Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Kan deze fles een biertje aan?

Gestart door Erick, 04-01-2013 21:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Erick

Ben van plan binnenkort een 20+% bier te gaan brouwen
(vergelijkbaar met de 120 minutes Dogfishhead).
Lijkt me erg leuk om deze in  kleine flesjes te bottelen...
Onderstaande lijken mij wel aardig en betaalbaar, maar... Kunnen ze de druk aan denken jullie? Ervaringen?
http://www.vanderkooyjubbega.nl/aanbiedingen/zakfles-heup-flacon-inhoud-100-ml-doos-42-stuks.html

Ander ideeën uiteraard welkom :-)

hansm

Druk is toch niet afhankelijk van het alcoholpercentage?
Hoe wou je er trouwens überhaupt koolzuurdruk op krijgen? Lijkt me niet eenvoudig, tenzij je een manier vindt om onder druk af te vullen.

Oscar

Citaat van: hansm op 04-01-2013  21:26 uHoe wou je er trouwens überhaupt koolzuurdruk op krijgen?

Hergisting?  ;)  Mits de afsluiting gasdicht is, anders helpt onder druk afvullen ook niet. :)

hansm

Citaat van: Oscar op 04-01-2013  21:29 uHergisting?  ;)  Mits de afsluiting gasdicht is, anders helpt onder druk afvullen ook niet. :)

Met 20% alcohol :weetniet:
Supergist!  :proost:

Erick

Wilde niet suggereren dat druk afhankelijk is van alc %.
Bracht ik je op dat idee? Sorry hoor.

Nee, het betrof meer de uitleg waarom ik kleine flesje wilde (omdat: hoog alc %).
En natuurlijk de vraag of het flesje voldoende afdicht en dik genoeg is om druk te weerstaan.
Heb namelijk nooit gebotteld in dit soort flesjes en ook niet met schroefdop.
 :degroeten:

Erick

Ondanks dat het niet mijn bedoeling is om het recept hier tot in den treure te bespreken kan je via onderstaande link bij het concept komen.
http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/46237/head-on-a-pole-120

Erick

Citaat van: hansm op 04-01-2013  21:34 uMet 20% alcohol :weetniet:
Supergist!  :proost:
Champagnegist.

hansm

Citaat van: Erick op 04-01-2013  21:43 uChampagnegist.

Likeurgist  :dansen:

De-Geert

Werkt dat nog bij 20%, zelfs met champagnegist?
Ervaring mee?

Moet er eigenlijk wel koolzuur op? De 120 is ook zo'n beetje plat toch?
Je link geeft dit bericht:
CiteerRecipe not found - It may have been deleted or made private

Erick

Jammer dat die link niet blijft leven.
Na een minuut of 10 word ik automatisch uitgelogt...
Zal er nog eens op studeren.

Edit, deze link werkt beter:  ;)
http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/85003?&doid=50ec86c4e6f2b

De-Geert

Ben benieuwd hoe het uitpakt, wil zelf ook wel eens zo iets proberen.

Albertus

Misschien deze, althans om de de laatste ruk aan de vergisting te geven?

CiteerYEAST STRAIN: 4347  |  Eau de Vie™

A very good choice for alcohol tolerance and stuck fermentations. Produces a very clean, dry profile, low ester formation and other volatile aromatics.

Origin: France
Flocculation: Low
Attenuation: NA
Temperature Range: 65-80°F, 18-27°C
Alcohol Tolerance: 21% ABV

Bert

Gerb

Ik heb eens een 16% bier gemaakt met champagnegist (na eerst met biergist) en daar was de nagisting ook niet heel denderend. Omdat je veel alcohol en veel body hebt, wil je ook echt niet veel koolzuur in het bier hebben.

aldo

Even terug op flesjes.

Ik heb hier een 125 ml flesje van "Fentimans, Tonic water"(http://www.fentimans.com/) dit is een gefermenteerde tonic. (Vergelijkbaar met een gingerbeer)
Op dit flesje staan van die puntjes zoals op bierflesjes en de tekst "44 mm"

Misschien een idee daar na te vragen waar mini flesjes verkrijgbaar zijn?

RobinB

Brewferm champ gaat inderdaad tot zo'n 17% als ik me niet vergis. Hiervoor kan je inderdaad beter de Eau de Vie of een alcotec oid gebruiken.

Ze geven zelf ook al aan 15-20% neem maar aan dat het eerder bij 15 ligt dan 20. En dan veel restsuikers ivm onvolledige vergisting en geforceerde carbonisatie.

Volledig vergist/hergist gaat niet hetzelfde zijn als het origineel ben ik bang... ;)

Mbt het recept; is het niet handiger om deze gewoon hier te plaatsen ipv zo'n, al dan niet werkende, link?

Mbt de fles; ik denk niet dat die berekend is op enige druk.

Erick

- gist boeit me niet, geen onderdeel van mijn vraagstelling, dat komt vanzelf goed
- als de link werkt (zoals nu) is het een stukje beersmith dat ik wel handig vindt in gebruik
- ik zal de vraag over de flesjes aan Van der kooy stellen, daar komen ze vandaan, dus die heeft vast wat meer info.

Allen weer veel dank voor het meedenken.  :groots:

seed7

Een eventueel alternatief klein flesje dat zeker tegen druk kan is het Piccolo Champagne flesje, 180 ml.

s7.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.