Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Citroenbier

Gestart door Gerb, 13-05-2022 14:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

Voor mijn volgende bier heb ik citroenen ingemaakt om zodoende het zure van de citroenen wat zachter te maken. In de moutstort gebruik ik wat biscuit en munich om de citroen wat te balanceren met wat moutigheid, crackerssmaken. Voor de vergisting gebruik ik eerst de Philly sour, na een aantal dagen zal de Beirm Haze gist worden toegevoegd. Blijkbaar zal bij een normale dosering van biergist, de Philly Sour de neiging hebben om te worden weggeconcurreerd. Ik vroeg me af of er mensen zijn die dit ook al eens gedaan hebben?

72% efficiëntie
Batchvolume: 15 L
Kooktijd: 60 min
Maischwater: 15.8 L
Spoelwater: 7.02 L
Totaal water: 22.82 L
Kookvolume: 19.67 L
SG voor koken: 1.052
Begin SG: 1.062
Eind SG: 1.015
IBU (Tinseth): 29
BU/GU: 0.47
Kleur: 16.9 EBC

3 kg (73.2%)    Weyermann Pilsner  3.3 EBC
0.6 kg (14.6%)  Biscuit 50 EBC
0.3 kg (7.3%)   Munichmout 25 EBC
0.2 kg (4.9%)   Ruwe tarwe 3 EBC

Maischen
Temperatuur 68 °C 60 min

Hop (40 g)
10 g (8 IBU) — East Kent Goldings (EKG) 5% — Koken — 60 min
15 g (15 IBU) — Idaho #7 13% — Koken — 15 min
15 g (6 IBU) — Idaho #7 13% — Koken — 5 min

Diversen
10 g citroenschil einde koken
15 g citroenschil navergisting

Gist
1 pakje — Lallemand (LalBrew) Philly Sour 3-4 dagen 75%
1 pakje — Crossmyloff Beirm Haze na 3-4 dagen toevoegen

Murmillo

Ik ben enorm benieuwd en volg dit draadje.

De HaAn

Klopt de toevoeging van citroenschil wel 0.2 en 0.4 gram ik brouw een witbier waaraan ik 7 gram gedroogde citroen schil toevoeg laatste 10 minuten  :degroeten:

hansHalberstadt

mijn ervaring is dat de citroen zelf nauwelijks bijdraagt aan smaak, maar alleen een zure indruk geeft. De schil geeft wel veel geur en smaak. omdat die geur en smaak alleen maar minder wordt tijdens alle warmtestappen vanwege verdamping van etherische olie doe ik de schillen in een glazen pot met afsluitbaar deksel. Dan koken water erop en  gelijk deksel erop draaien en dan rustig af laten koelen. (of liever nog geisoleerd wegzetten zodat het lang heet blijft en de olie en smaak goed kan oplossen in het water) Dat water voeg ik dan toe bij het bottelen, bv bij een ijwit kloon bier of ander bier waar frisse citroensmaak bij past.   

Gerb

Citaat van: De HaAn op 14-05-2022  10:19 uKlopt de toevoeging van citroenschil wel 0.2 en 0.4 gram ik brouw een witbier waaraan ik 7 gram gedroogde citroen schil toevoeg laatste 10 minuten  :degroeten:

Ik zat even niet na te denken hier, mijn standaarddosering bij gedroogde schil ligt altijd rond 0,5-1,0 gram per liter. Omdat dit 'natte' schillen zijn voeg ik nu iets meer toe. De pot met de schillen ruikt echt al heel erg goed. Ik heb mijn originele bericht veranderd.

Henielma

Bij mijn witbier voeg ik vaak geraspte citroenschil toe. Al het gele van de schil van 1 citroen op 20 liter. Dat ruikt inderdaad lekker nadat die geraspt is en geeft aan het witbier een frisse citrus smaak.
De laatste keer heb ik tevens de rest van de citroen uitgeknepen boven de kookketel aan het einde van het koken. De smaak van dit witbier valt me tegen. De frisse citrus smaak zit er nu niet zo mooi in maar is iets weeïg. Tevens heb ik toen een andere gist gebruikt (Brewferm blanche) dus ik weet niet of dit nu door het citroensap gekomen is.

Gerb

Die ervaring heb ik inderdaad ook, het sap van de citroen wordt niet zo fris.

Murmillo

Citaat van: Henielma op 16-05-2022  23:08 uBij mijn witbier voeg ik vaak geraspte citroenschil toe. Al het gele van de schil van 1 citroen op 20 liter. Dat ruikt inderdaad lekker nadat die geraspt is en geeft aan het witbier een frisse citrus smaak.
De laatste keer heb ik tevens de rest van de citroen uitgeknepen boven de kookketel aan het einde van het koken. De smaak van dit witbier valt me tegen. De frisse citrus smaak zit er nu niet zo mooi in maar is iets weeïg. Tevens heb ik toen een andere gist gebruikt (Brewferm blanche) dus ik weet niet of dit nu door het citroensap gekomen is.
Kookt u dat mee? Of gebruikt u het anders?

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.