Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoe brouwen jullie kriek?

Gestart door LAM, 17-11-2020 23:14 u

Vorige topic - Volgende topic

LAM

Goedenavond!

Ik ben op zoek naar een recept voor kriekbier/Kasteel Rouge maar hier wordt over het algemeen een hele hoop losse kersen aan toe gevoegd. Kersen (en vooral van die zure morellen) zij best prijzig en sommige recepten gaan tot een verhouding van 50/50 kersen tot wort. Dan wordt het een wel heel erg prijzig biertje. Hebben jullie tips? Aroma's sluit ik uit, dat smaakt verschrikkelijk.

Groetjes LAM

beermenke

Kersensap kopen bij inweckers die kersen inblikken voor bakkers. Is alleen te koop in kersentijd🤭

LAM

Citaat van: beermenke op 18-11-2020  11:33 uKersensap kopen bij inweckers die kersen inblikken voor bakkers. Is alleen te koop in kersentijd🤭

Ahh helaas net wat te laat. Bedankt voor de tip! Heb je misschien een goed recept voor me waar ik eventueel wat aan kan sleutelen? Heb al meerdere fruitbiertjes geprobeerd te brouwen maar het is tot nu toe altijd geƫindigd in een fiasco...
Thanks!!

beermenke

Nee brouw overwegend volmoutige iets donkere bieren. Sporadisch ipa en weizen.
Kersenbier. Normaal bier gemaakt en in de nagisting 1 liter ingemaakte kersen toegevoegd voor 3 weken. Prachtige, schitterende kleur, overweldigende geur en dat was t dan😭 Blijkbaar toch niet de juiste kersverhouding, smaak viel helaas tegen. Niet zuur of zo.
Ik hou t bij mijn porter, trappistachtige etc.

orangeloo

Heb je de zoekfunctie al eens geprobeerd...  :brouwen:

Zonder kersen / krieken geen kriek / kasteel rouge

koffie

Citaat van: LAM op 17-11-2020  23:14 uGoedenavond!

Ik ben op zoek naar een recept voor kriekbier/Kasteel Rouge maar hier wordt over het algemeen een hele hoop losse kersen aan toe gevoegd. Kersen (en vooral van die zure morellen) zij best prijzig en sommige recepten gaan tot een verhouding van 50/50 kersen tot wort. Dan wordt het een wel heel erg prijzig biertje. Hebben jullie tips? Aroma's sluit ik uit, dat smaakt verschrikkelijk.

Groetjes LAM
Heeeeeel eerlijk : je stelt nu ongeveer dezelfde vraag als 'hoe brouw ik een stout zonder donkere mout' ?
Wil je een kriek maken, dan zul je inderdaad een enorme lading krieken moeten gebruiken.
Een Kasteel Rouge is heel lekker, maar is geen kriek. Daar zit 'gewoon' likeur doorheen.

Zelf ooit 1 keer een poging tot kriek gedaan (met inderdaad ruim 50% kersen). Zag er schitterend uit, echt de kleur van kriek. Die geur .. goddelijk! Alles klopte gewoon. Tot je 'm ging drinken .. spa rood met een vleugje siroop :o
Dus verder kan ik je helaas niet helpen :)

Oosterling

Als het je om de prijzen gaat, ingevroren kersen doen het (naar mijn mening) ook uitstekend. Deze zijn bij verschillende supermarkten per kilo voor een euro of drie of vier te verkrijgen. Even de hard bevroren kersen stuk slaan voor je ze in je vergistingsvat gooit, (ik raad zelf aan om ze nog in een net of waszak of iets vergelijkbaars te doen, dan kun je ze natijd makkelijker er weer uitvissen, heb je ook geen pitjes oid en blijft niet de helft van het bier in de kersen hangen) daarin laten ontdooien en dan je wort toevoegen. 

Cheers

Oosterling

Citaat van: LAM op 18-11-2020  15:20 uAhh helaas net wat te laat. Bedankt voor de tip! Heb je misschien een goed recept voor me waar ik eventueel wat aan kan sleutelen? Heb al meerdere fruitbiertjes geprobeerd te brouwen maar het is tot nu toe altijd geĆ«indigd in een fiasco...
Thanks!!

Laten we voor we onszelf in de kaart laten lijken, eerst eens kijken naar wat je tot nu toe geprobeerd hebt. Dan kunnen we vanaf daar verder werken. Fruitbieren zijn soms een lastig fenomeen en ik heb er zelf ook af en toe nog moeite mee om er iets van te brouwen. Vaak is vooral mijn werkwijze funest. Ik ben zelf bijzonder eigenwijs en wil graag zelf dingen ontdekken en ervaren.
Echter kan ik je verzekeren dat de volgende dingen niet werken:
  • Bevroren partjes perzik meekoken in de laatste 5 minuten van het kookprocess
  • Bevroren partjes perzik in het fermentatievat toevoegen voor de hoofdfermentatie
  • Bevroren partjes perzik toevoegen aan het fermentatievat na de hoofdfermentatie
  • bevroren partjes perzik fijnmalen in een keukenmachine en dan toevoegen na de hoofdfermentatie
  • Van wat ik heb gelezen op een biertje met een perziksmaak, is dat er perzikconcentraat is toegevoegd aan het bier. Een soort ingedikt siroop. Echter was hiermee de zomer bijna ten einde en vond ik het tijd worden om na deze hoeveelheid teleurstellingen verdere experimenten uit te stellen tot komende lente

Voor een bier met framboossmaak
  • Bevroren frambozen toevoegen aan het wort na de hoofdvergisting. Vier tot veertien dagen laten staan. Tussen de 250 tot 500 gram per 10 liter geeft een aangename kleur en smaak.
  • Dit geldt voor de meeste fruitsoorten die in verhouding vruchtvlees (bijvoorbeeld zwarte bessen, rode bessen, bramen, kersen) tot smaak vergelijkbaar zijn. Voor minder geconcentreerde fruitsmaken (fruitsoorten met meer vruchtvlees, zoals appels, persikken, bananen)  moet men al snel gaan denken aan het indikken van sap en dat toevoegen na de hoofdfermentatie of kunstmatige smaakstoffen.

Tot zover mijn ervaringen. Dat van anderen kan weer verschillen. Laten we eerst even luisteren naar jouw plan van aanpak.

Esterenbrouw

Voorjaar frambozenbier gemaakt met diepvriesframbozen van supermarkt.
Uitstekende smaak, kleur en geur.

Toevoegen bij de nagisting als je het bier overgeheveld hebt.
Frambozen ontdooien en pureren.
Ik heb 3.000 gram gebruikt op 22 liter.

Heb de batch gesplitst en bij de helft bij het bottelen 150 gram in heet water opgeloste lactose toegevoegd.

Deze 150 gram mocht zelfs iets meer om een zoeter resultaat te krijgen.

LAM

Citaat van: Oosterling op 20-11-2020  07:15 u"Laten we voor we... plan van aanpak."
Wauw! Wat een tips, ontzettend bedankt. m.b.t mijn plan van aanpak, ik heb een aantal dagen geleden het volgende bericht gedeeld in een andere thread met de volgende uitleg over mijn mislukte fruitbiertje:
Beste medebrouwers.

Een aantal weken terug heb ik op basis van een aantal recepten een zoet fruitbiertje geprobeerd te maken. Het bevatte o.a. pils-, tarwe- en munichmout, Perle hop, safale US-05 gist, een hoop zomerfruit en kersen (gewoon bevroren uit de supermarkt) door het in te koken tot een dikke pap. Dit resulteerde in een dikke gelei waar ik haast niks mee kon dus heb ik het maar opgelost in de nog hete wort. Laten gisten en gelagerd.  Dat was een grote mislukking. Het was ontzettend zuur en smaakte nauwelijks naar fruit. Ik dacht dat het een goed idee was om een beetje vals te spelen door er zoetstoffen en smaakstoffen bij te doen. Nu is het een soort vies chemisch brouwsel geworden.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een bewezen recept voor een rood fruit biertje/kersenbiertje dat lekker zoet en fris is (t zou eigenlijk een lekker biertje moeten worden voor de vrouw)
Ze is een groot fan van Liefmans Fruitesse en Kasteel Rouge (ik weet dat 90% van het forum hier een werkelijke hekel aan heeft maar ja..)
Dus eigenlijk zoek ik een recept voor een van deze "biertjes" dat in ieder geval wel lekker is.
Alvast bedankt!

Ps. Ik las een aantal recepten met morellen en zo en heel uitgebreide uiteenlopende verschillende soorten mout. Ik hoop dat het recept niet te veel soorten mout bevat en dat ik het gewoon kan maken met fruit uit bijvoorbeeld de supermarkt.

LAM

Citaat van: Esterenbrouw op 20-11-2020  09:34 uVoorjaar frambozenbier gemaakt met diepvriesframbozen van supermarkt.

Heb de batch gesplitst en bij de helft bij het bottelen 150 gram in heet water opgeloste lactose toegevoegd.

Dit ziet er veelbelovend uit Esterenbrouw! Misschien een goeie basis voor een volgend biertje :)

Esterenbrouw

Als basis had ik een witbier met WB-06 gebrouwen.

Het bier was te dun, waardoor de zurigheid van de frambozen iets teveel de overhand krijgt.
Volgend keer gebruik ik een blond als basis, met meer body.

Ook ga ik dan aan een deel Brett toevoegen.

Ik heb nu de fruitstort precies nagekeken: 1540 gram framboos en 1550 gram gemengd rood fruit
van de Lidl.
Na de fruittoevoeging krijg je een mooie vergistingspiek van de suikers uit het fruit.
9 gram per liter aan bottelsuiker

LAM

Citaat van: Esterenbrouw op 20-11-2020  11:04 uAls basis had ik een witbier met WB-06 gebrouwen.

Het bier was te dun, waardoor de zurigheid van de frambozen iets teveel de overhand krijgt.
Volgend keer gebruik ik een blond als basis, met meer body.

Ook ga ik dan aan een deel Brett toevoegen.

Ik heb nu de fruitstort precies nagekeken: 1540 gram framboos en 1550 gram gemengd rood fruit
van de Lidl.
Na de fruittoevoeging krijg je een mooie vergistingspiek van de suikers uit het fruit.
9 gram per liter aan bottelsuiker
Goeie! Hoe heb je er dan voor gezorgd dat het niet te zuur werd?

Esterenbrouw

Heb ik niet voor gezorgd. Alleen bij de helft lactose toegevoegd.

Maar bij een bier met meer body dringt de body het zuur wat terug, verwacht ik.

Gewoon proberen.

Simpele blonde en daar diepvries fruit bij.
Je hoeft niet te wachten tot er weer vers fruit is.

Een alternatief is om bij de supermarkt gewoon een flesje diksap kopen en bij nagisting toevoegen.
Een brouwmaatje had een heel goed resultaat bij een kolsch met mango.
Nogmaals niet bang zijn, doen.

LAM

Citaat van: Esterenbrouw op 20-11-2020  12:34 uHeb ik niet voor gezorgd. Alleen bij de helft lactose toegevoegd.

Maar bij een bier met meer body dringt de body het zuur wat terug, verwacht ik.

Gewoon proberen.

Simpele blonde en daar diepvries fruit bij.
Je hoeft niet te wachten tot er weer vers fruit is.

Een alternatief is om bij de supermarkt gewoon een flesje diksap kopen en bij nagisting toevoegen.
Een brouwmaatje had een heel goed resultaat bij een kolsch met mango.
Nogmaals niet bang zijn, doen.

Thanks!!

Oscar

Citaat van: Orangeloo op 18-11-2020  22:25 uZonder kersen / krieken geen kriek.

Zonder zure kersen! Zoete kersen kleuren blank in zuur bier... :nut: :(

orangeloo

Citaat van: Oscar op 20-11-2020  21:35 uZonder zure kersen! Zoete kersen kleuren blank in zuur bier... :nut: :(

Kasteel rouge is is niet echt zuur hoor  ;)  :biersmile:

LAM

Citaat van: Orangeloo op 21-11-2020  09:15 uKasteel rouge is is niet echt zuur hoor  ;)  :biersmile:
Als we het hebben over de pH dan is het wel degelijk zuur. De zoetstof laat het wel zoet smaken maar de zuurtegraad gaat hier niet door omlaag.

Brouwerij KOR

Ik werk in de fruitindustrie, als productontwikkelaar van sappen, spaconcentraten en smoothies. Ik heb dan ook interesse in het brouwen van fruitbieren omdat ik mooie kwaliteit fruitpuree, sappen en sapconcentraten vanuit de hele wereld tot mijn beschikking heb.
Ik heb zojuist goede ervaring gehad met een Weizen Mango. Hiervoor heb ik aan een brouwsel van 20 liter 800 gram Mango alphonso uit India toegevoegd (beste mango ter wereld als je het mij vraagt!) tijdens de navergisting.

Ik lees hier dat veel mensen gewoon bevroren fruit toevoegen, ik vind dit best een risico van het besmetten van je bier en zou persoonlijk voor een puree gaan omdat deze waarschijnlijk gepasteuriseerd is. Ben wel erg benieuwd naar de ervaring van mensen met vers fruit en of dat tot besmettingen heeft geleid..

Framboos lijkt me erg lastig aangezien dit een erg zure vrucht is zou ik hier dan ook niet teveel van toevoegen.
Zoals je zelf ook hebt ervaren kun je bij verhitten van rode vruchten problemen krijgen met de aanwezige pectine, deze zorgt voor gelering bij verhitten.

Misschien is het een leuk idee om samen een receptuur te maken die we beide brouwen en resultaten vervolgens bespreken?
Wellicht kan ik dan ook iets betekenen in het fruit gedeelte ;)

Groet Ruud

Brouwerij KOR

Citaat van: Esterenbrouw op 20-11-2020  09:34 uVoorjaar frambozenbier gemaakt met diepvriesframbozen van supermarkt.

Interessant! Waarom kies je hier specifiek voor lactose? Deze wordt niet meer vergist omdat het geen enkelvoudige suiker is?
De verhouding bier/fruit gaf goed resultaat? Mij lijkt 3 kg op 22 liter best veel.

Vergelijkbare Topics (7)

42076

Reacties: 6
Gelezen: 1312

39620

Reacties: 43
Gelezen: 5625

33900

Reacties: 27
Gelezen: 6329

28757

Reacties: 2
Gelezen: 1711

9884

Reacties: 30
Gelezen: 11277

2094

Reacties: 39
Gelezen: 14426

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.