Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Stadsbrouwerij Dordrecht - Bottelen

Gestart door Jacques, 12-05-2022 23:43 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Lees eerst het topic Algemene fotoos Stadsbrouwerij Dordrecht

Bij Stadsbrouwerij Dordrecht wordt een strak schema aangehouden:
- brouwen;
- een week warme vergisting;
- een week koude lagering;
- bottelen;
- 6 weken rijping;
- verkoop.

Voorafgaand aan de verkoop worden de bieren gekeurd.

Afgelopen maandag werden er 3 brouwsels gebotteld in 75 en 25 cl flessen. De bieren worden vlak voor het bottelen gefilterd met behulp van doeken. Dat is iets wat je volgens mij beter niet kunt doen. In ieder geval zorgt het niet voor minder depot in de fles. Bij diverse bieren zat een flinke laag depot in de fles...

Overigens wordt alles zeer grondig gereinigd. De bieren zijn geen van allen geïnfecteerd bleek bij de keuring, de smaak kan wel frisser...

Jacques

Vervolg 1

Jacques

Vervolg 2

Jacques

Vervolg 3

Jacques

Vervolg 4

Jacques

Vervolg 5

broeder

Hoi,
Mooie reportages van deze brouwerij. 
Het doet mij altijd weer goed om te zien dat er echt gezorgd wordt voor mensen, die wat hulp kunnen gebruiken. Bij deze reportages is het Leuk om al deze mensen te zien werken, dat tijdens hun weg naar de toekomst.
Ik begrijp dat er wel wat aan het brouwproces gesleuteld moet worden. Ik weet niet hoe de hiërarchie in elkaar steekt, maar...
Is het een idee om het totale begeleidingsteam een cursus bierbrouwen te geven, leuk voor hen en goed voor de totale brouwerij.
Groet, broeder Willem

Jacques

Citaat van: broeder op 14-05-2022  10:19 uHoi,
Mooie reportages van deze brouwerij.
Het doet mij altijd weer goed om te zien dat er echt gezorgd wordt voor mensen, die wat hulp kunnen gebruiken. Bij deze reportages is het Leuk om al deze mensen te zien werken, dat tijdens hun weg naar de toekomst.
Ik begrijp dat er wel wat aan het brouwproces gesleuteld moet worden. Ik weet niet hoe de hiërarchie in elkaar steekt, maar...
Is het een idee om het totale begeleidingsteam een cursus bierbrouwen te geven, leuk voor hen en goed voor de totale brouwerij.
Groet, broeder Willem

Het is zeker heel goed dat er onderwijsleerbedrijven zijn die jongeren veelal praktische zaken bijbrengen. Voor de persoonlijke ontwikkeling van deze jongeren is dat waardevol.
De brouwerij wordt geëxploiteerd door een stichting en er zijn 25 vrijwilligers die allemaal hun eigen werkervaring inbrengen waardoor er veel expertise aanwezig op allerlei vlak. Op het gebied van het brouwen van bier kunnen echter nog verbeteringen doorgevoerd worden zoals het achterwege laten van het filteren met doeken en het gebruik van brouwzouten. Andere verbeteringen zoals het gebruiken van mechanische roerwerken bij het maischen en CCT's voor de vergisting kosten een grotere investering. Het bestuur van de stichting zal daarbij hun eigen afwegingen moeten maken.

Eén ding mag zeker niet veranderen: het zeer zorgvuldig en uitgebreid schoonmaken van de brouwerij na het brouwen en bottelen. Poetsen, poetsen en poetsen houdt infecties weg.

Martijn0172

Zie ik het nu goed dat het uitvergiste bier gefilterd wordt door het door doeken heen te schenken? Dat icm met de "Koe" (bottelaparaat) zorgt niet voor een lange shellife van de bieren ben ik bang.

Jacques

Citaat van: Martijn0172 op 14-05-2022  19:42 uZie ik het nu goed dat het uitvergiste bier gefilterd wordt door het door doeken heen te schenken? Dat icm met de "Koe" (bottelaparaat) zorgt niet voor een lange shellife van de bieren ben ik bang.

Ja dat zie je goed...
Mijn aanbeveling was om dat achterwege te laten. Het filteren op deze manier zorgt niet voor helderder bier noch voor minder depot in de fles.

Vergelijkbare Topics (7)

492

Reacties: 12
Gelezen: 11735

28368

Reacties: 7
Gelezen: 2619

13008

Reacties: 43
Gelezen: 13105

32799

Reacties: 19
Gelezen: 10554

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.