Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist in fles en smaakevolutie van het bier

Gestart door Raymond293, 06-10-2011 19:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Citaat van: Hopmans op 07-10-2011  21:10 uIk heb wel eens aan pasteuriseren zitten denken om zodoende
een alcohol vrij bier te maken van een lichte wort met koolzuur.

het pasteuriseren van bier komt vrij nauw. Je moet eigenlijk snel kunnen verwarmen en ook weer snel kunnen koelen. Met 2 warme wisselaars zou het nog kunnen. Als je namelijk te lang pasteuriseert krijg je smaak afwijkingen in je bier...

Hopmans

Een als er per ongeluk een gistcelletje in komt, dan ben je zwaar de pineut.
Klaboom bij Slijterij het Haasje.

Raymond293

Citaat van: Hopmans op 07-10-2011  21:10 uMijn eigen bier kreeg na een jaar stalagmieten van gist op de bodem.
De gist was op zoek naar zuurstof. Ongelofelijk!

Dat lijkt me wel een mooi verschijnsel om te zien  :)
Het lijkt wel een onkruid, bijna niet uit toe roeien!

Als je dit allemaal leest en overdenkt...is gist en gistbeheer in de diverse stadia van het biermaakproces eigenlijk niet de "holy grail" (sorry Jacques) van het hobbybrouwen? Heel veel aandacht gaat er naar onderwerpen als recepten verzinnen, apparatuur en brouwschema's, maar bijvoorbeeld een proces als pasteuriseren en goed gistbeheer is eigenlijk onderbelicht bij de hobbyisten. :)

(of misschien ben ik nog niet genoeg ingelezen... kan ook hoor ;))

Raymond293

Citaat van: Oscar op 07-10-2011  21:16 uhet pasteuriseren van bier komt vrij nauw. Je moet eigenlijk snel kunnen verwarmen en ook weer snel kunnen koelen. Met 2 warme wisselaars zou het nog kunnen. Als je namelijk te lang pasteuriseert krijg je smaak afwijkingen in je bier...

Daar zit op zich wel een mogelijkheid.
Pan met water verhitten tot 70 (?) graden en daar het bier doormiddel van een wisselaar of spiraalkoeler  doorheen laten lopen.
Vervolgens afkoelen door een andere spiraalkoeler die in een koudwater pan zit.
Daarna op een gecarboniseerd vat en je hebt een (licht) bier dat heel lang houdbaar is.

Flesjes afvullen met een beergun en je hebt een bier dat wel eventjes z'n smaak behoud.

Is dit te doen?  ;D

Oscar

Citaat van: Raymond293 op 07-10-2011  21:37 uDaarna op een gecarboniseerd vat en je hebt een (licht) bier dat heel lang houdbaar is.
Flesjes afvullen met een beergun en je hebt een bier dat wel eventjes z'n smaak behoud.

Pasteuriseren makt niet dat je bier langer houdbaar wordt, maar wel dat je de smaak stabaliseerd. Je bier leeft niet meer en er is geen smaak ontwikkeling meer. Je houdbaarheid is beperkter omdat er geen gist meer is die zuurstof kan opruimen of welke voor andere evoluties kan zorgen....
Als grote commerciele brouwerij wil je dat. Als hobbybrouwer toch niet denk ik......

Raymond293

Dat van die zuurstof klopt natuurlijk niet. Je moet flesjes/vaatjes met CO2 gaan bottelen/fustelen. Dan is er geen zuurstof meer aanwezig.
Je kan dit eigenlijk alleen maar doen als de smaak goed is en deze wilt preserveren lijkt me..  :)

Waarom zou je dit als hobbybrouwer niet willen?  Stabilisatie van smaak is volgens mij vrij wenselijk :)

12345

Citaat van: Raymond293 op 07-10-2011  21:03 uEn Ed, mijn schoonmoeder is de laatste persoon op aarde zonder magnetron... ;D
Dat klinkt niet best, Raymond. Misschien eens in een kringloopwinkel kijken?  8)

Oscar

Citaat van: Raymond293 op 07-10-2011  21:50 uDat van die zuurstof klopt natuurlijk niet. Je moet flesjes/vaatjes met CO2 gaan bottelen/fustelen. Dan is er geen zuurstof meer aanwezig.

Je hebt het hier over afvullen met tegendruk en dan het dopje erop doen zonder dat er nog teveel zuurstof bijkomt. ;)

Citaat van: Raymond293 op 07-10-2011  21:50 uWaarom zou je dit als hobbybrouwer niet willen?  Stabilisatie van smaak is volgens mij vrij wenselijk :)

Nee, want dan moet je een bier (de zwaardere en donkere bieren) langer in je lagervat laten zitten omdat deze bieren vaak een interessante smaak ontwikkeling ondergaan en soms na 4 a 5 maanden pas echt lekker worden. Een hobbybrouwer kan dat proces in zijn fles laten plaatsvinden een prof heeft daar vaak meerdere lagertanks voor.
Een amateur wil na 3 of 4 weken dat vat wel weer gebruiken voor een volgend bier.
 :)

Jerry

Goedenmiddag Raymond,

Citaat van: Raymond293 op 07-10-2011  21:37 uDaar zit op zich wel een mogelijkheid.
Pan met water verhitten tot 70 (?) graden en daar het bier doormiddel van een wisselaar of spiraalkoeler  doorheen laten lopen.
Vervolgens afkoelen door een andere spiraalkoeler die in een koudwater pan zit.
Daarna op een gecarboniseerd vat en je hebt een (licht) bier dat heel lang houdbaar is.

Flesjes af vullen met een beergun en je hebt een bier dat wel eventjes zo'n smaak behoud.

Is dit te doen?  ;D

Deze mogelijkheid is zo gek nog niet.  :groots:

Echter daarna zal je alsnog koolzuur willen opbouwen in de fles middels een 'Smaakevolutie op fles'.
Om de smaak en vergisting te stabiliseren zie ik dit wel als een goed vertrekpunt, voor nader onderzoek.
Hoe snel zou het jongbier eigenlijk moeten stromen om dit te realiseren?
Het stabiel maken van het jongbier en het dode van mogelijke infecties, na de vergisting is een goed idee.
Ik ben benieuwd hoe dit uit kan pakken.

Welke smaak ga je waarnemen als er te lang en of te hoog wordt verhit?

Welkte temperatuur moet het precies zijn?

Ik vind dit een experiment waard.

Met een vriendelijke groet.

Jerry

Citaat van: Raymond293 op 07-10-2011  21:50 uStabilisatie van smaak is volgens mij vrij wenselijk :)

Inderdaad helemaal als dat kan in combinatie met  het reproduceren van het zelfde bier.

hopiebier

Beste medebrouwers,

Ik vond/vind dit een interessant voor een beginner als ik nog steeds ben en leerzaam toppic ! Met dank!

vr gr
Hopiebier

Jacques

Citaat van: hopiebier op 02-11-2011  18:39 uBeste medebrouwers,

Ik vond/vind dit een interessant voor een beginner als ik nog steeds ben en leerzaam toppic ! Met dank!

vr gr
Hopiebier

Die zul je nog veel meer tegenkomen op dit forum. Ook ik leer nog steeds van anderen. Dat is de kracht van dit forum. Maar om te zorgen dat het forum niet te veel vervuild is het handig dat niet te berichten.

Vergelijkbare Topics (7)

12401

Reacties: 13
Gelezen: 10433

28268

Reacties: 3
Gelezen: 1768

18089

Reacties: 40
Gelezen: 18274

1507

Gestart door johanVH

Reacties: 5
Gelezen: 2760

21349

Reacties: 14
Gelezen: 4467

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.