Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wat zullen we brouwen?

Gestart door Niels, 04-04-2008 20:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Niels

Hoi Brouwers,

Na het volgen van de gist cursus van t'wort wat heb ik een gistbankje en ben inmiddels redelijk bedreven in het opkweken van een gistje tot een mooi volume met een actieve gist. Afgelopen dinsdag weer een gistje op kweek gezet en gisteravond vergroot tot een liter die inmiddels met romige wolken in de erlemeijer rond draait. De gist is de belgian abby II, Wyeast 1762 een van de toppers om me te brouwen volgens mij eigen bescheiden mening. Deze gist is prettig door zijn goede vergistingsgraad trekt mooi snel helder en heeft een prachtige smaak voor blond en donker bier. ik heb al een receptje gemaakt maar ben nog niet geheel zeker van de zaak. daarom wil ik graag aan jullie de vraag stellen zijn er nog ideeën, verbeteringen op het volgende recept te bedenken. Het is de bedoeling om een niet te zwaar fruitig, fris doordrinkbaar bier te brouwen wat een mooie lentedag kan opluisteren.
Helaas is de Cascade op en is deze niet makkelijk te verkrijgen, dus een experiment met de hop die al veel te lang in de vriezer ligt Columbus, ik heb deze nog niet eerder als een aroma hop gebruikt maar wil het wel eens proberen of deze ook de prettige citrus smaak kan geven die de Cascade heeft. er zijn mogelijkheden om dit te veranderen, ik heb nog keuze uit Spalt, Saaz, Fuggle als echte aroma hoppen in plaats van de Columbus.  :degroeten:

Naam bier: SMS, Sint Maarten Spring

Biertype: Pale Ale/Strong Bitter

==== Eigenschappen van het recept en het brouwsel

Gepland volume: 44 liter
Geplande begindichtheid: 1055 g/l
Geplande kleur (Morey): 18 EBC
Geplande bitterheid (Tinseth): 30 IBU

==== Maischen
Mout, graan en suikers
Mout/graan/suiker                          EBC      kg       %
Pilsmout 3                                        3   10,574    93,4
CaraMunich (Cara 120)                    123    0,747     6,6

Maischwater en maischschema
Graantemperatuur: 15

Temperaturen                             
Stap naam             begin   eind    opwarm  rust   stap type       temperatuur  volume
Beta-amylase            63     63        0        30        infusie              71          25,00     
Alfa-amylase             72     72       12        30       Directe verwarming           

==== Koken, hop en kruiden

Totale kooktijd: 75 minuten

Hop
Hopsoort                    %a    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)   type         IBU
Pilgrim                      10,0            50,0           80         Hopbellen     27,0
Columbus                  11,0            15,0           10         Pellets        3,4
Columbus                  11,0            15,0          dry         Pellets        0,0

==== Vergisting

Gist en giststarter
Gebruikte gist:          1762
Gistvorm:                Vloeibaar
Gisttype:                Bovengist
Giststarter gemaakt?:    ja
Volume giststarter:      1,0 liter
Dichtheid giststarter:   1040 g/l
Starter belucht:         24 uur
Temperatuur giststarter: 20,0°C
Gistvoeding:             Siris
Hoeveelheid gistvoeding: 4,0 gram

Oscar

Hee Niels,

Long time no see  :D  De columbus is een Amerikaanse hop welke niet de eigenschappen benaderd van een Cascade. Dus een fris fruitig karakter krijg je er niet van. Wat dat betreft zou je de Fuggle beter als een aromahop kunnen gebruiken. Verder heeft de Columbus ok een te hoog alfa % om te gebruiken als een aromahop.

MO

Ik heb een keer een 100% columbus bier gebrouwen. Die was ook nog eens 50 IBU, dus een beetje te veel was het wel. Het is zeker mogelijk om deze hop als aromahop te gebruiken. Helaas lijkt het niet op Cascade. Het is misschien wel citrus-achtig, maar de hop is toch meer hout/hars achtig. Het is zeker geen goede vervanger van Cascade, het is wel geschikt voor een Amerikaans aroma.

Verder ben ik het helemaal niet met je eens dat de Rochefort gist geschikt is voor blonde bieren. Ik heb er een keer een blondje mee geproefd en ik vond het helemaal niets. Ook denk ik niet dat die gist past bij Amerikaanse hoppen.

Ik zou veel eerder voor de Chimay gist gaan voor de doelen die jij beoogt. En dan misschien toch de Columbus hop, het moet natuurlijk niet saai worden.

Niels

Ik heb een paar blonde bieren gebrouwen met de Belgian abby II en met een groot succes, volgens mij en ervaren drinkers zullen we maar zeggen. Een van de bieren waar ik nog met een natte mond aan terugdenk is een soort van APA met deze gist 6,5% bijna alleen pilsmout en een beetje kleurmout met, tja hoe kan het anders Cascade... als aroma hop en daarna flink in de mandfles als koudhop ongeveer 1 gram per liter. tevens een paar andere minder blonde maar lichte bieren met deze gist gebrouwen met telkens een prima vergisting een prima smaak, schone vergisting zonder overheersende afwijkingen. dus een persoonlijk toppertje.

Jammer dat de Columbus niet de eigenschappen heeft die ik hoopte, ik vind het niet vreemd om te horen, bedankt voor de commentaren. De Fuggle had ik ook in gedachten als een optie om uit te wijken, het wordt een fuggle feestje met een flinke koudhop.

MO

Ik ken de slechte combinatie Rochefort/blond bier maar uit 1 voorbeeld. Ik ben heel benieuwd naar jouw blonde bieren.

Niels

Jammer dat ik volgende week niet naar Ermelo kan komen, ik had je graag op het forum uitje een paar voorbeelden willen geven.
Zijn er nog Noord-Hollanders die zaterdag naar het uitje gaan?

Jacques

De deelnemerslijst staat in het eerste bericht van de draad over het forumuitje.

William

Citaat van: Niels op 04-04-2008  21:28 uIk heb een paar blonde bieren gebrouwen met de Belgian abby II en met een groot succes, volgens mij en ervaren drinkers zullen we maar zeggen. Een van de bieren waar ik nog met een natte mond aan terugdenk is een soort van APA met deze gist 6,5% bijna alleen pilsmout en een beetje kleurmout met, tja hoe kan het anders Cascade

Niels, hoe is het afgelopen met dit biertje?

Ik heb binnenkort een depot van de 1762 Belgian Abbey II tot mijn beschikking en wil hier een Blonde Ale (sg max 1060) op laten vergisten. Is het vooral de hop die hier karakter aan moet geven of doet de gist ook een hoop?

Caspar

Samen met Oscar hebben Menno en ik ook een tripel gebrouwen met deze gist. Echt een hele fijne subtiele smaak, ik vond hem een beetje lijken op de Chouffe gist. Ik zou het gewoon proberen William :duimop:.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.