Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist vergeten oplossen in water, help!

Gestart door tommyboy, 16-05-2012 05:35 u

Vorige topic - Volgende topic

tommyboy

Hallo,

Gisterenavond hebben we samen met wat vrienden een blikbrouw van tripel gedaan, en een brouwel met moutextracten. Alles ging prima tot ik me plots nu realiseer dat we de gist gewoon in onze vaten hebben gegoten alvorens eerst op te lossen in water. Dom en verstrooid waarschijnlijk maar war kunnen we hier nog aan doen? Nieuwe giststarters kopen of alles omroeren?
Mvg

dennis

Geen probleem, komt helemaal goed!

tommyboy

ok prima! Dankjewel, dan laten we dit gewoon lekker staan in onze vaten

Jacques

Hydrateren (is eerst weken in water) is nergens voor nodig! 
Diverse experimenten die ik uitgevoerd heb hebben dat aangetoond.
Ook uit het Groot gedroogd gist onderzoek is dat gebleken.

Waarom Adrie in zijn boek aangeeft dat hydrateren noodzakelijk is, is voor mij niet helemaal duidelijk. Eigenlijk het enige minpuntje in het voor het overige uitstekend boek.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 16-05-2012  07:50 uHydrateren (is eerst weken in water) is nergens voor nodig! 

Waarom Adrie in zijn boek aangeeft dat hydrateren noodzakelijk is, is voor mij niet helemaal duidelijk.

Waarschijnlijk omdat de gistfabrikant dat adviseert.

Bericht van Fermentis: We raden u inderdaad aan de gist te hydrateren voor pitching.
Rehydratatie is essentieel omdat de gist het water moet opnemen dat ze verloren heeft tijdens het droogproces. De doelstelling van hydrateren van de gist is het verminderen van de lag fase: de tijd die nodig is voor de gist om te beginnen met vergisten van suikers.
Rehydratatie dient te worden uitgevoerd bij een hogere temperatuur dan de eerste fermentatietemperatuur.
Wij raden aan om biergisten te rehydrateren bij 25-29 ° C en lagergisten bij 21-25 ° C
Hoop dat dit helpt.

Hopbier

Robert1968

CiteerHydrateren (is eerst weken in water) is nergens voor nodig! 

Zonder de discussie hierover weer geheel op te rakelen, is men (zijn we?) het erover eens dat een groot aantal gistcellen sterft zodra je het over het wort uitsprenkelt. Dit wil nog niet zeker dat je dan een problematische vergisting gaat krijgen (dat heeft het onderzoek van Jaques volgens mij wel aangetoond).
Maar dat wil volgens mij niet zeggen dat hydrateren nergens voor nodig is!? Want is voldoende entgist gebruiken dan wel ergens voor nodig?.

Ik hydrateer wel, ik vind het extra werk te verwaarlozen. PS. o.a. ook de (hydratie)water temperatuur is van belang.

Hier nog een verhelderende verwijzing over dit onderwerp: http://www.mashspargeboil.com/why-you-should-bother-and-how-to-rehydrate-dry-yeast/. Ik deel de conclusie op het einde:
CiteerMost brewers tend to be meticulous with everything else on brew day so why not take the extra 15 minutes to rehydrate your yeast. What harm can it do given the evidence.

Hopmans

Citaat van: Robert de Boer op 16-05-2012  15:03 uZonder de discussie hierover weer geheel op te rakelen, ...

Dat gaat wel gebeuren.

Natte korrel, droge korrel; het blijft speelgoed-gist.

RobinB

Hahaha, Hoppie toch!

Je weet toch wel dat het om de stam gaat en niet om de vorm? ;D

Hopmans

Ik vind het om de vorm gaan mijn vriend.  ;)
De één is wat lekkerder dan de ander, maar ze missen allemaal de frissigheid.
Met een zooitje hop erin proef je het niet meer.
Oneindige discussie hè?  ;D

RobinB

Westmalle of chouffe in korrel is net zo lekker als vloeibaar. :) ;)

Als ik ooit een gistlab heb, ga ik het bewijzen! ;D

tommyboy

Hopmans

Citaat van: RobinB op 16-05-2012  18:57 uAls ik ooit een gistlab heb, ga ik het bewijzen! ;D

Hou ik je aan.

:proost2: samenvol

RobinB

Jacques

Citaat van: Robert de Boer op 16-05-2012  15:03 uZonder de discussie hierover weer geheel op te rakelen, is men (zijn we?) het erover eens dat een groot aantal gistcellen sterft zodra je het over het wort uitsprenkelt. Dit wil nog niet zeker dat je dan een problematische vergisting gaat krijgen (dat heeft het onderzoek van Jaques volgens mij wel aangetoond).
Maar dat wil volgens mij niet zeggen dat hydrateren nergens voor nodig is!? Want is voldoende entgist gebruiken dan wel ergens voor nodig?.

Onderzoek heeft inderdaad laten zien dat er meer gistcellen sterven als je niet hydrateert. Toch zie je dat niet terug in het uiteindelijke resultaat. Zowel niet in de de vergistingsgraad als in de smaak van het bier. En is het resultaat niet hetgeen dat telt? Naar mijn idee komt het advies van de leveranciers vooral voort uit microscopisch onderzoek waarbij gistcellen geteld worden en voort uit smaakvergelijkingen.

Bij de vergelijking tussen gehydrateerde gist en niet-gehydrateerde gist door BKG-leden hadden de bieren met niet-gehydrateerde gist duidelijk de voorkeur. Deze bieren hadden een betere body ten opzichte van de bieren vergist met gehydrateerde gist. Zie hier.

Hydrateren? Nee, het is echt niet nodig, je bier wordt er niet beter op!

RobinB

Citaat van: Jacques op 16-05-2012  21:23 uje bier wordt er niet beter op!

Ligt eraan hoe je beter definieert! ;D
(sowieso een dubieuze kwalificatie voor iets subjectiefs en persoonlijks als smaak)

Waarschijnlijk hadden de keurmeesters inderdaad een voorkeur voor voller/zoeter bier, 't zijn soms net mensen... ;D
Maar niet iedereen hoeft die voorkeur te delen.

Jacques

Citaat van: RobinB op 16-05-2012  23:26 uLigt eraan hoe je beter definieert! ;D
(sowieso een dubieuze kwalificatie voor iets subjectiefs en persoonlijks als smaak)

Waarschijnlijk hadden de keurmeesters inderdaad een voorkeur voor voller/zoeter bier, 't zijn soms net mensen... ;D
Maar niet iedereen hoeft die voorkeur te delen.

Het merendeel van de proevers (zowel de oefende BKG-leden als de minder geoefende proevers) gaf de voorkeur aan bieren gebrouwen met niet-gehydrateerde gist. Ze vonden dat het beter beter smaakte anders geef je daar niet de voorkeur aan.
Het is niet een kwestie van iets dat gebonden aan de voorkeur van één persoon. Doordat het gaat om meerdere proevers worden de resultaten objectiever.

jpt

Wat Jacques zegt.  Wel hydrateren, niet hydrateren, het heeft mij en vele anderen in beide gevallen prima bier opgeleverd. Professioneel zou je het wel hydrateren, als je het opgeloste gist in de lijn met het wort mee kan pompen. Voor amateurs is het waarschijnlijk nauwelijks van meerwaarde.

Ik heb me wel eens druk gemaakt om de E stof die ze toevoegen aan Fermentis korrelgist. Ik meen dat het 471 of 491 was, ik weet het niet uit mijn hoofd.  Dit los je mee op in je hydratatie, het doel van de stof is hulp bij het oplossen in water. Misschien is het lonend om dat er uit te filteren?

RobinB

Ja, zoiets is ook al eens geopperd in het "korrelgist hype" draadje, je zou het eens los moeten kunnen proeven, al verwacht ik er niks van eigenlijk. De trehalose waar de gistcellen mee "opgeladen" worden in het proces was het in ieder geval ook niet.

@Jacques: smaakt beter is al beter geformuleerd dan wordt/is beter. Het blijft smaak, het blijft subjectief. Je krijgt hooguit een betere afbakening van de normaal-curve, maar dan nog kan ieder persoon, iedere n=1, zich op een lukrake plaats tov die curve bevinden.
Daar laat ik het bij voor vandaag.
:proost:

Jacques

Het gaat om in totaal zo'n 20 proevers. Daaronder bevinden zich zeer geoefende proevers. Naar mijn idee zijn de resultaten redelijk betrouwbaar. En ja 100 proevers zou het allemaal nog betrouwbaarder maken, maar ik denk niet dat er ooit een dergelijke vergelijking op deze schaal is uitgevoerd. 20 proevers is al heel veel.

#hydrateren

Vergelijkbare Topics (7)

37605

Reacties: 4
Gelezen: 1467

27942

Gestart door peter

Reacties: 11
Gelezen: 4564

11556

Reacties: 16
Gelezen: 5991

45406

Reacties: 22
Gelezen: 674

33536

Reacties: 28
Gelezen: 8356

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.