Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Lekker straf zomerbier brouwen

Gestart door robbel, 11-06-2012 12:37 u

Vorige topic - Volgende topic

robbel

Ik zou graag een lekker straf zomerbier willen brouwen, met ingrediënten die ik op voorraad heb.
Omdat ik de ingrediënten nog niet zo goed ken zou ik graag willen weten welke mouten / hoppen ik zou kunnen combineren voor zo'n bier.
Kleur wil ik redelijk licht houden...

Op voorraad is:

Pilsmout
Palemout
Munchenermout
Caracrystal
Tarwemout
SpecialB
Aroma amber 50

Saaz
Hallertau Perle
Target

T58 korrel
Belgian ardennes activator.

Alle suggesties zijn welkom....

Gerb

Dit lijstje schreeuwt natuurlijk gewoon Chouffe. Zoek maar eens op de kloonrecepten.
De hop zal anders zijn, maar met Target 75', Perle 15' en 5' tot een IBU of 30 en dan wordt het ook wel super!

robbel

Citaat van: Gerb op 11-06-2012  12:54 uDit lijstje schreeuwt natuurlijk gewoon Chouffe. Zoek maar eens op de kloonrecepten.
De hop zal anders zijn, maar met Target 75', Perle 15' en 5' tot een IBU of 30 en dan wordt het ook wel super!

Kijk, das al mooi. Ik ga het eens opzoeken en probeer wat te spelen met BrouwVisie.
Ik kom er nog op terug.

robbel

In Brouvisie kom ik na wat spieken in andere recepten op het volgende recept.
Schiet er maar op zou ik zeggen...

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptChouffe kloon
Kenmerk
Brouwdatum11-6-2012
BiertypeTripel
Aantal liters10
Gewenst begin SG1070 (7,7 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement60,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater18,6 liter
Maischdikte4,0 l/kg
Maischwater15,1 liter
Spoelwater3,5 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur12 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid31 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC97,0 %3772 gr3 EBC
Kandijsuiker (bruin)3,0 %117 gr10 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Target10,0 %6 gr75 minuten14 EBU
Hallertauer Perle8,9 %8 gr15 minuten8 EBU
Hallertauer Perle8,9 %20 gr5 minuten8 EBU

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
Koriander5 gr5 Min.

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSafbrew T-58
Gist toegevoegd als

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C45 minuten4,0 l/kg
270°C30 minuten4,0 l/kg
375°C5 minuten4,0 l/kg
478°C5 minuten4,0 l/kg

Gerb

Waarom gebruik je de Chouffe gist niet? Dat is de Belgian Ardennes...

robbel

Ik wil morgenvroeg gaan brouwen, die krijg ik voor die tijd niet meer gestart toch?
Maar je hebt wel een punt.
Misschien dat ik de "dubbel" uit het boek van Adrie dan maar brouw morgen en eind van de week de chouffe met de chouffe gist.

Heb net ook nog een bio-sinaasappel gekocht.
Hoeveel verse schil zou ik kunnen toevoegen op bovenstaand recept? Of achterwege laten en de orange gewoon opeten?

robbel

Niemand met suggesties voor dit recept?
Geen nieuws is goed nieuws???

MO

Gerb

Gewoon brouwen zoals je het recept hebt gepost. Ik had het zelf bedacht kunnen hebben...

robbel

Mooi! Dan gaan we het brouwen!

Nog een klein puntje waar ik over twijfel....
Het spoelwater is nu redelijk weinig t.o.v de stort.
Zou ik die verhoudingen nog moeten aanpassen, of maakt dat niet zoveel uit?

George81

Dat is iets waar ik zelf ook nog mee worstel.
Wel weet ik dat je de maischdikte niet te dik moet maken anders krijg je het niet geroerd.

4,0 l/kg is goed. 3,5 is volgens mij ook nog wel te doen. Onder de 3 moet je niet meer komen als ik het goed begrepen heb.

RobinB

Als soort van vuistregel kan je ook 2/3 maischwater, 1/3 spoelwater gebruiken.
:)

Mooi simpel recept, alleen de 75 grC stap verbaasd me een beetje.

robbel

Citaat van: RobinB op 16-06-2012  09:09 uAls soort van vuistregel kan je ook 2/3 maischwater, 1/3 spoelwater gebruiken.
:)

Mooi simpel recept, alleen de 75 ºC stap verbaasd me een beetje.

Ik ben nog niet zover dat ik maisschemas zelf maak.
Ik heb het recept hoofdzakelijk gebaseerd op http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6585.0.html dit recept, maar dan met mijn eigen hoppen.

Heb je suggesties voor de 75 ºC stap? En wat zijn hier dan de voordelen van?

RobinB

Lijkt een beetje nutteloos, de een maischt af op 75 grC, de ander op 78.
Weer anderen maischen niet af.

Maar in dit schema, zit je sowieso al een paar minuten rond die temp gezien je doorstijgt naar 78 grC. :)

RobinB

Oei!
Ik zie nu dat het een maischschema va een bewezen kloonwinnaar betreft!
Dan neem ik meteen mijn vraagtekens terug, want dat mag natuurlijk niet!
;D

robbel

Ik ga het spoelwater iets verhogen, om meer rendement te behalen.
Ik denk dat ik wel maar tot een maischdikte van 3.5 ga, omdat het anders wellicht te dik wordt?
De rest laat ik staan en ga het gewoon proberen van de week.

Nog een ding...
De kandijsuiker, gaat die gewoon bij de mout, of zal ik die na het spoelen toevoegen?
Wat is het juiste moment?
De gedacht is, dat als ik de suiker voor het filtreren toevoeg, deze ook weer gedeeltelijk uitgespoeld moet worden.

William

De verhouding maisch/spoelwater van 2-1 is een goede . Probeer toch niet teveel spoelwater te gebruiken voor een hoog rendement. Dit gaat uiteindelijk ten kost van de smaak. Mijn bieren zijn duidelijk beter geworden toen ik minder ben gaan spoelen.

Suiker voeg je toe tijdens het koken en dan meestal de laatste 10 minuten. Bij hele sterke bieren kun je suiker ook toevoegen tijdens de vergisting.

Oscar

Citaat van: William op 16-06-2012  22:03 uDe verhouding maisch/spoelwater van 2-1 is een goede .

Nee, mijn advies is maischen op een gewenste dikte (3 tot 3,5 liter per kilo mout) en spoelen tot gewenste hoeveelheid voor koken. Op die manier kom je altijd redelijk goed uit op het aantal liter bier dat je uiteindelijk wilt hebben.  :brouwen: indien je je verlies weet tijdens koken).
Zo doe ik het thuis en op "het werk"  :)

William

Citaat van: Oscar op 16-06-2012  22:24 uNee, mijn advies is maischen op een gewenste dikte (3 tot 3,5 liter per kilo mout) en spoelen tot gewenste hoeveelheid voor koken.

Dit sluit
Citaat van: William op 16-06-2012  22:03 uDe verhouding maisch/spoelwater van 2-1 is een goede .
niet uit.

Mijn ervaring is dat teveel spoelen vooral in lichte bieren leidt tot iets wrangigs.
Om te voorkomen dat je bij een dikke maisch teveel moet spoelen om toch je eindvolume te halen kun je ook tijdens of na het koken extra water toevoegen.

RobinB

Oscar

Citaat van: William op 16-06-2012  22:58 uMijn ervaring is dat teveel spoelen vooral in lichte bieren leidt tot iets wrangigs.

Kwestie van je spoelwater aanzuren. ;)

William

Citaat van: Oscar op 23-06-2012  01:10 uKwestie van je spoelwater aanzuren. ;)

Dat zou je denken ja, maar mijn ervaring is anders. Ik zuurde het spoelwater altijd aan volgens de inzichten  ;) maar met name de blonde bieren bleven iets wrangs hebben. Dit was weg toen ik duidelijk minder ging spoelen. Misschien zijn er ook wrange componenten waarvan het uitspoelgedrag niet pH-afhankelijk is.

Oscar

Citaat van: William op 23-06-2012  11:14 uDit was weg toen ik duidelijk minder ging spoelen. Misschien zijn er ook wrange componenten waarvan het uitspoelgedrag niet pH-afhankelijk is.

Hmmm, de vraag is dan hoeveel spoelde je? Ik heb er nooit last van... En ik spoel meestal door tot zo'n 3-5 Brix..

Vergelijkbare Topics (7)

9065

Reacties: 8
Gelezen: 2905

6037

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 8
Gelezen: 3113

30023

Reacties: 2
Gelezen: 1454

27587

Reacties: 4
Gelezen: 1940

43751

Reacties: 9
Gelezen: 1213

42370

Reacties: 19
Gelezen: 2753

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.