Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waterslot gestopt met werken tijdens gisten

Gestart door dejonge, 24-03-2020 10:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Natlip

Takkie83

Citaat van: Natlip op 28-03-2020  18:54 uGewoon proeven/weggooien.

Dat ja. Kun je gelijk checken of je vreemde dingen proeft. Je wilt vooral niet dat het zuur is.

Wat voor bier gaat het om eigenlijk?

Neetje

Citaat van: dejonge op 28-03-2020  12:14 uEchter keek ik vanmorgen en begint het waterslot de verkeerde kant op te stijgen.
Het laatste wat ik wil is dat het in mijn Gistvat terecht komt.

Als je het waterslot tot het eerste streepje (van onder) vult kan er geen water terug in de vat worden gezogen. Wel lucht.

Citaat van: dejonge op 28-03-2020  17:34 uHelaas is bij het verplaatsen best wat water uit het waterslot in de emmer getrokken, is het nu verpest of is er nog een kans dat het goed komt (ben een week onderweg)

Meestal is er niets aan de hand. Maar tijdens verplaatsen kun je beter ff het waterslot verwijderen, of echt voorzichtig verplaatsen.

Takkie83

Zorg er ook voor dat je omgevingstemperatuur zo constant mogelijk is. Vergist je gewoon in de huiskamer? Kijk dan of je je vat uit de zon in een ruimte kunt zetten waar je de temperatuur met een thermostaat kunt regelen zodat het overdag en 's nachts hetzelfde is. Ideaal is het niet maar de afgelopen weken kan je huis overdag opwarmen tot ruim 20 graden en 's nachts afkoelen tot 15 of minder. Daar wordt je bier niet beter van, ook al zit 'ie in een CCT  ;D

Heb trouwens zelf ook maar gelijk de daad bij het woord gevoegd en mezelf op een brew bucket getrakteerd. Koelkast is ook in aantocht  :proost:

dejonge

Citaat van: Takkie83 op 28-03-2020  19:22 uDat ja. Kun je gelijk checken of je vreemde dingen proeft. Je wilt vooral niet dat het zuur is.

Wat voor bier gaat het om eigenlijk?

Het gaat om een blond bier,
En het vat staat in de keuken, hier is het 24/7 zo een  20 - 20,5 graad.
Ik wil het liefst nog even wachten tot volgend weekend.

Takkie83

Wat is je SG? Wat was je begin SG? En welke gist heb je gebruikt? Je kan dan aan de hand van de vergistingsgraad van je gist uitrekenen waar je eind SG zo ongeveer op uit moet komen. Als je dan overmorgen weer even meet en de waarde is niet veranderd zou ik niet wachten tot het weer weekend is. Het enige wat je daar dan mee bereikt is de kans dat een potentiële infectie zichzelf tot boven de smaakdrempel vermenigvuldigt. Als je bottelt wordt je gist weer aangezwengeld door de bottelsuiker en dat kan potentiële kleine infecties de kop indrukken. Succes!  :biersmile:

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 28-03-2020  18:23 uTja, dat water is waarschijnlijk niet echt schoon. Of het je bier verpest is niet met zekerheid te zeggen. Wel doe je er verstandig aan niet te lang meer te wachten tot je gaat bottelen. Heb je je SG gemeten? Over twee dagen weer even meten. Gelijk gebleven? Dan zou ik bottelen

Waarom is het water in je waterslot niet schoon? Je hebt er toch schoon leidingwater in gedaan...
Als je opening van je waterslot afsluit met een stuk aluminiumfolie dat je om de opening van je waterslot vouwt kan er ook niets in.

Neetje

Bij de slange-dingetjes zit een dopje. Als je die gebruikt blijft het water vrijwel schoon.
(bij wisselende temperaturen kan er wel iets verontreiniging in het water komen tijdens lagering op kamertemp. ivm zuigende werking)

Takkie83

Citaat van: Jacques op 28-03-2020  22:50 uWaarom is het water in je waterslot niet schoon? Je hebt er toch schoon leidingwater in gedaan...
Als je opening van je waterslot afsluit met een stuk aluminiumfolie dat je om de opening van je waterslot vouwt kan er ook niets in.

Ja dat is dus de vraag; hoe schoon is dat leidingwater? Het heeft immers waarschijnlijk niet gekookt. En het waterslot sluit ook niet 100% af. En het water staat nu wel al een week bij 20 graden in contact met de buitenlucht, hetzij onder een dekseltje. Ik weet niet hoe groot de kans dan is op een infectie, zeg jij het maar  :)

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 28-03-2020  22:49 uWat is je SG? Wat was je begin SG? En welke gist heb je gebruikt? Je kan dan aan de hand van de vergistingsgraad van je gist uitrekenen waar je eind SG zo ongeveer op uit moet komen. Als je dan overmorgen weer even meet en de waarde is niet veranderd zou ik niet wachten tot het weer weekend is. Het enige wat je daar dan mee bereikt is de kans dat een potentiële infectie zichzelf tot boven de smaakdrempel vermenigvuldigt. Als je bottelt wordt je gist weer aangezwengeld door de bottelsuiker en dat kan potentiële kleine infecties de kop indrukken. Succes!  :biersmile:

Bottelsuiker drukt geen infecties de kop in...

Maar waarom bang voor infecties? In leidingwater zitten geen bierschadelijke micro-organismen.
Het enige waar je last van kunt krijgen zijn fruitvliegjes die op de geur van gistend bier afkomen. Dit kun je voorkomen door het stuk aluminiumfolie waar ik het over had. De vliegjes moeten dan tussen de folie en de hals van de fles kruipen. Ze krijgen dan last van de koolzuur dat gevormd. Als er geen koolzuur meer gevormd komen er ook geen aroma's uit het waterslot dat fruitvliegen aantrekt. Infecties voorkomen kan heel eenvoudig zijn.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 28-03-2020  22:57 uBottelsuiker drukt geen infecties de kop in...

Maar waarom bang voor infecties? In leidingwater zitten geen bierschadelijke micro-organismen.
Het enige waar je last van kunt krijgen zijn fruitvliegjes die op de geur van gistend bier afkomen. Dit kun je voorkomen door het stuk aluminiumfolie waar ik het over had. De vliegjes moeten dan tussen de folie en de hals van de fles kruipen. Ze krijgen dan last van de koolzuur dat gevormd. Als er geen koolzuur meer gevormd komen er ook geen aroma's uit het waterslot dat fruitvliegen aantrekt. Infecties voorkomen kan heel eenvoudig zijn.

Ok ik geef het op.

De Jonge je bier is veilig zo te horen  :biersmile:

Griebelienus

Citaat van: dejonge op 28-03-2020  17:34 uHelaas is bij het verplaatsen best wat water uit het waterslot in de emmer getrokken, is het nu verpest of is er nog een kans dat het goed komt (ben een week onderweg)

Als je een paar dagen lekker geborrel hebt gehad uit het waterslot is er al zeker zo'n 3 a 4 % alcohol, dus dan kan een besmetting meevallen. Het beste kan je 7 tot 10 dagen na het enten wachten met bottelen, dan heb je minder kans op spuiters. Bovendien kan een lichte besmetting via kraanwater worden opgeruimd door de gist (en je voorkomt teveel acetaldehyte = de groen appeltjes-smaak, die wordt ook minder als je het jonbier wat langer laat staan)
Anyway, geen paniek. Kan gewoon nog goed komen.

Vergelijkbare Topics (7)

32716

Reacties: 11
Gelezen: 2799

5352

Reacties: 5
Gelezen: 5871

18316

Reacties: 7
Gelezen: 5680

44089

Gestart door Maarten kok

Reacties: 33
Gelezen: 2921

25942

Reacties: 11
Gelezen: 3174

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.