Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter?

Gestart door curlo del culla, 06-01-2005 11:05 u

Vorige topic - Volgende topic

curlo del culla

Hey,

Ik heb bier gebrouwen en geen giststarter gebruikt, gewoon een zakje gist in het wort gedaan,
het waterslot heeft zo'n dag en half zeer actief geweest maar nu komt er niet veel CO2 meer door.
Is er iets fout aan het gaan?

Adrie

Beste Curlo,

Met zo'n vraag kunnen we niet zoveel. We hebben meer info nodig:
Hoeveel liter bier heb je gebrouwen?
Welke gist heb je toegevoegd?
Wat was de begindichtheid van je bier?
Wat is de dichtheid nu?

Het kan namelijk heel goed zijn de hoofdgisting al voorbij is en dat het tijd is om over te hevelen naar het lageringsvat. Daar kun je achter komen door de dichtheid zoals die nu is te meten.

Groeten,

A3

curlo del culla

Wel ik heb 25 liter bier gebrouwen met Muntons Gold gist.
Het probleem is dat ik momenteel geen dichtheden kan bepalen aangezien ik het gerief niet heb.
Wel heb ik van het wort genoeg overgehouden, en ingevrozen zodat ik binnen een week alles kan bepalen.
Dan pas heb ik het gerief om de dichtheid te bepalen.
Ik weet dat het een klein beetje geklungel is maar het is mijn eerste keer.

Adrie

Ha Curlo,

Ik denk dat het verstandig is om over te hevelen naar een lageringsfles (of meerdere). Laat de dichtheden maar even weten als je ze gemeten hebt. Van welke begindichtheid ging je uit bij het samenstellen van je recept, oftewel: wat was je doeldichtheid?

Het kan zijn dat er te weinig vitale gist aanwezig is geweest voor een goede vergisting. Het is namelijk niet verstandig om gedroogde gist direct in het wort te kieperen. Je moet gedroogde gist eerst hydrateren in lauw water, omdat de cellen zich eerst moeten herstellen. Tijdens het hydrateren kunnen de cellen namelijk niet regelen welke stoffen de cel binnenkomen en welke niet. Dit kan leiden tot sterfte van een groot deel van de cellen. Dat weet je dan voor de volgende keer. In principe is 1 zakje wel genoeg voor 25 liter, twee zakjes is beter.

Groeten,

A3

curlo del culla

Ok vandaag dichtheden gemeten.
Het wort was 1056
en het bier dat aan het lageren is heeft 1024.

De gist blijft nog te leven aangezien het af en toe nog "brubelt" (zeker nadat ik het vat even heb opengedaan om wat bier eruit te halen).

Nu, ik heb ook nog een 2 de vraag , wanneer ik uitging van 15 liter bier en ik hou daar nu nog maar +- 10 van over.
Wat moet ik dan doen?
Gewoon proeven of het niet te sterk is en water toevoegen of zo? Of is dat absoluut uit den boze?

Hopmans

Hoi Curlo,

De dichtheid blijft hetzelfde ongeacht de hoeveelheid bier.

Gesteld dat het sg van 1024 nog zal zakken naar de (pak 'm beet) 1015, dan is de hoeveelheid alcohol volgens deze formule (Zie topic berekenen alcoholpercentage) :

Vol.% alcohol = 0,1327 * (1056 - 1015)=5,4% + suiker in flesje (ongeveer 0,4%)=5,8%

Ik zelf zou er niets meer aan veranderen.
Ik weet niet wat voor bier het moest worden, maar dit is wel een lekker vol biertje met body.
Ik zou dan iets minder bier op de koop toenemen.

Nu heb je de spullen, en dan kan je de volgende keer de boel beter voorbereiden tot een grotere hoeveelheid.

Groetjes,

Hoppie

wim

Prima toch zo'n eersteling die niet helemaal goed gaat. Je leert en het kan alleen maar beter gaan.

Korrelgist kun je beter eerst hydrateren, helemaal voor 25 L (meestal wel de max voor een zakje) hydrateren betekent steriel water op 20/25 ÂșC brengen en daar het zakje op strooien, een kwartier laten staan en dan goed doorroeren en nogmaals een kwartier laten staan, dan kan het je wort in.

:degroeten:

Wim

curlo del culla

MERCI VOOR DE HULP MANNEN!!!!

Hopmans

IS HET NU GELUKT ????

curlo del culla

Ziet er voorlopig goed uit, ik heb het al gebotteld en dit weekend ga ik de eerste keer proeven.

Vergelijkbare Topics (7)

22261

Reacties: 12
Gelezen: 4482

15430

Reacties: 66
Gelezen: 26257

2373

Reacties: 2
Gelezen: 2121

42505

Reacties: 20
Gelezen: 2382

37658

Reacties: 2
Gelezen: 1101

23086

Gestart door Kokkebil

Reacties: 17
Gelezen: 6175

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.