Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Beginnen met brouwen

Gestart door dingdong, 28-09-2008 18:14 u

Vorige topic - Volgende topic

dingdong

Ey

Ik had enkele vraagjes. Ik zou graag beginnen met brouwen. Ik had van Brewferm de startkits gezien, nu lijkt dit mij vrij amateuristische of is dit toch de moeite om zo te beginnen. Kun je zelf aan deze bieren nog zelf iets toevoegen of kan je eigenlijk niets meer doen. Wat raden jullie mij aan?

Eduard

Welkom bij het forum, Dingdong.

Op zich zijn deze startkits best het proberen waard. Je went vast aan enkele deelprocessen en alhoewel het resultaat niet even bevredigend is als een moutbrouwsel valt het nog best te drinken. Probeer het anders eens uit :).

dingdong

Ok bedankt. Ik ga straks een kit bestellen bij Brouwland. Ik ga een paket pils bestellen en nog een grandcru of een abdij. Nu lees ik hier net dat het bijgeleverde gist niet heel goed is. Wat voor gist kan ik voor een pils beter gebruiken? Kan je mij soms door verwijzen naar een site of topic waar ik meer kan teweten komen over de gist soorten enz.

thibolleke

Je weet dat pils met een lagergist gebrouwen word? Dus vergist bij een temperatuur rond de 10 ºC. Dit is dus lastig als je geen ijskast met thermostaat hebt om in te vergisten.
Abdijbier of grand cru zijn dus makkelijker om mee te beginnen.

Op Brouwland site kan je wel zien welke gisten onder- en welke bovengistend zijn.

dingdong

Wat is het beste dat ik dan probeer de eerste keer? Een kit kopen bv grandcru of abdij en de gist gebruiken die bijgelevert is? En de stappen volgen die ze op Brewferm site uitleggen of kan ik beter nog een ander process toevoegen?

thibolleke

Ikzelf zou een vloeibare (Wyeast) gist kiezen in plaats van een korrelgist. Al is een korrelgist veel makkelijker in gebruik, en dus wel handig als je voor een eerste keer wil brouwen.

Hoe dan ook, elke andere gist dan die Brewferm gist is een betere keuze dan die Brewferm gist.
Als je de Brewferm gist gebruikt weet je wel ineens waarom je die de volgende keer niet meer zult gebruiken. Dus het is wel 'leerrijk' om hem te gebruiken.
Je ziet dus maar. :brouwen:

Citaat van: dingdong op 28-09-2008  19:45 uEn de stappen volgen die ze op Brewferm site uitleggen of kan ik beter nog een ander process toevoegen?
Ik weet niet juist hoe ze het daar uitleggen. Moet je je bier ook lageren? Want dat zou ik wel doen dan.

dingdong

Brewferm zegt van eerst het blik op te warmen dan deze siroop in de brouw emmer te gieten. vervolgens de voorgeschreven hoeveelheid kokend water toe te voegen => mengen en laten afkoelen tot 23 graden=>gist in lauw water oplossen=>na 15 min gist toevoegen=>7-10 dagen laten vergisteren=>bier op flesjes zetten en wat suiker toevoegen.

ed

Als je alles precies doet volgens de Brewferm wijze krijg je een behoorlijk bier. Om de kwaliteit te verbeteren hoef je alleen maar een betere gist te gebruiken. b.v. een Nottingham voor de abdij of een T-58 voor de Grand-Cru.

Het is beter om het bier over te hevelen na de hoofdvergisting (als je de mogelijkheid heb, extra vat/fles). Zonder kan ook.

Ed

thibolleke

Wanneer je niet ga lageren moet je zeker zijn dat je bier helemaal uitvergist is voor je het gaat bottelen.
Want een bier gist niet altijd volledig uit op 10 dagen. Vergeet dus zeker geen SG-meting te doen voor je botteld.

dingdong

Ok we zijn dus begonnen met ons eerste brouwsel :). Nu is er gisteren iemand in geslaagd wat teveel gist toe te voegen. Wat gaan de effecten daar van zijn? Gaat het bier te drinken zijn of....

Jacques

Geen probleem. Het kan zijn dat de temperatuur iets verder oploopt dan je zou willen. Zet daarom het vat iets koeler weg als de vergisting op gang is gekomen. Doordat je meer gist gebruikt heb zul je ook een grotere gistoogst hebben. Hevel het bier na de hoofdgisting over om het grootste gedeelte van de niet meer actieve gist kwijt te raken (dit hoor je eerlijk gezegd altijd te doen).

dingdong

Ok bedankt. Dus na de hoofdvergisting het in een ander vat gieten? Of moet ik eigenlijk zo een glazen mandfles kopen? En laat ik het dan daarin staan of trek ik het direct op fles?

Jacques

Je kunt het in een ander vat gieten als deze hermetisch afgesloten kan worden en voorzien is van een waterslot. De meeste vaten zonder schroefdeksel voldoen eerlijk gezegd niet. Veel beter is inderdaad een mandfles die je voorziet van een kap of volrubberen stop met daarin een waterslot.
Meteen gaan bottelen is niet zo'n goed idee. Als het bier niet helemaal uitgegist is creëer je bierbommen.

Oscar

Citaat van: dingdong op 05-10-2008  12:29 uNu is er gisteren iemand in geslaagd wat teveel gist toe te voegen.

Wat is, in jou ogen, te veel?

thibolleke

Je hebt een korrelgist gebruikt neem ik aan?

Ik ben benieuwd hoeveel "teveel" gist je gebruikt hebt.

Vergelijkbare Topics (7)

5269

Reacties: 14
Gelezen: 8735

18316

Reacties: 7
Gelezen: 5708

17013

Gestart door Erick

Reacties: 12
Gelezen: 7120

16-02-2011 19:17 u
door Erick

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.