Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gist proeverij

Gestart door lethalbyte, 16-03-2010 12:06 u

Vorige topic - Volgende topic

lethalbyte

Hey,

Enkele maanden geleden hebben we een testje gedaan met enkele gisten op een witbier.
Dit om ons receptje af te werken.
Komende zondag hebben we een kleine proeverij  :proost:.
Maar de grote vraag is: in welke volgorde gaan we laten proeven?
Het gaat om de volgende soorten.

SAFBREW S-33
SAFALE K-97
Brewferm blanch
SAFBREW WB-06
3056 Bavarian Wheat Blend
3068 Weihenstephan Wheat

Kurt

RobinB

Wat maakt die volgorde uit?
Hebben jullie ook een referentiebier?

De-Geert

Ik zou in ieder geval blind proeven, laat de bieren door iemand anders inschenken.

De volgorde lijkt me minder belangrijk.

Jacques

Citaat van: lethalbyte op 16-03-2010  12:06 uHet gaat om de volgende soorten.

SAFBREW S-33
...
Brewferm blanche
SAFBREW WB-06

Dit gaat weer mooie info opleveren voor het gistonderzoek dat lopende is. Na de proeverij kun je de peilingen invullen
Heb je al voor de bovenstaande 3 gisten het webformulier ingevuld?

lethalbyte

De volgorde maakt volgens ons uit omdat iedere gist meer of minder volmondig kan zijn dan een ander.

TVERSCH

Naar mijn idee kan je het beste beginnen met de korrelgisten en dan op eind sg van laag naar hoog en weer terug.

Neem even de tijd tussen het proeven per batch en vergelijk dan de lekkerste korrelgist met de vloeibare gist. Er zal best een groot verschil zijn tussen de Safbrew 33 & Brewferm t.ov. de andere gistsoorten, die toch allemaal een Duitse herkomst hebben.

Ik mag niet mee in het stemhokje ;D, maar in mijn beleving zijn vloeibare gisten altijd iets frisser in de smaak, maar dat wil niet zeggen dat jullie ze lekkerder vinden :police:
 :degroeten:

RobinB

Citaat van: lethalbyte op 17-03-2010  00:41 uDe volgorde maakt volgens ons uit omdat iedere gist meer of minder volmondig kan zijn dan een ander.

Ik zou inderdaad blind proeven zonder volgorde. En bij voorkeur met een referentiebier ernaast.
Zodra je een volgorde gebruikt, weet je welke gist je proeft en ben je dus bevooroordeeld.
Ook bij de volgorde van Theo, omdat jij (als brouwer en een van de proevers) weet welke gist waar ge-eindigd is.

Let bij het proeven op een zo nauwkeurig mogelijke (blinde) notitie van ALLE proefervaringen.

De-Geert

Citaat van: lethalbyte op 17-03-2010  00:41 uDe volgorde maakt volgens ons uit omdat iedere gist meer of minder volmondig kan zijn dan een ander.
Daar kom je dan achter.
Het zou toch een gemiste kans zijn als de proeverij niet blind is. Misschien kan je de vooroordelen over korrelgisten bevestigen of ontkrachten, maar niet als je weet wat je proeft.

Vergelijkbare Topics (7)

21337

Reacties: 14
Gelezen: 3816

37779

Reacties: 7
Gelezen: 2611

25130

Reacties: 20
Gelezen: 5561

1678

Reacties: 10
Gelezen: 3778

29250

Reacties: 25
Gelezen: 9144

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.