Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Witbier met Amerikaanse hoppen

Gestart door Eelke301, 07-05-2017 21:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Eelke301

Hoi allen,

Maar weer eens een biertje brouwen. Dit keer een witbier met Amerikaanse hoppen n.a.v. een recept van Wolter Jonkman dat ik tegenkwam in de 'Bewezen recepten'. In mijn brouwsoftware kon ik geen Citra vinden, dus heb ik Centennial ingevuld ipv Citra. Ik ben echter wel van plan Citra te bestellen.

Qua gist koos hij voor Verboden Vrucht (3463) als gist, maar ik wil liever een korrelgist. Misschien Mangrove Jacks M20 of WB-06? De Brewferm Blanche is niet te koop bij Brouwmarkt volgens mij (ik kon hem niet vinden in ieder geval).

Verder nog feedback op dit recept? Ik ga morgen of dinsdag alles bestellen, zodat we zaterdag kunnen brouwen.

DOEL: Een lekker ietwat hoppig witbier (maar niet te bitter en te 'citrussy') dat lekker doordrinkbaar is met warm weer! Het zou wel mooi zijn als het wat body heeft en mag eventueel in alc% ook nog wel ietsje hoger van mij? Of is dat niet slim...

-----------------------------------------------------------------------
¦                       BrouwVisie Receptrapport                       ¦
-----------------------------------------------------------------------

Basis------------------------------------------------------------------
Naam recept               : Bart en Eelke's Wit
Kenmerk                   :
Brouwdatum                : 13-5-2017
Biertype                  : Witbier
Aantal liters             : 20
Gewenst begin SG          : 1053 (5,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement        : 75.0%

Algemeen---------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater         : 29,89 liter
Maischdikte               : 4,50 l/kg
Maischwater               : 21,33 liter
Spoelwater                : 8,56 liter
Kooktijd                  : 80 minuten
Berekende kleur           : 8 EBC(BrouwVisie)
Berekende bitterheid      : 18 EBU(Glenn Tinseth)

Mout storting----------------------------------------------------------
Tarwemout                    50,0 %         2371 gr        3 EBC                                                               
Pilsmout 3 EBC               45,8 %         2171 gr        3 EBC                                                                     
Havervlokken                 4,2 %          199 gr         4 EBC                                                                 

Massa hop--------------------------------------------------------------
Hallertauer Mittelfrüh  2,9 %3 gr           80 Min.        1 EBU                                                                               
Simcoe             12,3 %    5 gr           80 Min.        8 EBU                                                                 
Hallertauer Mittelfrüh  2,9 %6 gr           20 Min.        1 EBU                                                                               
Centennial         10,2 %    5 gr           20 Min.        4 EBU                                                                     
Cascade            5,4 %     4 gr           20 Min.        2 EBU                                                                 
Centennial         9,4 %     6 gr           5 Min.         2 EBU                                                                   
Cascade            5,4 %     3 gr           5 Min.         0 EBU                                                               
Simcoe             12,3 %    2 gr           5 Min.         1 EBU                                                               
Simcoe             12,3 %    8 gr           Koud hop       0 EBU                                                                 
Centennial         9,4 %     16 gr          Koud hop       0 EBU                                                                     
Cascade            2,9 %     16 gr          Koud hop       0 EBU                                                                   

Opmerkingen     : Centennial = citra!

Kruiden----------------------------------------------------------------
Koriander                                   10 gr          10 Min.                                                       
Sinaasappelschillen                         10 gr          10 Min.                                                                 

Gist-------------------------------------------------------------------
Gistsoort                 : Fermentis Safbrew WB-06
Gist toegevoegd als       : Giststarter
Volume                    : 0 ml
Beluchtingstijd           : 0 uur
Temperatuur               : 0°C

maischschema-------------------------------------------------------------
maischschema naam: Algemeen Maischschema
Stap 1: 44°C      5 Min.      4,5 l/kg
Stap 2: 62°C      50 Min.      4,5 l/kg
Stap 3: 72°C      20 Min.      4,5 l/kg
Stap 4: 78°C      5 Min.      4,5 l/kg

Koen S

Hallo

18 IBU is helemaal niet hoppig, door de koriander en sinaasappelschil ga je niet zoveel hopsmaak overhouden. Ik heb zelf onlangs een witbier gebrouwen met Amerikaanse hoppen (Simcoe, Cascade, Amarillo en Citra) met een IBU van 34 en die is niet zo bitter maar wel goed gehopt. Als je niet te veel citrus wil, zou ik niet koudhoppen met Citra.
Waarom begin je te maischen je op 44°C? Ik sla die stap over en maisch 30 minuten op 62 en 30 op 72°C. Ruim zat.
Koken kan ook korter: ik kook maar 60 minuten maar dan wel een goede rollende kook.
Ik gebruikte de Wyeast 3942, Belgian Wheat, prima gist. Een alternatieve korrelgist ken ik zo direct niet. De Arsegan blanche is vermoedelijk te vergelijken met de Brewferm Blanche...
Als het een doordrinkertje moet zijn, zou ik toch tussen de 5 en 6 vol% blijven.
Veel succes!

Eelke301

Dank voor je reactie!
Ik heb het maischschema overgenomen van het prijswinnende bier dat ik noemde in mijn eerste post, heb daar zelf ook verder geen verstand van, eerlijk gezegd... Dat bier had ook 18 IBU, vandaar dat ik ook dat over heb genomen. Heb jij ook een recept van het bier dat jij hebt gebrouwen? Misschien kan ik daar ook nog even naar kijken?

Wolter

Bij dit maischschema heb ik de mout gestort bij 44 ºC en direct door verwarmd naar de eerstvolgende maischstap.
Hier hebben veel mensen een mening over maar ik had daar in dit geval zin in vandaar dat ik het zo heb gedaan. Het heeft op zich uiteindelijk niet verkeerd uitgepakt qua resultaat dus is dit misschien wel iets geweest dat een positieve bijdrage heeft geleverd aan het bier. En... Misschien ook niet.  ;)

Koen S

Ik heb een batch van 20 liter gebrouwen, de helft gehopt met Citra, de andere met Amarillo. 2 voor de prijs van 1  :)
De Citra-versie is echt stevig citrus, fruitiger en lijkt een stuk zoeter (hoewel het eind sg. voor beide versies hetzelfde was), de Amarillo smaakt wat bitterder en droger.
Beide versies zijn heel lekker, maar te veel koolzuur en overdreven veel schuim, gelukkig nog geen gushers. Ik gebruikte 8 g suiker/liter bij het bottelen: dat mag volgende keer zeker wat minder.
Na hergisting eindigde ik op 5,8 vol%, dat mag volgende keer ook wat minder, dus beter starten op een sg van 1050.
De 80 g. moutextract poeder heb ik gebruikt voor de giststarter die ik volledig heb toegevoegd.
Recept hieronder.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2017-01
Naam receptWezzel
Brouwdatum07-02-2017
BierstijlWhite IPA
Volume21,2
Begin SG1,056 SG
Eind SG1,015 SG
Schijnbare vergistingsgraad73,1%
Alcoholgehalte5,3 vol.%
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)34 IBU
Brouwzaalrendement77,8 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
20,00 lWater uit Diest, België
4,00 gNutrisal
0,50 gCaCl2
1,10 gCaSO4
5,00 mlMelkzuur
12,05 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
44 mg/l5 mg/l94 mg/l180 mg/l40 mg/l76 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,50 kgPilsmoutDingemans3 EBC49,2 %
2,00 kgTarwevlokkenHomebrewshop4 EBC39,4 %
0,50 kgHavervlokken Everyday (havermout ) ColruytSupermarkt2 EBC9,8 %
0,08 kgMoutextract Poeder TARWEHomebrewshop8 EBC1,6 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylase62,0 °C1 min.30 min.3,9 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.3,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
16,6 gSimcoebellen13,1%60 min.24,8 IBU
20,0 gCascadebellen6,9%20 min.9,5 IBU
40,0 gCitrabellen12,7%koudhop0,0 IBU
40,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
0,8 l starterBelgian Wheat Yeast (3942)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting23,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,015 SG
Schijnbare vergistingsgraad72,7%
Temp. nagisting21,0 °C
Start lagering26-02-2017
Temp. lagering15,0 °C

Eelke301

Bedankt! Leuk idee van die 2 verschillende dry-hops. Wellicht dat ik dat ook ga doen!

EvdBroek

Citaat van: Koen S op 08-05-2017  10:01 uWaarom begin je te maischen je op 44°C? Ik sla die stap over en maisch 30 minuten op 62 en 30 op 72°C. Ruim zat.
Koken kan ook korter: ik kook maar 60 minuten maar dan wel een goede rollende kook.

Maischen op 44 graden doe je voor een kruidnagelsmaakje.
60 minuten koken is te kort als je pilsmout gebruikt

Knobby

Citaat van: EvdBroek op 09-05-2017  15:48 u60 minuten koken is te kort als je pilsmout gebruikt
Waarom is dat?

Koen S

Ik kook al een eeuwigheid 60 minuten, altijd lekkere bieren.

EvdBroek

Citaat van: Knobby op 09-05-2017  16:01 uWaarom is dat?
Ter voorkoming van DMS
Op zich niet erg als je van groentesmaak houdt

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 09-05-2017  15:48 u60 minuten koken is te kort als je pilsmout gebruikt

Citaat van: EvdBroek op 09-05-2017  19:05 uTer voorkoming van DMS
Op zich niet erg als je van groentesmaak houdt

Ligt aan de heftigheid van het koken af. Bij een rollende kook is 60 minuten voldoende. Als je brander of verwarmingselement onvoldoende vermogen heeft moet je inderdaad langer koken om te zorgen dat je geen DMS krijgt. Laatst heb ik deze smaak weer eens waargenomen in bier bij een wedstrijd voor hobbybrouwers.

HopHop

Twee maanden geleden een White IPA gebrouwen (zie topic http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33389.msg507720.html#msg507720)

Zit nu ruim een maand op fles en is behoorlijk aromatisch. Lemongrass is subtiel aanwezig. Aangezien ik nogal fan ben van bittere bieren had het IBU nog wel iets hoger mogen zijn om zo beter in balans te zijn met de aroma en lichtzoete van een witbiertje.

Vergelijkbare Topics (7)

25298

Reacties: 13
Gelezen: 4556

9173

Gestart door BuBS

Reacties: 1
Gelezen: 2079

40477

Reacties: 3
Gelezen: 887

16231

Reacties: 32
Gelezen: 10759

43926

Reacties: 34
Gelezen: 2943

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.