Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat is na het brouwen snel te drinken?

Gestart door Anton, 16-08-2009 00:24 u

Vorige topic - Volgende topic

Anton

Snel bier gezocht.

Oo jee!
Help!
Op m'n tocht door m'n uitgegraven kruipruimte dringt er het een en ander tot me door.
"Pa, tijdens jouw vakantie hebben we wat eigenbrouwbier gedronken".  'We' zijn m'n schoonzoons in spee, m'n zoon en de nodige vrienden. De lege flesjes keurig omgespoeld weer in de kratten onder de vloer. Er is weing meer over.

De jongelui zijn nu zelf op vakantie en ik krijg binnen afzienbare tijd vrienden die wel een eigenbrouwtje lusten. Ik was eerst niet van plan in de warme zomermaanden te brouwen maar zal nu toch echt wel moeten.

Mijn vraag nu; Wat is een erg snel te brouwen bier?
Het moet wel een bovengister zijn maar verder heb ik alle moutsoorten e.d. in huis.
Wie  weet welk bier het snelst te drinken zal zijn? Ik denk aan een bier van ca 5 á 6%.

MO

Ai ai ai, hebben ze je bier opgedronken? Wat een boeven. Ik zou een blondje van een procentje of zeven maken. Als je vergist bij oplopende temperatuur tot 25 °C, dan kum je in twee weken bottelen. Nottingham en S33 kunnen deze temperaturen wel hebben (in mijn smaakbeleving dan, er zijn mensen die hier van gruwen). Vandaag nog brouwen?

heijligers

Volgens mij zijn weizens snel drinkbaar na de hergisting. Die van mij was in ieder geval na een week in de koeling al behoorlijk, en nu helemaal goed. Als dat niet snel genoeg is weet ik ook niks beters als http://www.goedkoopbier.nl/bieraanbiedingen  :weetniet:

Anton

Jazeker,
S-33 heb ik in huis dus dat wordt inderdaad vandaag brouwen.
Inmiddels heb ik meer vertrouwen in jouw smaakbeleving dan in die van anderen die ervan gruwen.
nu eerst even slapen en dan........ ;D

Anton

Citaat van: heijligers op 16-08-2009  00:37 uVolgens mij zijn weizens snel drinkbaar na de hergisting. Die van mij was in ieder geval na een week in de koeling al behoorlijk, en nu helemaal goed. Als dat niet snel genoeg is weet ik ook niks beters als http://www.goedkoopbier.nl/bieraanbiedingen  :weetniet:
Weizens is inderdaad ook een optie. Verder heb ik het toch echt over een eigenbrouw gehad dus www.goedkoopbier kommt nicht im frage.

Anton

Albertus

Gisteren mijn Porter overgeheveld, daarvan heb ik de slurry (London Ale) nu in een flesje staan. Wanneer je een niet te zware Ale, bij voorbeeld een Bitter, brouwt, is deze ook redelijk snel drinkbaar. Je kunt mijn slurry gebruiken dan bespaar je je de tijd voor het maken van een starter en de vergisting start lekker snel op.
Wanneer je vandaag wilt brouwen en de slurry wilt gebruiken, bel me dan even.

Bert

William

Citaat van: Anton op 16-08-2009  00:24 u"Pa, tijdens jouw vakantie hebben we wat eigenbrouwbier gedronken".  'We' zijn m'n schoonzoons in spee, m'n zoon en de nodige vrienden. De lege flesjes keurig omgespoeld weer in de kratten onder de vloer. Er is weing meer over.

Het lijkt er op dat er potentiele zelfbrouwers bijkomen !

Anton

Citaat van: William op 16-08-2009  10:19 uHet lijkt er op dat er potentiele zelfbrouwers bijkomen !

Klopt William.
Twee van hen gaan vanaf volgende maand meebrouwen.

Hopmans

Engelse ale's zijn snelle bieren bij uitstek, omdat je die vers moet drinken en niet zoveel alcohol hebben (3%-5%).
Dus nog beter voor de lever ook.
 :biersmile:

Nerro

Suggestie, witbier:

Bitterheid, kleur en SGbegin:

* 9 IBU
    * Weinig kleur, moet het even opzoeken als ik weer op mijn kamer ben (pilskleur ongeveer als dat wat zegt)
    * SGbegin = 1,042

Totaal Volume:

* 20 liter

Mouten:

* 3,250 kg Pilsener mout (3 EBC)
    * 1,000 kg Tarwe vlokken

Hop:

* 6 g Magnum 12% AA - 60 minuten
    * 6 g Saaz 1.8% AA - 10 minuten

Kruiden:

* Schil van 2 sinaasappels - 5 minuten
    * 6 g geplette koriander - 5 minuten

Maisch:

* Ingemaischt op 50 ºC daarna direct doorverwarmt naar 68 ºC (duurde 25 minuten)
    * Op 68 ºC gehouden totdat de joodtest nauwelijks meer zwarting weergaf (~85 minuten)
    * Uitgemaischt op 77 ºC

Muldermans

Hallo Nerro,

Waren die kruiden en met name de sinaasappel niet wat overheersend? Verder lijkt het me wel een fijn receptje!

Nerro

Nee het was wel ok zo, als je koriander nog vers is zou ik die hoeveelheid wat bijstellen naar 3 á 4 gram. In het origineel was het 1 sinaasappel en 1 citroen (schillen, duh) maar de citroen voegt weinig toe. Vandaar de switch, het origineel was wel erg lekker dus als je toch de citroenschil wilt gebruiken moet je dat gewoon doen :)

Overigens kan een beetje kruidigheid geen kwaad om je bier snel fris en drinkbaar te maken. Met dit recept gaan we niet voor de finesses van de gist of de mout maar gewoon voor snel en lekker. Als gist gebruikte ik toen een Brewferm Top omdat die voorhanden was maar een aanrader zou westmallegist of chimaygist zijn. Anders misschien een wit-gist of een weizengist. Gewoon iets wat je warm kunt vergisten wat snel vergist.

RobinB

Citaat van: Nerro op 16-08-2009  20:23 umaar een aanrader zou westmallegist of chimaygist zijn. Anders misschien een wit-gist of een weizengist

Beetje vreemd advies voor een witbier?
Ik zou het nl precies andersom adviseren...

1. witbiergist (Wyeast/korrel)
2. weizengist (Wyeast/korrel)
3. Chimay
4. overig

Caspar

Ik zou een bitter brouwen zoals Hopmans al aangeeft. In Engeland zuipen ze die bijna uit het gistvat... lekker dry-hoppen met wat E.K. Goldings, 3,5% en een Engels gistje.

Oscar

Citaat van: Caspar op 24-08-2009  20:40 uIn Engeland zuipen ze die bijna uit het gistvat...

Ja, nog even en dan drinken ze het direct na het brouwen, nog voor de vergisting... ;D ;D

Richard3

Citaat van: Oscar op 24-08-2009  21:48 uJa, nog even en dan drinken ze het direct na het brouwen, nog voor de vergisting... ;D ;D

Oscar ,we zijn inmiddels ruim 10 jaar verder, hoe is de status momenteel in Engeland?  :proost2: :)

Richard3

Andere vraag, kan ik een wit tarwe bier maken met MJ M44, US West Coast gist?
Heb over 4 weken een feestje, heb tarwe in huis, maar alleen maar deze M44 gist. Of een kolsch gist van cross my loof heb ik ook nog liggen.

Of zal ik gewoon even de grens over wippen en een Schneider Tap 7 gaan halen?

lier

Ik zou een weizen doen met een goede starter. Ik heb er vorige 2 weken terug 1 gebrouwen, die is na 8 dagen al op de fles gegaan en staat nu te hengsten op de fles. Sneller heb ik het nog niet gehad.

BrouwMout.nl

Als je flessen staan te hengsten heb je misschien toch iets te vroeg gebotteld  ;D

chthon

Citaat van: Richard3 op 14-03-2020  22:00 uAndere vraag, kan ik een wit tarwe bier maken met MJ M44, US West Coast gist?
Heb over 4 weken een feestje, heb tarwe in huis, maar alleen maar deze M44 gist. Of een kolsch gist van cross my loof heb ik ook nog liggen.

Of zal ik gewoon even de grens over wippen en een Schneider Tap 7 gaan halen?

Ik heb twee jaar geleden noodgedwongen een witbier gebrouwen met MJ M44 (M44 werd als verkeerd onderdeel van bestelling geleverd). Na het doorlezen over Amerikaans witbier besloot ik de stap te wagen om deze gist hiervoor te gebruiken. Het resultaat is eigenlijk aardig gelukt.

Basis van het recept: 40% pilsmout, 30% tarwemout, 20% tarwebloem (meemaischen), 10% suiker of suikersiroop (in mijn geval vlierbloesemsiroop), hop voor 22 IBU, en uitgerekend voor 4,5% ABV na fermentatie. En natuurlijk M44. Hierbij kreeg ik een SVG van 86%.

De M44 vergist gaat vrij snel door tot het einde.

Neetje

Citaat van: BrouwMout.nl op 15-03-2020  11:21 uAls je flessen staan te hengsten heb je misschien toch iets te vroeg gebotteld  ;D

Citaat van: de Machtige Wil op 09-10-2019  21:06 u

lier

Citaat van: BrouwMout.nl op 15-03-2020  11:21 uAls je flessen staan te hengsten heb je misschien toch iets te vroeg gebotteld  ;D

;D
Die stomme spellingcontrole speelt me hier wel vaker parten

Vergelijkbare Topics (7)

38380

Reacties: 8
Gelezen: 1650

36736

Reacties: 8
Gelezen: 1965

5773

Reacties: 60
Gelezen: 16785

24874

Reacties: 727
Gelezen: 247282

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.