Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nog een keer giststarter

Gestart door John, 09-12-2012 20:39 u

Vorige topic - Volgende topic

John

M.b.t. Mr. malty:
Dan had alleen een denkfout gemaakt door de datum van oogsten van de gist gemaakt (ik zou zeggen harvest=oogsten=slurrie uit gistvat), voor de rest klopte het.

M.b.t. de starter:
Toch nog een vraagje: als ik de starter zo goed als uit laat gisten en ik voeg er weer wort aan toe van SG 1.040 dan keldert het SG toch nog steeds, is tussentijds afgieten daarom niet beter?

RobinB

Citaat van: John op 03-06-2013  21:44 uM.b.t. Mr. malty:
Dan had alleen een denkfout gemaakt door de datum van oogsten van de gist gemaakt (ik zou zeggen harvest=oogsten=slurrie uit gistvat), voor de rest klopte het.
Nee, de denkfout zat hem in de te enten slurry. Je ent immers geen slurry, maar hebt een starter gemaakt.
Wanneer je echt enkel slurry van een eerder brouwsel had gebruikt, dán had de aanwijzing van ca. 1,5L slurry (niet opgekweekt, maar uit vorig brouwsel) waarschijnlijk correct geweest.
Ook al zou dat nooit mijn voorkeur hebben. Kennelijk wordt er uitgegaan van een vitaliteit van ca. 10% na deze periode bewaren.

CiteerM.b.t. de starter:
Toch nog een vraagje: als ik de starter zo goed als uit laat gisten en ik voeg er weer wort aan toe van SG 1.040 dan keldert het SG toch nog steeds, is tussentijds afgieten daarom niet beter?
Afgieten doe je bij opschalen vooral om alcoholtoxiciteit te voorkomen. Opschalen zonder afgieten kan ook, zelfs met geconcentreerde "voeding" giften, maar dat kan dus tot stapelingseffecten leiden.

John

Ok. Heb hem helemaal door nu. Bedankt.

John

Zou het een probleem zijn om bier te bottelen, de slurrie in het gistvat een week (of misschien 2)  te laten staan en er daarna nieuw wort op te zetten?

Jacques

Citaat van: John op 15-06-2013  11:02 uZou het een probleem zijn om bier te bottelen, de slurrie in het gistvat een week (of misschien 2)  te laten staan en er daarna nieuw wort op te zetten?

Ligt er aan.

Als het vat laat staan in een goed gekoelde koelkast bij zo'n 2 ºC is dat niet zo'n probleem.

Als je het vat laat staan bij kamertemperatuur dan heb je heel veel dode gistcellen (die had je eigenlijk al na de nagisting, maar dan nog heel veel meer). Die dode cellen dragen zeker niet bij aan een goede smaak. En omdat de gist veel van zijn reservestoffen kwijt is zal de vergisting niet zo snel opgang komen als bij goed bewaarde gist.

John

Dat koelen is geen probleem maar begrijp dat ik beter direct na het bottelen een gedeelte van de slurrie kan gebruiken voor een starter voor de brouw een week erna...

RobinB

Neuh, als je er weer een starter van maakt, maakt het niet zoveel uit. :)

DenMaarten

Citaat van: John op 03-06-2013  21:29 uRobin zeg even of ik het zo goed doe:

Interpretatie Mr. Malty zo goed:
Ale, SG 1.060, 27 liter, datum start opkweken (of moet ik gaan rekenen met de datum dat de slurrie uit gistvat kwam (harvest date?) 21 mei, repitching from slurrie (starter dus?). Dan komt er 187 ml. uit; dat is wel haalbaar!

en starter:
Eetlepel (hoe primitief!) slurry in erlenmeyer, 500 ml. wort erop, schudden als een bezetene, na 2 dagen nog een keer wort erop, weer schudden tot ik erbij neerval. Als ik ongeveer 187 ml gist heb in koelkast bewaren voor brouwdag, afgieten en alleen gist toevoegen...

Ik heb al een aantal test vergistingen gemaakt. 600 ml water met 60 gram moutextract en 2 gram Wyeast voeding koken. Na afkoelen 10 ml in een reageerbuis en enten vanuit een schuine buis. 12 uur later overgieten in een erlenmeyer met 50ml in totaal. Na 12 uur op de magneet roerder en wort erbij tot ca 150 ml. Na weer ruim 12 uur roeren in totaal de 600 ml toegevoegd. Roeren of niet roeren, wachten (2 dagen) of niet. Ik kom niet boven de 30 - 40 ml gist (bezinksel) uit.

Wat doe ik niet goed  ???

Iemand tips?

Groeten,
Maarten

RobinB

Je methodiek lijkt wel oke, je stappen echter teveel en te klein.
Je kan beginnen in 50 ml (vanaf plaat/schuine buis/ invriescup), dat bij activiteit opschalen naar 500 ml en dat vervolgens naar 2,5L (afhankelijk vd benodigde hoeveelheid).

DenMaarten

Aha duidelijk, ik doe te moeilijk :) Wanneer opgeschaald naar ca. 500ml hoeveel bezonken gist zou dan de opbrengst moeten zijn?

De gistvoeding, 2 gram per 500ml is goed?

Groeten,
Maarten.

RobinB

Ergens tussen de 5 en 10% denk ik, afhankelijk van je efficiency.
De dosering voeding lijkt me goed. :)

DenMaarten

Dus voor een brouwsel van 20 liter SG1075 ca 185 ml gist dus minimaal 2 liter giststarter. Dat is wel best veel eigenlijk!

Groeten,
Maarten.

RobinB

Ja, dat zie je ook terug in het advies van Mr Malty. :)

DenMaarten

Is Mr Malty de "professionele" hoeveelheid gist? Ik heb ooit eens gelezen dat wij hobbybrouwers vaak enten met ca 10% daarvan met toch goede resultaten.

RobinB

Volgens mij zit dat wel in de buurt van het "professionele" advies. Hier op het forum adviseren we dat ook voor een goede vergisting. :)

Jacques

Citaat van: DenMaarten op 19-06-2013  19:36 uIs Mr Malty de "professionele" hoeveelheid gist? Ik heb ooit eens gelezen dat wij hobbybrouwers vaak enten met ca 10% daarvan met toch goede resultaten.

Zoals Robin aangeeft zit het in de buurt van de hoeveelheden die de professionele brouwerijen gebruiken. Qua aantal cellen zit Mr Malty zelfs aan de lage kant. Via een literatuuronderzoek kwam ik er achter dat professioenele brouwers zo'n 25% hoger zitten. Maar ook daar is natuurlijk de nodige variatie in.

John

Zou het veel uitmaken als ik tarwemoutextractpoeder gebruik voor het opkweken ipv gewoon moutextractpoeder?

Herman

John

Ok. Dank voor snel antwoord.

John

Nog een laatste vraagje (?) op de verpakking staat " koel en droog bewaren" moet dat in een koelkast? Heb ik nog nooit gedaan.

Oh jee ik ga nou wel wat ver Off topic... Oh nee ik "praat" Engels  :police:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.