Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Heb ik een maischton nodig?

Gestart door Herman987, 03-10-2012 22:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Herman987

Geachten,

ik heb met vrienden een brouwcursus gedaan, en de cursusleider brouwde een biertje met moutsuiker. Het is allemaal al op, alleen... van het schroten en maischen heb ik geen kaas gegeten.
We willen veel bestellen bij de maltmiller, omdat zijn pannen goedkoop zijn en een pakket tot 30 kilo dezelfde verzendkosten heeft.
Nou zei Robert van de maltmiller dat ik een maischton nodig had (mash tun), als alternatief had hij het over de "brew in the bag" methode.

Het zegt mij allemaal niets. Ik dacht de mout in dezelfde pan te verhitten als waar ik later het wort kook. Of ben ik nou dom?

Adres van de malt miller: http://www.themaltmiller.co.uk/

Herman

Eerste tip is om je in te lezen in het brouwen, boek (bijv. dat van Adrie Otte) of op deze website.

Een maischton is niet per se nodig, het kan in de pan. Je moet alleen wel een manier van filteren hebben, bijv. een hevelfilter (Javal, bazooka, wortverzamelpijp etc). Als je maar een pan hebt, moet je dit opvangen in emmers o.i.d. Het is dus zeker handig en aan te raden om een aparte maischketel te gebruiken. Dit kan echter ook best een grote koelbox o.i.d. zijn.

Afijn, veel leesplezier!

Oscar

Citaat van: Herman987 op 03-10-2012  22:51 ualleen....van het schroten en maischen heb ik geen kaas gegeten.

Dat was dan een karig cursusje... Een beetje cursus behandelt het schroten en maischen wel.
Schroten is simpel. Gewoon je mout door een molentje halen en klaar. Maischen is niet meer dat het versuikeren van je zetmeel bij 63°C en 72°C (of andere temperaturen in dit gebied). Meer is het niet.

Citaat van: Herman987 op 03-10-2012  22:51 uNou zei Robert van de maltmiller dat ik een maischton nodig had (mash tun),

Dat is gewoon je maischpan en kan dezelfde zijn als je kookpan. Dus een pan heb je sowieso nodig.... :)

Citaat van: Herman987 op 03-10-2012  22:51 uHet zegt mij allemaal niets.

Zie tip Herman.... nog ff lezen voordat je aan de slag gaat.

Citaat van: Herman987 op 03-10-2012  22:51 uIk dacht de mout in dezelfde pan te verhitten als waar ik later het wort kook.
lijkt mij een goed plan.... :)

Citaat van: Herman987 op 03-10-2012  22:51 uOf ben ik nou dom?

Dat weet ik niet, maar ik ga uit van niet... ;D ;D ;D

Jacques

Een mash tun is een filterkuip. Zie hier.
Het is overigens gebruikelijk dat in een mash tun ook de versuikering wordt uitgevoerd. Dat doet men door heet water toe te voegen aan geschroot (gemalen) mout. Door enzymen die in de mout zitten wordt het zetmeel afgebroken en krijg je vergistbare suikers. Zie ook deze link.

Na het versuikeren ga je filteren. Het filteren van het maisch ook beslag genoemd is een essentieel onderdeel van het brouwproces.

Als alternatief voor een filterkuip wordt hier in Nederland en België vaak een hevelfilter of een Javal filter gebruikt. Brouwen in een zak kan ook maar dan krijg je nooit zo'n heldere wort als met een filterkuip of met een hevelfilter dan wel een Javal filter.
Heldere wort is gewenst om een mogelijke zeepachtige smaak te voorkomen. En om een betere schuimhoudbaarheid te krijgen. Troebele wort bevat namelijk veel meer vetzuren dan heldere wort. Daarnaast krijg je ook een helderder bier.

seed7

Hier op aansluitend een vraag, ik maisch en kook in dezelfde pan. Ik laat na het maischen het wort via een hevelfilter in een andere pan lopen voor "tussenopslag. Na het schoonmaken van de maischpan kan het wort weer terug. Heeft het zin om in deze "tussenopslag" ook weer een filter te gebruiken. Bijvoorbeeld het rvs vlechtwerk dat ik na het koken gebruik.
(Zit aan een koelbox als tussenopslag te denken om teveel afkoeling te voorkomen.)

s7.

JAVAL

Ik heb ook jarenlang één en hetzelfde vat gebruikt om te maischen en te koken. Tijdens het filteren van de maisch liet ik het gefilterd wort in een tussenopslag (2 RVS emmers van 30 liter) lopen. Na afloop van het filteren (ca 30-35 minuten) haalde ik de bostel uit het maischvat, maakte het huishoudelijk schoon, goot het wort er weer terug in en ging koken. Ging allemaal prima, maar met één groot nadeel: het wort koelde behoorlijk af en die afkoeling moest weer worden ingehaald: tijdsverlies. Bovendien kans op zuurstofinslag tijdens het teruggieten.

Sinds kort gebruik ik 2 vaten, een maischketel en een kookketel. Direct als het filteren is gestart en de heldere wort in de kookketel loopt steek ik de brander daaronder aan en begin meteen met opwarmen. Resultaat: 1 a 1,5 uur tijdswinst in het proces. Natuurlijk moet dan nog de maischketel worden schoongemaakt maar dat kan tijdens het koken, het koken hoeft daar niet meer op te wachten. 

Ik zou geen filter gebruiken bij het teruggieten vanuit de tussenopslag, het wort zou al voldoende helder moeten zijn. Hooguit zou je het wort kunnen terughevelen om plonzen (zuurstofinslag) te voorkomen. En daarvoor moet je natuurlijk wel weer een hoogteverschil creëren of pompen.
Jaap

bazje

Het eenvoudigste en goedkoopste is dus inderdaad een mashtun, ofwel koelbox.
Knutsel daarnaast zelf even een hevelfilter of javal-filter in elkaar die past in je koelbox.
De ketel gebruik je dan als kookketel.
Indien je het hoogteverschil niet kunt overbruggen maak je gebruik van grote maatbekers bij het filteren en spoelen.

Jacques

Citaat van: seed7 op 04-10-2012  08:43 uHier op aansluitend een vraag, ik maisch en kook in dezelfde pan. Ik laat na het maischen het wort via een hevelfilter in een andere pan lopen voor "tussenopslag. Na het schoonmaken van de maischpan kan het wort weer terug. n.)

Dat is een methode die ik heel veel jaren toepas.

CiteerHeeft het zin om in deze "tussenopslag" ook weer een filter te gebruiken. Bijvoorbeeld het rvs vlechtwerk dat ik na het koken gebruik.
(Zit aan een koelbox als tussenopslag te denken om teveel afkoeling te voorkome

Een koelbox is prima om de temperatuur vast te houden. Ik gebruik grote PE emmers met een dikke wand.

Sinds kort gebruik ik een grote emmer met daarin een elektrisch verwarmingselement. Met een UT-100 zorg ik er voor dat de temperatuur niet hoger wordt dan 95 ºC. Op die manier voorkom ik dat het gaat koken in de emmer. Zodra mijn maischketel schoon is pomp ik het hete wort over naar de maischketel die dan gepromoveerd is tot kookketel.

Herman987

Potjandosie, dus zo'n vat, of koelbox is toch erg handig. Nog meer opslag, nog meer rommel, maar soit. Zeker omdat we 60 liter per keer willen brouwen.
Maltmiler vraagt 265 euro voor een maischton,  maar dat ga ik niet doen denk ik.
Is die isolatie erg van belang? Kan ik ook een emmer gebruiken? Is dat opnieuw verhitten echt zo'n anderhalf uur durende klus?
En hoe duur kost een schrootmolen? We houden ons aanbevolen voor een tweedehandsje.
Ik denk nu aan:
Maltmiller pan met hevelfilter/emmerfilter, daarna:
Wort in emmers
pan reinigen, hopfilter onderin monteren.
Wort laten koken, hop erbij.
Filteren en dan definitief in schoongemaakte emmers.
Gist erbij.
Et voila, na een paar weken/maanden hebben we bier.

hobbybob

Kijk naar het principe van die mashton van de maltmiler, deze is simpel na te bouwen en een goede koelbox van + 45 liter vind je in de juiste kampeerwinkel.

Nu nog een filter ff hier zoeken op JAVAL

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.