Vreemd idee, maar zou je tulpenbollen kunnen gebruiken om bier te brouwen?

Gestart door Benlaro, 01-03-2018 10:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Benlaro

Ik ben aan het denken omdat ik deelneem aan de Tulpenrallye een biertje te brouwen voor dit evenement. Wel voor mij zelf en mijn rallymaat.
Dit jaar wordt de 65ste editie verreden en wij zijn weer ingeloot.
Nu heb ik ergens gelezen dat men van tulpenbollen Vodka maken.
Is zoiets ook te doen en er dan bier van maken?
Ik zou geen idee hebben hoe een tulpenbol smaakt, en of er wel smaak aanzit, misschien zijn ze wel giftig, dat kan natuurlijk ook.
De bollen zelf kan ik wel vinden, hier zitten nog voldoende kwekers in de buurt.
Maar eigenlijk blijft de vraag of er wat mee te doen is of dat ik dit idee beter links kan laten liggen.

Haagse Wouter

brouwmus

Ik zou dan eerder een plaatje van een tulpenbol gebruiken in het etiket... Ook met uien zou ik geen bier brouwen :)

BrouwMark

Ik heb er wel eens mee gekookt, als gimmick voor het restaurant waar ik werkte. Ze zijn een beetje zoet-weeig, het lijkt me dat er wel wat suikers in te vinden zijn dus.

Die bollen kwamen van een teler die ze echt voor het eten verbouwde. Ik weet niet hoeveel pesticiden er op de gewone versie zitten...

Ronnie

Citaat van: BrouwMark op 01-03-2018  10:31 u.... Ik weet niet hoeveel pesticiden er op de gewone versie zitten...

@Benlaro: je zal serieus moeten zoeken om bio bollen te vinden vermoed ik, en dan nog...  Welke bazaar gebruiken die ook niet (kwestie van smaakinvloed van die dingen).
Eerlijk gezegd en met respect voor je doelstelling, ik zou het niet doen.

jaapz

Er kan inderdaad wodka van gestookt worden, dus geen gek idee om er bier van te maken (oke, toch wel een beetje een gek idee). Zouden er in de bollen zetmelen zitten die de amylases in mout kunnen afbreken? Als ik dat artikel mag geloven komt er niet veel vergistbaars uit de bol dus je zal veel nodig hebben om er een beetje alcohol uit te kunnen krijgen. Hier is een recept van het bereiden van tulpenbollen uit de hongerwinter, die ook uitlegd hoe je de bollen moet schoonmaken voordat je ze gaat gebruiken. Zou inderdaad wel oppassen met pesticiden en absoluut geen bollen die niet bedoeld zijn voor consumptie in je bier stoppen.

Haagse Wouter

Citaat van: jaapz op 01-03-2018  11:07 uEr kan inderdaad wodka van gestookt worden, dus geen gek idee om er bier van te maken (oke, toch wel een beetje een gek idee). Zouden er in de bollen zetmelen zitten die de amylases in mout kunnen afbreken? Als ik dat artikel mag geloven komt er niet veel vergistbaars uit de bol dus je zal veel nodig hebben om er een beetje alcohol uit te kunnen krijgen. Hier is een recept van het bereiden van tulpenbollen uit de hongerwinter, die ook uitlegd hoe je de bollen moet schoonmaken voordat je ze gaat gebruiken. Zou inderdaad wel oppassen met pesticiden en absoluut geen bollen die niet bedoeld zijn voor consumptie in je bier stoppen.

Overigens zijn de hongerwinter bollen geen bollen die je in de winkel vind.
Dan moet je ze nog een jaartje laten drogen tot ze extreem goor en bitter zijn.
De smaak is compleet niet vergelijkbaar met een verse tulpenbol.

Ernesto

Ik zou ook uitkijken met bollen ivm residuen van gewasbeschermingsmiddelen. Doorgaans zijn bollen niet geschikt voor consumptie.
Ik weet wel een biologische bollenteler uit Sint Maartensvlotbrug, die heeft zeker geen (chemische) bestrijdingsmiddelen gebruikt.

stiaanke

Citaat van: Ernesto op 01-03-2018  12:23 uIk zou ook uitkijken met bollen ivm residuen van gewasbeschermingsmiddelen. Doorgaans zijn bollen niet geschikt voor consumptie.
Ik weet wel een biologische bollenteler uit Sint Maartensvlotbrug, die heeft zeker geen (chemische) bestrijdingsmiddelen gebruikt.
Neen, maar wel biologische. Daarom niet minder giftig.

Remon

Jeroen76

Het zoveelste voorbeeld dat men compleet doorslaat om 'onderscheidend' te zijn. Ik laat hem aan me voorbij gaan deze hype. ;) Hoewel... Heb nog een paar liter afgewerkt frietvet in mijn schuur staan.

Gr. Jeroen

Arthur B

Een tikkeltje marketing zit er wel bij inderdaad, want ik zie het voordeel van bij 'volle maan brouwen' ook nog niet direct.

Maar ik moet dan wel gelijk toegeven dat ik het nog nooit geprobeerd heb...

Terug naar de topic; hoe zou je die bollen verwerken? Zitten er veel suikers in?

Fractus

Ik zou even opzoeken wie de brouwers zijn van dat 'Dutch tulip beer' en ze gewoon een mailtje sturen. Waarschijnlijk kunnen ze je veel info geven.

Vanuit mijn basiskennis biochemie zou ik zeggen dat er waarschijnlijk zowel suiker als flink wat zetmeel in zit, het is immers een voorraadje voedingsstoffen voor de nieuwe plant en dit bestaat grotendeels uit suiker en zetmeel. Als je een klein deel bloembollen toevoegd aan je bier, kun je ze gewoon in stukken snijden en meemaischen. Als je een volledige stort uit bloembollen wilt, zal je terug moeten gaan naar een 'ouderwets' maischschema met een eiwitrust om een eventueel overschot aan eiwitten af te breken vermoed ik. De vraag is of er genoeg enzymen zijn om eventueel zetmeel af te breken. Misschien een paar testjes doen door te maischen in een thermoskan?

Edit: dit vond ik zo snel even op internet: https://www.allesoverbloembollen.nl/kun-je-bloembollen-eten/

Hier staat ook een winkel genoemd die eetbare bloembollen verkoopt

Vergelijkbare Topics (7)

34837

Gestart door Thom

Reacties: 7
Gelezen: 2441

2821

Gestart door Zorofroozo

Reacties: 10
Gelezen: 4837

02-08-2005 23:16 u
door Zorofroozo
7442

Reacties: 56
Gelezen: 16051

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.