naar vergistingsemmer. Dat doe ik d.m.v. een vergiet en een neteldoek (uitgekookt).
Die neteldoek span ik over de emmer heen (met een beetje speling) en daar laat ik het bier in lopen.
Maar dat verstopt na 1 minuut al vanwege de overblijfselen van hoppellets en dan kan ik erg lang wachten.
Duurt echt uren voordat ik het over heb die emmer in. Wat een beetje helpt is een beetje schommelen en met een lepel prikken in die neteldoek. Maar ik maak er wel een lekkere kleverige bende van op de vloer die manier.
Maar er moet toch een betere manier zijn. Ik heb ook al geprobeerd om die whirlpool (geen idee hoe dat in het Nederlands heet, dat vond ik op een Engelstalige site) te doen, maar dan moet je erg lang wachten en dan hang je het hevel erin en vervolgens roer je per ongeluk alles wat een beetje naar de bodem is gezakt weer op, dus dat werkte niet bij mij.
Dus heeft iemand een handige tip voor het kwijt raken van hop pellets overblijfselen?
Of zit ik moeilijk te doen voor niets en kan ik het gewoon vanuit de pan mee schenken de emmer in en zakt het vanzelf naar de bodem daar? (Zonder bijsmaakjes aan het bier te veroorzaken)
Loop ik een groot risico op bacteriën in het bier als ik 2 uur bezig ben het in de emmer te krijgen?
En ik vraag me ook af hoe het zit met spullen die zijn uitgekookt. Bijvoorbeeld die neteldoek kook ik 10 minuten, dan is alles goed ontsmet hoop ik.
Als ik die neteldoek dan een uurtje of wat onder water in het pannetje laat staan voordat ik het gebruik is het dan nog steeds vrij van bacteriën?

cpmb

Hallo,
Voor het overhevelen met filteren zou ik een JAVAL filter gebruiken (en maken)
voor informatie zie Even voorstellen: het JAVAL hevelfilter

Dit filter is makkelijk te maken en kost niet veel ± 20 euro en wat handenarbeid.
Voor een uitgebreid stappen plan zie de beschrijving van fwouters in datzelfde topic (fwouters beschrijving)

@fwouters bedankt hiervoor, ik heb ongeveer dezelfde manier gevolgd :D

Gerald

Je zou natuurlijk ook hopbloemen ipv pellets kunnen gaan gebruiken. Eventueel in combinatie met een javalfilter.

hobbybob

- Hopbloemen
 - Hopzakjes
 - JAVAL

Zelf heb ik nog nooit pellets gebruikt ( omdat ik de bloem variant altijd wel kan krijgen ) ik gebruik wel altijd hopzakjes ( lekker gemakkelijk, aan het einde van de kook periode eruit en uitpersen weinig verlies ).

Mijn JAVAL koste wel degelijk 20 euro hoor ( ook wel meer )

- 2 meter koper
 - 4 "knietjes"
 - 1 driesprong
 - 1 meter RVS vlechtwerk 18 mm ( http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290463098467&ssPageName=ADME:L:OU:NL:1123 )
 - 2 RVS slangenklemmen

Alleen al met het RVS vlechtwerk en de 2 rvs klemmen zat ik al over de 15 euro

Adrie

Richie, jouw probleem is precies de reden dat ik geen pellets gebruik, maar bloemen in hopzakjes. Deze vis je na het koken uit het wort, perst ze uit tegen de wand van de ketel en klaar.

Als ik al eens pellets gebruik (sommige hopsoorten kun je soms alleen als pellets krijgen), dan laat ik de hoprommel en eiwitten eerst bezinken (dit gebeurt grotendeels tijdens het koelen met de dompelkoeler), dan hevel ik voorzichtig het wort van bovenafaan in het gistvat. Op deze manier komt er bijna niets mee als je voorzichtig bent.

Richie

Ja die hopbloemen lijkt me ook wel wat. Maar ik heb pellets in pakken van 250 gram gekocht dus ik heb nog even te gaan met wat ik in huis heb :)

seed7

Als je pellets in een soort theezakje-achtig iets stopt, zou dat werken?

s7.

Croch

Hoi,

Ik gebruik bijna altijd pellets. Om te filteren na het koken en koelen giet ik wort voorzichtig over een gespannen theedoek (wel gekookte uiteraard) die ik strak gespannen heb met een emmer waar ik de bodem uit heb gezaagd. Ik maak maar 20 liter per keer en het duurt ongeveer 15 minuten voordat alles gefilterd is, maar dat geeft mij mooi de tijd het een en ander schoon te maken. Het wort in het gistvat is mooi helder en alle meuk blijft mooi achter in de theedoek.

Dorstige Alexander

Ik gebruik een javal en sinds kort hopzakjes met pellets (ja dat werkt ook ja).

Feen filterproblemen meer gehad sindsdien.

ciesvandekwis

Vroeger gebruikte ik een combinatie van bloemen en pellets, bloemen fungeren als filter. Over mijn klassieke hevelfilter spande ik een 2-tal hopzakjes (vooraf gekookt en natgemaakt). Hield toch wel heel wat tegen.
Nu: na koken whirlpoolen, 15' wachten, koelen met spiraal en hevelen met javalfilter, initieel soms wat prut mee, maar eens het goed loopt, krijg ik vrij helder wort.
Na hoofdgisting een kwestie van voorzichtig te hevelen naar lagervat, dan blijft het meeste wel achter. Met het lageren zakt de rest dan wel uit.

ZzemutaHh

Citaat van: Dorstige Alexander op 27-02-2013  13:17 uIk gebruik een javal en sinds kort hopzakjes met pellets (ja dat werkt ook ja)

Geen filterproblemen meer gehad sindsdien.

Echt? Ik heb een paar dagen geleden een soortgelijke vraag gesteld omdat mijn Javalfilter vastliep met die pellet-troep.
Ik stond al op het punt al mijn pellets weg te fli#$eren en te vervangen door bloemen (met hopzakjes), maar het was nooit in me opgekomen hopzakjes met pellets te combineren. Dat ga ik dus maar eens proberen...

Zucht.. Waarom bedenk ik dit niet zelf...

Dorstige Alexander

Citaat van: ZzemutaHh op 27-02-2013  14:37 uEcht? Ik heb een paar dagen geleden een soortgelijke vraag gesteld omdat mijn Javalfilter vastliep met die pellet-troep.
Ik stond al op het punt al mijn pellets weg te fli#$eren en te vervangen door bloemen (met hopzakjes), maar het was nooit in me opgekomen hopzakjes met pellets te combineren. Dat ga ik dus maar eens proberen...

ik heb in dat topic nochtans net hetzelfde gezegd :)

Ik gebruik wel een dubbele hopzak, uit veiligheid dat de pellets er wel degelijk zoveel mogelijk in blijven zitten. En dat lukte behoorlijk goed

Henielma

Het helpt als je in ieder geval van 1 hopsoort bloemen gebruikt en deze 5 minuten laat bezinken na het plaatsen van het hevelfilter. De palletresten zakken dan mooi op de bloemen die de pallets en de eiwitten dan filteren.

JAVAL

Dit is de bodem van mijn kookketel na het koken en filteren met een JAVAL ringfilter van 25 liter wort met zowel hoppellets als hopbloemen

En dit is de passeerdoek waardoor al die 25 liters zijn gelopen, behoorlijk schoon, geen partikeltjes

Hai

Citaat van: ZzemutaHh op 27-02-2013  14:37 uEcht? Ik heb een paar dagen geleden een soortgelijke vraag gesteld omdat mijn Javalfilter vastliep met die pellet-troep.

Het werkt echt goed, doe het al jaren.

Jacques

Zelf ben ik niet zo van de filterdoeken en hopzakjes. Ik werk tegenwoordig enkel met een javalfilter.
Na jaren lang doeken uitspoelen en uitwassen vind ik dat wel zo fijn. En qua helderheid maakt het niets uit. De foto van passeerdoek laat het eigenlijk ook zien. Dat kleine beetje bruin spul dat je ziet, zakt wel uit na de vergisting.

Cisdevésser

Citeer
Citaat van: Cisdevésser op 09-01-2013  18:13 uHoi,

Voor de hoppellets gebruik ik nu een RVS strooibus, omgebouwd tot thee-ei, diameter 7 cm, hoogte 10 cm.
Van de verkijgbare thee-eieren zijn de gaatjes meestal te groot.
Kleine gaatjes erin gemaakt met een kraspen met widiapunt, stuk rondhout in de bankschroef, hamertje erbij en tikken maar.
Van RVS-strip een hengsel eraan gemaakt.
Gisteren voor het eerst gebruikt met 30 gram pellets.
Gewoon in de kookketel gehangen, zit zeer royaal onder het oppervlakte.
Na het koken zat dit busje ongeveer half vol met groene prut.
Ik schat dat ongeveer 95 % van de pellets in het busje is gebleven, alleen in het begin was er een groene waas op het oppervlak zichtbaar.
Wat er niet in je wort komt hoef je er ook niet uit te filteren

Overigens gebruik ik alleen pellets voor de bitterhop, de aromahop is in de vorm van bloemen, deze dienen dan tevens om te filteren na het koken.

groetjes....CIS

Richie

Bedankt voor de handige tips. Ik ga het eens proberen met hopzakjes het weekend en later iets bouwen ervoor aan de hand van jullie voorbeelden.

PP

[reactie op bovenstaande foto]

Een foto heb ik helaas (nog) niet maar ik gebruik een RVS koffiefilter (inhoud 2,5 l, diameter 1,5 dm, hoogte 1,5 dm) uit een kantinekoffiezetapparaat.
De openingen zijn voldoende klein om het hopeiwit neerslag tegen te houden en voldoende groot om het wort in korte tijd te kunnen verwerken.

Na koken en tijdens het afkoelen laat ik de drab bezinken. De vloeistof wordt afgetapt ca. 2,5 cm boven de bodem van de kookketel via een kraan.
Het wort klettert via het metalen filter in het gistvat (goede zuurstofopname). Dit duurt maximaal 5 min.
De laatste 1-2,5 l (afhankelijk van de gebruikte hoeveelheid hop) is een dikke brij die ik gedurende enkele minuten laat uitlekken.
Uiteindelijk blijft er ca. 0,5 - 1 l "dikke spinazie" over.

Het RVS filter is eenvoudig te steriliseren en weer schoon te spoelen.
Mijn ervaringen met doeken: filtreert te goed en slaat dicht. Er bestaan wel grovere nylondoeken die goed functioneren maar toch ook lastig schoon te maken zijn.

Groet, Paul

Vergelijkbare Topics (7)

24621

Reacties: 22
Gelezen: 9886

35985

Reacties: 2
Gelezen: 1110

31793

Reacties: 10
Gelezen: 3555

5723

Gestart door Frans007

Reacties: 27
Gelezen: 15511

34089

Reacties: 25
Gelezen: 5222

9081

Reacties: 3
Gelezen: 2863

35323

Reacties: 9
Gelezen: 2092

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.