Hoe een bestaand recept correct naar kleinere batch te schalen?

Gestart door Segal, 05-02-2011 21:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Segal

Beste Allen,

Tijdens mijn reis naar Australie ben ik verzot geraakt op de "Little Creatures" (pale ale) die ze daar schenken. Uiteraard een leuk projectje om deze thuis ook eens te brouwen (of tenminste een variant). Nu viel mijn oog op het volgende recept: http://www.aussiehomebrewer.com/forum/index.php?autocom=recipedb&code=show&recipe=301

Mijn probleem is dat dit recept voor een 53 liter batch is. Mijn vraag is hoe ik dit recept het beste naar een kleiner formaat kan schalen. Ik zou graag de helft brouwen (26 liter), maar ik ga er vanuit dat dit niet gedaan wordt door ook de helft van het originele recept te gebruiken (of wel?)

Ik heb tot nu toe ook begrepen dat er met de verschillende brouwsoftware een kleinere batch te berekenen is (ik heb inmiddels enige ervaring met BrouwVisie en Promash een keer bekeken). Mijn vraag is hierbij echter, welke leidraad houdt je hier bij aan? Ik neem aan dat je bij het herberekenen van je ingredienten toch wel binnen het programma bepaalde grenzen moet aangeven (op basis van het bier wat je wil brouwen), maar hoe kom ik achter deze grenzen, indien ik geen exacte gegevens heb over de gewenste kleur, bitterheid etc?

Aangezien ik tot nu toe alleen nog maar recepten heb gevolgd die binnen mijn maximale batchgrootte vallen, vond ik het al vervelend indien ik een spannend recept vond, maar dat veel te groot was. Met het tegenkomen van dit recept heb ik toch maar besloten om niet ook dit recept vanwege een te hoge batchgrootte te negeren.

Jullie hulp, meningen en aanwijzigingen zijn welkom!

Oscar

Citaat van: Segal op 05-02-2011  21:36 umaar ik ga er vanuit dat dit niet gedaan wordt door ook de helft van het originele recept te gebruiken (of wel?)

Jawel...zo ongeveer wel... :)

Citaat van: Segal op 05-02-2011  21:36 uIk heb tot nu toe ook begrepen dat er met de verschillende brouwsoftware een kleinere batch te berekenen is (ik heb inmiddels enige ervaring met BrouwVisie en Promash een keer bekeken). Mijn vraag is hierbij echter, welke leidraad houdt je hier bij aan?

Als je in BrouwVisie dit recept in klopt en de hoeveelheden mout op % zet hoef je alleen nog maar je volume aan te passen. Meer is het echt niet. ;)

Citaat van: Segal op 05-02-2011  21:36 uIk neem aan dat je bij het herberekenen van je ingrediënten toch wel binnen het programma bepaalde grenzen moet aangeven (op basis van het bier wat je wil brouwen), maar hoe kom ik achter deze grenzen, indien ik geen exacte gegevens heb over de gewenste kleur, bitterheid etc?

Grenzen ??? Nee die zijn er niet ;D, maar er is ook nog zoiets als eigen input. Dus voer het recept nu eens in, pas het volume aan en kijk wat er uit komt. Wat maakt het uit als het een klein beetje afwijkt? Daar wordt je bier echt niet zo veel anders van. :)

Segal

Dank Oscar voor het snelle en verhelderende antwoord!

Wie had gedacht dat het ooit zo simpel zou zijn...

Mag ik er trouwens vanuit gaan dat wanneer er hop voor 0 minuten in het recept wordt genoemd (zie link in eerste post), dat dit het toevoegen is van hop tijdens de vergisting? (dry hopping)

Oscar

Citaat van: Segal op 06-02-2011  19:40 uMag ik er trouwens vanuit gaan dat wanneer er hop voor 0 minuten in het recept wordt genoemd (zie link in eerste post), dat dit het toevoegen is van hop tijdens de vergisting? (dry hopping)

Ja en nee...0 minuten kan ook zijn dat de hop na het koken wordt toegevoegd, dus vlam uit, hop erin (Wirlpool). En dryhop wordt toegevoegd bij de lagering  :)

MO

Oscar maakt het zoals gebruikelijk simplistischer dan het is. Pas als je je eigen brouwzaalrendement en hoprendement kent, kun je een ander recept goed omrekenen. Hoprendement, daar kun je alle kanten mee op. Dat is inderdaad een kwestie van een paar keer proberen en dan ben je er. Brouwzaalrendement (uit x kg mout x liter wort met een SG van 10XX) kun je makkelijk met brouwsoftware omrekenen.

SeekingBeer

Je neemt van alles de helft, dan moet je er alleen aan het eind voor zorgen dat je begin SG zo rond de 1046 zit zoals in het recept gegeven.

Maar hoe kom je aan goede vervangende mouten? Bijv in Australie werken ze niet met EBC nummers en zelfs hier zit er al een verschil in onze standaard pilsmout en bijv die Engelse pale ale mouten.

Daar heb je nog een hele dobber aan lijkt me zo.

Segal

Citaat van: SeekingBeer op 06-02-2011  21:26 uMaar hoe kom je aan goede vervangende mouten? Bijv in Australie werken ze niet met EBC nummers en zelfs hier zit er al een verschil in onze standaard pilsmout en bijv
Daar heb je nog een hele dobber aan lijkt me zo.

Ik heb inmiddels ook een conversie van het origineel gevonden die wel met EBC nummers werkt : http://www.beerguide.com.au/forums/index.php?/topic/971-little-creatures-bright-ale-clone/, dus dit kan ik nog redelijk volgen. Het hoeft van mij ook niet 100% identiek, maar dit is een goede richtlijn denk ik.

@Oscar, je hebt gelijk, dry hopping is tijdens het lageren.

Toch vind ik de 0 minuten regel maar vaag. Je zou dus na het koken de 0 minuten hoeveelheid hop toevoegen, even roeren en dan gelijk filteren? sowieso zit daar dus nog de 15 minuten die mijn koelspiraal er over doet om het hele zaakje rond de 21 graden te krijgen bij.... Of is het hier beter met hopzakjes te werken en deze "0 minutenhop"  er echt maar heel even in te hangen en er dmv het zakje gelijk weer uit te halen?

Rare jongens, die Australiërs.... :nut:

Oscar

Citaat van: Segal op 06-02-2011  22:28 uToch vind ik de 0 minuten regel maar vaag. Je zou dus na het koken de 0 minuten hoeveelheid hop toevoegen, even roeren en dan gelijk filteren? sowieso zit daar dus nog de 15 minuten die mijn koelspiraal er over doet om het hele zaakje rond de 21 graden te krijgen bij....

Dat klopt, maar je hop "kookt" niet mee. Probeer het maar eens... :brouwen:

Segal

Dat ga ik zeker doen!

Even nog over het recept trouwens, de volledige maisch en kooktijd staan er helaas niet echt duidelijk bij.
CiteerMash it at 65 to 66 deg
En bij de gebruikte hoppen staan wel tijden aangegeven, maar geen totaal.

Ik heb vooralsnog het volgende schema bedacht:

Maischen; beginnen op 53 graden, verwarmen naar 65 a 66 graden met een rust van 60 minuten. Dan naar 78 graden voor 0 minuten (stop).

Koken; 45 minuten totaal (zie hopsoorten met de respectievelijke tijden), waarbij dus in totaal drie keer de Saaz+Cascade toevoegen, 1e keer bij aanvang koken (45 minuten totaal), 2e keer na 25 minuten koken (20 minuten totaal) en derde keer na 45 minuten koken (0 minuten totaal) en gelijk het vuur uit.

Op/aanmerkingen hierop?

Oscar

Citaat van: Segal op 08-02-2011  23:15 uMaischen; beginnen op 53 graden

Waarom ?

Segal

Omdat ik ten eerste tot nog toe al mijn maischschema's met 53 graden ben begonnen (en water van 53 graden gewoon lekker makkelijk uit mijn hete kraan komt), en ik een beetje had aangenomen dat dat een standaard begintemp was (net zoals de 78 graden stop op het eind).

I know, assumption is the mother of all mash-ups, maar ik had gedacht dat het geen kwaad kon.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 05-02-2011  21:55 uJawel...zo ongeveer wel... :)
Mee eens. Theoretisch zou je dan ook het volume van je maischpan en afmeting hevelfilter moeten schalen zodat de hoogte van je filterbed hetzelfde blijft. De maischketel die je beschikbaar hebt zal daardoor mogelijk een iets andere hoogte van het filterbed geven waardoor de verhouding maischwater/spoelwater iets anders kan worden. (De som van maisch en spoelwater zal wel evenredig mee kunnen schalen denk ik)
HansH.

Jacques

Citaat van: Segal op 09-02-2011  12:10 uOmdat ik ten eerste tot nog toe al mijn maischschema's met 53 graden ben begonnen (en water van 53 graden gewoon lekker makkelijk uit mijn hete kraan komt), en ik een beetje had aangenomen dat dat een standaard begintemp was (net zoals de 78 graden stop op het eind). ht dat het geen kwaad kon.

De laatste tijd is vooral door mij gewezen op het feit dat onderzoek heeft aangetoond dat je door te starten bij een temperatuur die boven de 60 ºC ligt je minder kans hebt op het ontstaan van oxidatiesmaak in je bier. Verder heb je een betere schuimhoudbaarheid en iets meer body. Het starten van het maischen op een hogere temperatuur heeft weinig invloed op de vergistingsgraad. Sterker nog het Groot gedroogde gist onderzoek heeft laten zien dat je zelfs een iets hogere vergistingsgraad krijgt.

Vergelijkbare Topics (7)

608

Reacties: 7
Gelezen: 6848

06-01-2002 11:38 u
door klavertje_4
29839

Reacties: 3
Gelezen: 2192

40498

Reacties: 51
Gelezen: 4969

29393

Reacties: 29
Gelezen: 13737

38150

Reacties: 12
Gelezen: 2654

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.